fredag 16 april 2021

Stop Loss på Kindred & Svolder - dyra nu

Som många andra har jag också funderat i hur man skall låsa hem vinsten med tanke på den makalösa uppgången vi sett på senare tid. Alla varningsklockor ringer hos mig och det är inte rimligt att anta att vi kommer tillbaks till någon form av "normalläge" såhär fort.

Finns överhuvudtaget ingen som kan överblicka världens idiotiska påhitt med lockdowns (till ingen som helst nytta) och de konsekvenser det får för både jobb, företag och skatteintäkter. Man får vara ganska naiv om man tror att det inte påverkar hela den globala ekonomin negativt.

Det ironiska är ju att många aktekureser på bursen nu och tillika investerare har prissatt bolag enligt en framtida utveckling som återspeglar tidigare marknadsläget. Rätt eller fel får tiden utvisa. Själv tror jag på en ordentlig korrigering. Vissa branscher har såklart tagit fördel av läget som uppstått, men på det stora hela så skall det mycket till för att den globala ekonomin - med hela dess "supply chain" från Kina och övriga "fattiga" länder till europa - skall återhämta sig inom kort.

Skadan som diverse regeringar världen över har skapat genom att skrämma slag på sin befolkning till ingen nytta - kommer kosta oerhört mycket och ta väldigt lång tid att återställa. Återställningen tenderar dessutom att dra i motsatt riktning - d.v.s mindre produktion och mer hållbart. Mer hållbart = alltid dyrt och i princip ogenomförbart i praktiken. Konsumenter vill köpa bra produkter till så billigt pris som möjligt - så är det bara. 

Genom att göra saker dyrare, vilket allt hållbart i praktiken kan översättas till, kommer färre köpa produkterna. Dessutom finns det ganska tydliga signaler på att människors beteende förändrats ganska kraftigt och man tänker både en och två gånger innan man köper något. Så fort någon köper en produkt så kan det omsättas till att ett företag levererar en tjänst som skall tillverkas någonstans. 

Börsen just nu går "overkligt bra" i relation till verkligheten. Jag tror inte att företagen kommer återhämta sig till samma nivå som 2019 på många, många år. Lägg därtill en halvledarbrist i hela världen som enligt Intel kan ta 2-3 år att återhämta sig från. Det borde innebära ganska stora produktionstapp för många företag.

...nä det känns som att det är dags att försöka plocka hem lite vinster innan det är för sent.

Som alltid behöver man då reflektera över vad som är en rimlig vinst och vad som inte är det. För min egna del har jag just nu främst identifierat "Kindred" och "Svolder" som två bolag som jag tycker känns väldigt övervärderade.

I skrivande stund är Kindred 300%+ och Svolder 145%+ . Det är egentligen inte så mycket pengar det handlar om men Svolder kan man ju replikera RAKT av till en betydligt billigare peng...men lite som Volvo Cars VD sa ... "är folk så dumma så de vill köpa elbilar så tillverkar vi elbilar". Av samma anledning så är det nog bra att behålla Svolder eftersom folk hellre betalar för Svolder än underliggande bolag.

Kindred i sig borde kunna ha ganska stora marknadsandelar att plocka borta i USA...förhoppningsvis i övriga marknader framöver också. Men en 300%-ig uppgång på så kort tid är makalöstbra. Lite för bra!

Vad gör jag då åt saken?

Jag har kommit fram till att jag inte vill missa eventuell uppgång framöver, men jag vill heller inte sälja av allt. Så det har resulterat i att jag lagt in en "20% Glidande Stop Loss" på både Kindred och Svolder på lite drygt halva innehavet.

I praktiken innebär det att om kursen dropar 20% från högsta noteringen så aktiveras sälj-orden och då plockar jag hem 50% av vinsten. Men det innebär också att om kursen går upp 100% så aktiveras INTE sälj-ordern.

Det finns såklart andra intressanta case som man kan fundera på om de är övervärderade eller inte. Jag har redan gjort mig av med H&M med anledning av deras problem i regimen i Kina. Än så länge var det ett felaktigt beslut men jag själv oroar mig för att det kommer eskalera och det är ändå relativt svårt att producera kläder utan bomull...

I övrigt så känner jag inte att något innehav "vandar iväg för snabbt" så att det är läge att ta hem vinsten. Men jag håller mer koll på innehaven nu än jag gjort tidigare. Förr eller senare så kommer världen inse att det kostar pengar att ha tomma lokaler och ingen försäljning.

Har du garderat dig efter uppgången eller kör på precis som vanligt?

6 kommentarer:

  1. kör precis som vanligt.Är väldigt lung när Sossarna bestämmer. Sossemats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mats och tack för kommentar!

      Det är ändå lite märkligt att du sover så lugnt.

      Med tanke på att sossar för det mesta är en större samling av lågutbildade människor utan något som helst ansvarstagande eller känsla för ekonomi.

      De flesta visar dessutom gång på gång att de inte har en aning om hur ekonomi fungerar. De skyller mest ifrån sig och hoppas att "rika" skall betala för kalaset.

      Jag sover också lugnt, men det beror knappast på Sossarna - eller andra politiker. Jag blir däremot för det mesta upprörd i diskussioner med röd-röstande personer eftersom de i stort sett aldrig kan förhålla sig till faktabaserade argument.

      De passar för det mesta in i "skylla-på-någon-annan-för-mina-egna-misstag facket".

      Finns en orsak till att de flesta smarta personer gör allt för att betala så lite skatt som möjligt och till viss del fly landet eller planerar att fly landet.

      Det kan man tycka om man vill om men Sossar verkar tro att personer som tar ansvar för sina egna handlingar accepterar att Sossar som inte gör det skall komma undan i all evighet.

      Radera
    2. Oj. Det finns ju publikt tillgänglig statistik över väljargruppernas utbildningsnivå att tillgå. Läs den, om inte annat för att minimera risken att klamra sig fast vid kartan när verkligheten avviker.

      Radera
    3. Hej Anonym och tack för kommentar!

      Vet inte riktigt vilken statistik du syftar på? Men jag antar att du syftar på ruttna Partisympatiundersökningarna/PSU?

      Jag kan bara spekulera.

      Oavsett så är allt relativt vad som räknas som högutbildat.
      Utbildning har heller inget att göra med bildning - det är en annan fråga.

      Men att räkna med alla otaliga hitte-på-utbildningar, som varken leder till något vettigt jobb eller bidrar till något i praktiken mer än socialbidragstagande, är direkt förkastligt i en sådan undersökning.

      Enda det bidrar till är att vända på statistiken så att det ser betydligt bättre ut än vad det är.
      Med den S-indoktrinering som sker i svenska skolor - och speciellt universitetsvärlden (den genomlyser tyvärr all högre utbildning i sverige oavsett program förvisso) - så är det heller inte konstigt att dem har ett starkt stöd med en i princip oanvändbar utbildning utanför offentliga bidragsjobb.
      De räknas tyvärr statistiskt sett som högutbildade ändå (exempelvis Socionom, Lärare, Poliser m.m.).

      Detta är exakt vad PSU visar och inget mer.

      Och ärligt talat så måste du väl ändå vara rätt naiv om du inte inser att röda väljare har betydligt lägre bildning och utbildningsnivå än blåa röstare?

      SD drar förvisso ner statistiken markant till S fördel här, men ändå. I de blåaste områden bor det flest Läkare, Civilingenjörer, Advokater, Arkitekter o.s.v.

      I de rödaste områden bor det flest socialbidragstagare - med eller utan användbar utbildning.

      Så jag forsätter nog klamra mig fast vid verkligheten och använder mina ögon och öron.

      Radera
  2. Stop loss tycker jag verkar farligt. Finns det inte en risk att börsen dippar 20-30% och det enda som händer är att du säljer på botten?

    Menar inte att det är fel, men om risken är så pass stor för en överhängande dip borde det, rent statistiskt, väntevärdet i att sälja en mindre andel redan nu vara bättre än att sälja efter 20% nedställ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar!

      Ja det är såklart en risk att börsen dippar 20-30%... eller 70% också. Botten i mitt sammanhang skulle i.s.f vara 20% från toppnoteringen i aktier jag tycker är något övervärderade.

      Stop-Loss gör att om någonting, eventuell "krasch" på 20-30%, påverkar kursen negativt med X % så triggar den.

      Vid scenariot du nämner så är jag ändå beredd att sälja halva innehavet på den kursen. Om det däremot fortsätter upp (vilket det verkar göra) så är jag i.a.f med på den resan - 20%.

      Absolut håller jag med om att om jag hade trott till 100% att hela börsen skulle ner 20%, inklusive Kindred och Svolder, så vore det bäst att sälja Nu.

      Varken jag eller någon annan vet ju, så därför har jag lagt en Stop-Loss för att plocka hem en del av vinsten när/om det sker.

      Men som alltid med Stop-Loss kan ju stora svängningar, i det korta pespektivet, spöka kraftigt med sådana triggers. Jag ser det mer som en halvförsäkring på att "jag vill sälja av en del nu, men jag tar en 20% försäkring om det skulle fortsätta uppåt också"....med risken att jag får sämre betalt än nuvarande kurs också såklart!

      Radera