onsdag 12 december 2018

Köpt DIS, 3M, SHB & IBM i December

Turbulent månad hittills och jag köper på mig...

Det har varit en relativt skakig börs inledningsvis i December månad. Jag tvekade ett tag på om jag skulle avvakta eller om jag skulle köpa på mig men till slut landade det ändå i att jag inhandlade lite i dippen som var.

Kommer det en till dipp innan året är slut så kommer jag nog försöka att vara lite mer passiv där.

I vilket fall som helst så köpte jag på mig i fyra olika bolag när de hade gått tillbaka en del.

DIS

Jag närmar mig sakta men säkert min inköpspost på Disney. Jag har efter mitt senaste köp kommit upp i ca 5000:- SEK i inköpsvärde och jag avser att köpa på mig resterande del under 2019. Utdelningen för köpet kommer att trilla in under Januari månad vilket följer min strategi att försöka köpa aktier som ger utdelning den kommande månaden.


Mitt köp blev:
2018-12-04: DIS- 3st till 113,7850 USD

Mitt totala inköpsvärde i SEK är nu 5163,81:-.
Detta ger mig en årsutdelning på ca 79:-.
GAV ligger på 113,58 USD vilket ger 1,54% i DA/YoC.

Det här är egentligen ett köp för framtiden då Disney ökar sina utdelningar i relativt hög takt även om det inte är stort i kronor och ören. Men om ett par år kommer det att bli fint och Disney kommer att leverera fina siffror i en överskådlig framtid!


IBM
Jag tar en inledande position i IBM. De har tappat oförskämt mycket på senare tid (ned 30%) från sin topp. Personligen ser jag inte hur IT-lösningar kommer att ha mindre efterfrågan inom en överskådlig framtid. IBM är dessutom oerhört stora inom "AI" och forskning på det.

Det är lite av ett framtidshopp men dem har också en fin utdelningshistorik Jag avser helt enkelt att öka under de kommande månaderna för att ta mig till drygt 8000:- totalt investerat!

Mitt inköp blev:
2018-12-06: IBM- 2st till 121,93 USD

Mitt totala inköpsvärde i SEK är nu 2207,52:-.
Detta ger mig en årsutdelning på ca 112:-.
GAV ligger på 122,43 vilket ger 5,26% i DA/YoC.

Jag tror mycket på att AI har i framtiden att göra och IBM har varit med sedan 80-talet. De har överlevt många kriser genom åren och tom den s.k "stordatordöden". De har ett finger med i det mesta inom IT-industrin....Datacenter, Big Data, Analytics....AI...jag tror de överlever framtiden också...dessutom har de en fin direktavkastning och en bra utdelningshöjning genom åren!

3M Company (MMM)

3M dropade inte så mycket i pris men jag väljer att öka på min position.

Mitt inköp blev:
2018-12-06: MMM - 1st till 199,12 USD

Mitt totala inköpsvärde i SEK är nu 5427:-.
Detta ger mig en årsutdelning på ca 147:-.
GAV ligger på 198,44 vilket ger 2,74% i DA/YoC.

SHB

Jag kunde heller inte låta bli att köpa på mig i SHB med anledning av den kraftiga nedgången. Jag tackar och tar emot då jag tror på SHB mest av alla svenska banker.

Mitt inköp blev:
2018-12-07: SHB - 15st till 102 SEK

Mitt totala inköpsvärde i SEK är nu 6455:-.
Detta ger mig en årsutdelning på ca 442,5:-.
GAV ligger på 109,41 vilket ger 6,85% i DA/YoC.

Det är inte så mycket att säga. Banker är stabila. SHB är den mest stabila av samtliga banker i Sverige. Många lokala kontor, bra kassaflöde, stabila kunder....klarade finanskrisen oerhört mycket bättre än övriga banker....fin avkastning....egentligen ingenting har förändrats sedan finanskrisen så jag känner mig trygg i att äga SHB.

Vänder konjunkturen nedåt så finns det nog möjligheter att plocka på mig ytterligare i SHB och då tar jag chansen! Jag saknar trots allt drygt 3500:- till mitt maxtak i bolaget i portföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar