tisdag 12 november 2019

Nordnet ändrar belåning - SE UPP!

Ja det här måste väl slagit ned som en bomb efter gårdagens information? Eller inte. Avanza har ju gjort det vid flertalet tillfällen tidigare men jag har valt Nordnet sedan lång tid tillbaka då man sällan behöver bry sig om ändrade villkor när man är kund där.

Nu är den historiken förbi! Tyvärr.

Nordnet har tidigare haft bra och tydliga villkor

Det har inte spelat någon roll vilka värdepapper du innehar. De har helt enkelt haft olika grader av belåning. I praktiken för dig som sparare har det bara inneburit att en "sämre" aktie har haft ett lägre belåningsvärde. De "dåliga" aktierna har ändå bidragit med ett ökat belåningsutrymme i portföljen.

Du har sedan kunnat välja att utnyttja olika delar (i %) av ditt belåningsutrymme och fått olika räntesatser baserat på det. Helt enkelt - välj billig ränta om du har låg belåning, välj lite högre ränta om du har högre belåning, välj väldigt hög ränta om du vill belåna på "riktigt" och göra ett "blancolån" av dina värdepapper.

Nu är det stopp med det :(. I alla fall om du vill ha en rimlig ränta på dina investeringar. De sänker förvisso räntan men i grunden försämrar de det tidigare "knockout-lånet" otroligt mycket. Jag tycker inte det bör kallas för samma tjänst längre och det tycker inte Nordnet heller med tanke på att man numer kallar det "Portföljbelåning Plus".

Portföljbelåning Plus istället för Knockout-lån

Ni kan läsa om det nya upplägget här:
https://next.nordnet.se/se/tjanster/lan/portfoljbelaning

Men informationen de gått ut med är i.a.f följande:

  • - Vid beräkning av portföljens diversifiering inkluderas endast finansiella instrument som har en belåningsgrad.
  • - Vid beräkning av hur stor del av det totala belåningsvärdet som används inkluderas endast finansiella instrument med en belåningsgrad lika med eller större än 70%.
Med andra ord så behöver man beräkna sitt belåningsvärde annorlunda från och med den 11:e December. Jag gillar i grunden aldrig villkorsändringar som kan ske så plötsligt. Jag har heller ingenting emot att man ändrar förutsättningarna för en tjänst.

Däremot gillar jag inte att de försöker smyga med sanningen och kalla det en förbättring. Det finns överhuvudtaget inte ett dugg som är bättre med nya upplägget ur ett tjänsteperspektiv (nuvarande Knockout-lånets villkor). Utbudet av värdepapper minskar och troligtvis påverkas de flesta kunders låneutrymme negativt.

Trots detta försöker Nordnet få det att framstå som att de gör något bra - gå absolut inte på den "bluffen!"

De försöker komma undan med det finstilta att de "förbättrar belåningsvillkoren" när de i praktiken försämrar dem. "Bluffen" de försöker sälja är att de sänker räntan till 0,89% respektive 1,99%. Det spelar verkligen ingen roll i sammanhanget då du bara kommer att kunna belåna värdepapper som har en belåningsgrad på 70%+ framöver.

Jag skulle kunna tänka mig att många depåer har innehav som inte uppfyller 70% kravet, speciellt i en utdelningsportfölj.

Vad innebär det för min depå?

Jag har flera innehav som nu inte kommer att kunna användas till belåning längre. Så något utökat låneutrymme är kvalificerat "skitsnack" av Nordnet. Min belåning kommer att öka relativt kraftigt (3% är mycket i sammanhanget) då jag kommer att tappa följande belåningsvärde totalt i min portfölj:

  • Duni - 6653:-
  • Kallebäck Properties - 2369:-
  • Main Street Corporation - 4960:-
  • REalty Income Corporation - 4416:-
  • Svolder - 5750:-

Totalt kommer mitt belåningsvärde att minska med hela 24148:-. Det innebär ärligt talat inte så mycket i :- och ören för min portfölj. Jag har valt en hel del stabila bolag med hög belåningsgrad som en grundpelare i min portfölj så de flesta bolagen ligger redan på 70%+.

MEN min belåning kommer att öka direkt med 1,8% och närmare 3% av mitt "knockout-låneutrymme". Det irriterar mig något otroligt att kalla det här för en förbättring.

Förvisso kommer min ränta sänkas från redan låga 1,19% ner till 0,89%. Men det ironiska i sammanhanget är att Nordnet marknadsför förändringen såhär:

"Ny förbättrad värdepappersbelåning - det ska löna sig att diversifiera.

Hej,

I syfte att kunna erbjuda bättre övergripande riskhantering har vi nu utvecklat vår värdepappersbelåningstjänst.

Den nya funktionaliteten innebär att väldiversifierade portföljer kan få ytterligare handlingsutrymme genom ökat belåningsvärde. Väldiversifierade portföljer med låg risk och lägre nyttjandegrad kan dessutom få en fördelaktig ränterabatt."


Under alla år jag handlat med aktier är det sällan jag skådat en sådan marknadsföring, som direkt är vilseledande. Om syftet är att de vill att sparare skall diversifiera sina portföljer så har de en märklig strategi att förmedla budskapet när de samtidigt minskar utbudet av värdepapper som ingår i tjänsten. Det är raka motsatsen till vad de försöker sälja i sin marknadsföring.

Vidare stämmer det definitivt inte heller att man premierar väldiversifierade portföljer genom ett ökat belåningsvärde, tvärtom kommer ju belåningsvärdet att minska i dessa portföljer. Men framförallt har inte ett dugg ändrats i övrigt för villkoren - man har helt enkelt ENBART försämrat tjänsten och troligen gjort så att sina kunder tar onödiga risker genom att värdepapper de VILL äga INTE längre ingår i tjänsten. Jag blir inte förvånad om det senare framkommer att man medvetet hoppas på att kunder inte har koll på sin portfölj så att man får in högre ränteintäkter på belånade portföljer.

Nordnets definition på väldiversifierad = minskat belåningsvärde för en diversifierad portfölj.

Villkoren är för övrigt inte ändrade, men det är ironiskt att Nordnets definition på diversifiering är följande:

Uppfyller du de här kraven kan du få 0,89 % effektiv ränta.
  • En godkänd aktie eller ETF får max utgöra 20 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • En godkänd fond får max utgöra 60 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • Du får maximalt använda 40 procent av det totala belåningsvärdet för dina värdepapper med en belåningsgrad på minst 70 procent.

Personligen kan jag tycka att det där är en ganska hög risk att ta om man använder sig av belåning i en aktieportfölj och följer riktlinjerna ovan. Enligt mig är ovanstående villkor väldigt lågt satta för att få vara s.k "diversifierad", men jag är övertygad om att Nordnet kommer tjäna en del pengar på extra ränta för er som inte har koll på er belånade portfölj och hur det påverkar belåningsvärdet!

Men varför påstår dem öka belåningsutrymmet om det inte stämmer?

Ja man får läsa det finstilta och efter förändringen finns det helt enkelt möjlighet att belåna portföljen med upp till 10X ditt totala belåningsvärde. Det är ju iofs en "förbättring" av villkoren men tro inte att det gäller till rimliga räntor. Märk väl att jag skrev till "rimliga räntor" i början av inlägget.

För den här förbättringen, som för många garanterat är en direkt försämring, gäller bara dem som redan tar stora risker och belånar betydligt mer än 40% eller 60% av belåningsutrymmet. Jag tror i.a.f att kundkretsen som är villiga att ta risken att belåna sin portfölj till 85% består av väldigt få investerare.

Hur känner du inför Nordnets förändringar? Bra/Dåligt? Påverkar det strategier?

Jag kommer inte ändra min strategi, belåning är en bra motor om den används rätt. Det gäller bar att ligga på en rimlig nivå så att man inte råkar ut för allt för stora smällar den dagen mäklarna ändrar villkoren.

2 kommentarer:

  1. Hela upplägget (det nya) är ju ett skämt. De har ju konstruerat det på ett sätt så att ingen begriper det heller. Nu är det ju knappt möjligt att jobba med belåning längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för kommentar!

      Ja det är ju tyvärr så och de ändrar sig lite väl ofta...men man behöver ju samtidigt inte långa om man inte vill....synd, för det är en bra tjänst tycker jag men extremt opålitlig.

      Man får göra ett eget ark som håller koll på det i realtid så att man inte går över några onödiga gränser tyvärr.

      Men ja, det är otroligt dåligt presenterat och de presenterar tjänsten på ett realtivt dåligt sätt....mycket svårt att tolka informationen :/.

      Radera