söndag 10 november 2019

Högre skatt = mer arbetade timmar? S-logik

Ibland kan man tro att politiker är såpass dumma att dem tror att höga skatter per automatik gör att arbetare gör det lilla extra för att tjäna en hacka mer i lönekuvertet. Jag träffade på en sådan "mobb" i helgen vid en tjänsteresa. De måste helt klart ha missat något i sina kalkyler för när över 60% hamnar i statskassan är något definitivt fel i skattepolitiken.

Jag bodde på hotell i helgen med S

Jag har i tidigare inlägg reflekterat lite över nya jobbmöjligheter med eller utan eventuell "förmånsbil". Under helgen som gick har jag dessvärre varit "jourtillgänglig" på diverse hotell i skogsbygden. Då det blev relativt lite jobb totalt sett så blev ersättningen lite högre. I runda slängar drygt 22k extra till statskassan och resten kan ni räkna ut själv vad jag får behålla...

Den är baserat på månadslön och övriga rörliga ersättningar under året. Så den här helgen har det genererat en hel del smaskiga pengar till "julbonusen". Men p.g.a att det inte blev så mycket effektivt jobb så hade jag mertid till att läsa eller göra annat.

Så otroligt mycket kan man inte göra på insidan av ett hotell eller på utsidan av ett hotell i skogen. Ni som läser min blogg vet att jag är relativt blå av mig och aldrig skulle ställa mig bakom en röd skattepolitik (den är ju bara helt snedvriden).

Ironiskt nog lyckades jag pricka in att bo på ett och samma ställe som en S-konferans skulle äga rum. Pratglad som jag är så passade jag på att växla några ord med några deltagare där och en sak står i alla fall klart....vi står mycket långt ifrån varandra beträffande både invandringspolitk men såklart skattepolitik överlag.

Det var helt fel forum för mig att, omgiven av en mobb som inte kan tänka själva, börja diskutera saken i någon större utsträckning. Men jag kunde ändå inte med att hålla käft när de öppnade för en diskussion kring löner och skatter på lön.

En intressant diskussion med en grupp S-anhängare följde en kväll

Då ställde jag faktiskt frågan till deras "ledare" för denna samlingen hur socialdemokraterna tänker när de påstår sig vara arbetarnas parti men att skatt på arbete i Sverige är den högsta i världen?

Föga förvånande så fick jag motfrågan: "Hur menar du nu? Vi måste ju ha skatt för att ha råd med välfärden?"

Jag svarade: "Givetvis måste vi ha det. Men jag har svårt att se att någon som tänker själv skulle kunna rösta på er om man är arbetare då ni är experter på att uppfinna skatter som arbetare måste betala dels på sin lön men även på nettolönen. Er politik tillför inget värde för en arbetare."

De svarade: "Så du menar att 33% skatt är mycket att betala för att upprätthålla välfärden?

Jag svarade: "Nej, jag tycker 33% är en lagom nivå men när jag arbetar betalar jag 60% skatt. Tycker du det är rimligt?"

De svarade undvikande: "Höginkomsttagare har råd att betala mer. Det är grunden i vårt skattesystem och vi måste ha råd med välfärden."

Då svarade jag till sist: "Tycker du inte att det borde löna sig att arbeta mer?"

De svarade: "Det lönar sig att arbeta i Sverige, Desto mer du arbetar desto mer tjänar du."

Jag svarade: "Så du menar att du tycker det är lönsamt att arbeta extra om du får behålla 40% av inkomsten istället för 67%? Det tycker i alla fall inte jag, det gör det i stort sett helt ointressant att jobba en enda timme mer än nödvändigt. Hade skatten varit mer rimlig och rättvis hade det snarare varit motiverande."

De svarade: "Vi tycker att det är rimligt att höginkomsttagare bidrar med större skatteintäkter. Höginkomsttagare har råd och borde bidra med mer."

Då ilsknade jag nästan till lite och sa till sist: "Smarta personer, låt oss säga arbetande höginkomsttagare, jobbar mindre och mindre för att undvika att betala mer och mer skatt. Det lönar sig inte att arbeta mer och jag är övertygad om att du inte frivilligt skulle ge bort 60% av din lön."

Diskussionen fortsatte lite efter det, men visst är det ändå lite komiskt att en hel klunga människor verkar tro att vi som bidrar med absolut mest är villiga att ge bort ännu mer för att rädda deras omöjliga situation dem satt sig i?

Jag fick mig i alla fall ett gott skratt och föga förvånande så var det såklart alltid någon annans fel att dem hade hamnat i situationen dem befann sig i. Det var såklart ditt och mitt fel att dem inte förändrat sin situation till det bättre!

...efter helgens jobb ökade mina inkomster med drygt 35,000:- varav staten tar över 20,000:- i skatt som tack för hjälpen.

Nej kära socialdemokrater - sänk skatterna på lön oavsett inkomst så skall ni se att de som har jobb gärna bidrar med fler arbetade timmar.

4 kommentarer:

  1. Härligt hihih jag hade gärna suttit med där lite vid sidan av och lyssnat på eran diskussion och ätit lite popcorn. Ja dessa politiker är som robotar. Helt omöjligt att avvika från det de lärt sig att de ska säga.. Jag är själv inte heller det minsta röd.

    Btw, har du läst mitt mail jag skickat till dig?

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Leva drömmen och tack för kommentar!

      Ja ibland stöter man på intressanta diskussioner under resor. Det här var kanske mindre intressant och mer irriterande men ändå.

      Jag har tyvärr samma problem hos kunder och hos arbetsgivare att de är drillade till att höra exakt vad dem förväntar sig och sticker man ut eller passar man inte mallen så är man obekväm direkt. Jag tycker sällan som någon annan men kan ändå umgås med de flesta, har dock extremt svårt för personer som inte har någon verklighetsuppfattning.

      Tyvärr hade jag missat ditt mail men tack för mailet och jag återkoppler ASAP. Hade inte fått någon notifiering :/. Bra att du påminner mig :)!

      Radera
  2. Problemet är att människor är som papegojor idag, inkapabla att tänka själva och repeterar endast det andra säger till dem. Med den logiken som de har är det bäst att ha 100 % skatt och sen medborgarlön för då jobbar alla maximalt mycket och det blir mest effektivt och"rättvist för alla. Snacka om att leva i en fantasivärld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thoke och tack för kommentar!

      Det får mig att tänka på galenskaparna, men det är inte långt ifrån ibland. Jag har sagt i många år att vi måste gå mot en medborgarlön, det hade garanterat varit så mycket billigare i längden.

      Trenden går dessutom mot en mycket kraftig automatisering kommande 10-20 åren där i princip allting går att automatisera med kanske endast 10-15% av nuvarande personalstyrkor för samma produktivitet. Medborgarlön är nästan ett måste med skatt på produktion.

      Även om jag jobbar med automatisering och alltid stöter på politiska motstånd hela tiden så måste folk vakna upp förr eller senare. Där är jag helt övertygad om att om vi inför medborgarlön och lägger ner sisådär 30 ganska meningslösa myndigheter och institut som grädde på moset....så kommer vi tjäna pengar på det i slutändan.

      Problemet så som jag ser det är att vi har byggt ett helt samhälle som är baserat på att alla skall jobba och "bidra". Ironiskt nog borde det vara mindre skatt ju mer man bidrar men vi har lyckats med konsten att göra precis tvärtom....straffa de som bidrar med mest.

      Arbete lönar sig inte i Sverige, så enkelt är det. Det borde inte vara så svårt att få människor att tänka själv men det är nästan omöjligt varje gång man pratar med röda personer. Ursäkterna haglar oerhört tätt och det är alltid någon annans fel. Att ta tag i sina problem och reda ut sina egna liv verkar som en omöjlig uppgift - i.a.f är det min bild av många V och S-röstare.

      Pengar tycks alltid vara en bidragande orsak och kanske skulle medborgarlön, om än en låg sådan, lösa vissa bekymmer. Vi skulle ju förmodligen kunna lägga ner F-kassan och den ekvationen borde vara många miljoner plus bara på att göra det.

      Radera