tag:blogger.com,1999:blog-7719518497309520467.post4524734358329658196..comments2022-03-31T09:53:45.487+02:00Comments on Vägen till (ekonomisk) "frihet" - Aktieutdelningar!: Regeringens vansinnesbeslut påverkar utdelningar negativtFrihetviautdelninghttp://www.blogger.com/profile/16949526207519409100noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-7719518497309520467.post-25479435763965637032020-03-25T22:22:57.522+01:002020-03-25T22:22:57.522+01:00Hej Mats och tack för kommentar!
Du har helt rätt...Hej Mats och tack för kommentar!<br /><br />Du har helt rätt, jag var nog onödigt otydligt att jag drog Volvo och SAS som exempel i samma mening. SAS och Volvo är dock båda tillräckligt stora för att permitera väldigt många anställda och kostnaden finns där oavsett. Med tanke på den löjligt höga skattesatsen i sverige och vad Volvo bidragit med i sammanhanget så när det verkligen krisar, p.g.a politiska beslut och inte företagsmässiga, så bör företag få betydligt bättre hjälp än 50%-iga kostnader.<br /><br />Jag jobbar till och från mot en del av Volvo-bolagen och det finns att göra och långt ifrån alla delar saknas för produktion. <br /><br />Däremot är ju företagsledare för sådana här bolag inte dumma och de ser såklart en möjlighet att ta tillbaks lite skattepengar med permiteringar...en liten flytväst för kommande problem p.g.a stillastående fabriker i Kina. Det har inte slagit mot Volvo ännu, men det kommer.<br /><br />Sverige har som sagt var varit något mer restriktiva med åtgärder men det stryps åt alldeles för mycket redan och det snackas om ännu hårdare åtgärder. I det stora hela spelar det mindre roll, det är katastrofalt och fullständigt orimligt i sammanhanget det som sker och skadan går definitivt inte att reparera om inte staten täcker exakt allt de åstadkommit.<br /><br />Det är som sagt var inte företag som går under p.g.a ekonomiska problem utan av politiska beslut. Volvo är ju bara en liten del i sammanhanget, det lär definitivt slå genom alla branscher lika hårt med olika perioders mellanrum.<br /><br />Själv jobbar jag med IT och ser en markant nedgång och alla jag känner i branschen jobbar mer eller mindre med pågående projekt - absolut inte ett skvatt har kommit in sedan slutet av Februari. Förr eller senare är orderstocken slut och det finns inte en chans att fylla på den när hela världen står stilla.<br /><br />Hade Sverige åtminstone haft stake nog att inte döda den inhemska ekonomin också så hade det i.a.f funnits en marknad att verka på. Men tro mig, den är helt stendöd i alla branscher som jag konsultar mot!Frihetviautdelninghttps://www.blogger.com/profile/16949526207519409100noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7719518497309520467.post-25676808731217535292020-03-25T11:07:54.000+01:002020-03-25T11:07:54.000+01:00Att Volvo stänger är väl inte Svenska regeringens ...Att Volvo stänger är väl inte Svenska regeringens fel. Dom får ju inga delar från sina underleverantörer. Så du måste mena regeringar i andra delar av världen. Tycker Svenska regeringen tagit det väldigt försiktigt mot andra i världen. Men att det är ett allvarligt läge de håller jag med om när dom ekonomiska hjulen liksom tvärstannat. Utgifterna finns ju som sakt fortfarande kvar.Matshttps://www.blogger.com/profile/03128171191784297419noreply@blogger.com