torsdag 14 november 2019

PPM - andra uppföljningen

I början av året skrev jag att jag reflekterade över hur jag skall göra med mina PPM-fonder:
Premiepensionen - hur skall man göra?

Jag gjorde en uppföljning senast i April:
Uppföljning Pension (PPM) - hur har det gått?

Och nu är det dags för en kort uppföljning igen. Det här är ett kort och förmodligen tråkigt inlägg med väldigt lite nytta. Jag skriver det mest för min egen skull för att i framtiden kunna gå tillbaks och reflektera.

Har det gått bättre än index?

Ja, det har gått bättre än OMXS30 och bättre än AP7. Hur mycket bättre?

Jag har inte ändrat på fördelningen av sammansättningen sedan tidigare men nu har det gått märkbart bättre än index:



För nävarande har värdeutvecklingen blivit följande:



Totalt är "portföljen" upp 33,5% för året och det är en hel del bättre än Index (OMXS30) och till och med drygt 3% bättre än statens alternativ.

Fortfarande är det ingen överraskning att Avanza Zero presterar sämst av mina val men den ligger inte långt efter Handelsbanken Kina (som tidigare var bäst). Avanza Zero har haft en mycket bra period sedan sist och knappat in på övriga val.

Vid en snabbare kontroll över vilka fonder som gått bäst under 2019 så konstaterar jag att avgifterna för dem fonderna ligger på mellan 0,7% - 1,1% och hade du betalt det så hade du kunnat få hela 50% avkastning under 2019.

Sammansättningen ovan ger en förvaltningsavgift på låga 0,11% och har genererat 33,5% avkastning.

Min slutsats efter 11 månader?

Att det känns som en bra sammansättning som går bättre än index för stunden till en väldigt låg avgift. Än finns ingen anledning att justera portföljen, det går helt enkelt bra och jag kan vara nöjd med att det för nävarande gått bättre än att vara lat och sätta allt i AP7.


4 kommentarer:

  1. Så en Fond går 4% bättre än ap7 och utgör 15% av protföljen, Och 35% går sämre än AP7 men totalt går hela portföljen 3% bättre? Vad gör jag fel när jag tänker att det inte borde gå ihop?

    SvaraRadera
  2. Hej Intro och tack för kommentar!

    Det stämmer att det inte är helt lätt att syna fonder...hemligheten ligger egentligen i hur dina pengar fördelas när du får lön.

    I absolut bästa fall så håller "ppm" fördelningen slaviskt, men det är ofta avvikande med några % hit och dit i innehav beroende på när de kan handlas in och storleken på övriga innehav etc.

    Det som inte framgår när man loggar in och jämför sin portfölj är ju hur mycket pengar och hur fördelningen var vid varje enskilt tillfälle vid löning.

    Så det är därför man behöver hålla koll över lite längre tid, exempelvis om en fond gått ner 10% under en månad och du fyller på månaden efter så att den stiger 12% då genererar den ju "mer" avkastning än vad fonden gjort som helhet för året.

    Så givet regelbundna insättningar så har portföljen genererat 3% bättre avkastning i :- och ören än att ha investerat det direkt i AP7.

    Totalavkastningen för helåret visas ju baserat på totalavkastningen på insatt kapital. Omvänt så är det heller inte helt rättvist att säga att AP7 "bara" hade avkastat 30,6% om man vart lat.

    Allt är relativt i förhållande till kursen vid köptillfället men det är tyvärr nästan omöjligt att hålla koll på utan proffsprogram.

    Det är fullt möjligt att AP7 hade genererat 33,5% totalavkastning baserat på mina köptillfällen också - kanske någon läsare enbart har AP7 och kan säga vad den hade genererat?

    SvaraRadera
  3. Visste inte det gick att fylla på PPM vid löning:), möjligtvis byta fonder när man vill, jag kör enkelt och smidigt, har haft 50% vardera i dnb teknologi och robur technology hela året, avgift, 0,40%, värdeökningen 42,8% i år, sitter lugnt i båten, kanhända jag utökar med en fastighetsfond vid nyår för att sprida riskerna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sportcarl och tack för kommentar!

      Nej alltså du har helt rätt. PPM bestäms ju av din pensionsgrundande inkomst som indirekt beslutas av skatteverket. Pengarna sätts in i December året efter om jag kommer ihåg rätt.

      D.v.s för inkomst året 2018 kommer PPM-pengarna in på kontot i December 2019...under tiden förvaltas dem dock i räntebärande investeringar.

      När nya pengar kommer in på kontot fördelas dem enligt valda fonder och fördelning. Däremellan behöver man gå in och "aktivt" välja fördelning för att det skall omfördelas baserat på aktuella kurser.

      Sedan brukar det komma in en slant i Maj också för arvsvinst och avgifter som också fördelas enligt det man valt.

      Men förutsatt att man INTE gör något sådant så kommer man bara att fördela pengarna vid valtilfället och efterkommande handelsdagar.

      Det finns ju en flik "vald fördelning" och "aktuell fördelning" och låter man tiden gå utan att omfördela (genom aktivt byte) så kommer det inte att vara fördelningen du valt.

      Jag har m.a.o försökt göra en "aktiv fördelning" av PPM genom att ha som rutin att se till att "vald fördelning" och "aktiv fördeling" är ungefär densamma.

      42,8% är inte alls dumt. Vågar själv inte lägga alla kort i tech-branschen på det viset även om det känns tämligen säkert. Det är tillräckligt med tech-bolag i fonderna ovan och de har ju varit dragloget även i dem ;-).

      Radera