tisdag 11 december 2018

Surdegar i portföljen

Surdegar i portföljen vill väl ingen behålla?

Såklart tar det emot med det onda ögat att titta på röda poster i sin portfölj. Det är svårt att hitta några vinnaraktier de senaste 2 månaderna som anses vara relativt stabila utdelningsbolag. Tyvärr är det bara så börsen fungerar och det gäller att ha psyke och mental hälsa att stå emot "impulssälj" när det lyser rött!

Men det gäller också att ransaka sig själv och vara beredd att ombalansera portföljen om tillfälle ges.
Jag har redan gjort en ombalansering ganska nyligen som det går att läsa om här:

Ombalanserar portföljen med minskning av Ratos

Vilka surdegar har jag i min portfölj som jag ändå tror på?

Främst har jag större positioner i:
  • Autoliv  (-24%)
  • Duni (-15%)
  • Hemfosa (-31%)
  • Kindred (-21%)
  • Kinnevik (-18%)
  • NCC (-17%)
  • Oriflame (-27%)
  • Ratos (-29%)

Hur tänker jag göra kortsiktigt?





Förhoppningsis har det inte gått någon förbi att jag förespråkar aktiedepåer framför ISK, KF m.m. för att man helt enkelt får flexibilitet att skatteplanera lite som man själv vill (givetvis inom gällande lagar och regler för värdepapper!).

Kort siktigt kommer jag därför att göra en s.k "skatteplanering" med ovan nämnda bolag. Det innebär kort och gott att jag säljer det och realiserar en förlust för att sedan köpa tillbaks exakt samma antal igen.

Hade jag haft ett inköp i ovanstående bolag motsvarande 10,000:-SEK vardera (vilket är min strategi) så hade jag i.s.f kunnat realisera en förlust på 18200:-. Det hade sedan gett mig en kapitalförlust på 18200 i deklarationen för 2018 som då ger ett avdrag på 30%.

D.v.s jag hade fått tillbaks ca 5460:- på skatten, eller 5460:- av den förlusten.
Den som har haft eget företag kan likna detta lite med en avskrivning. Värdet på mina tillgångar har minskat och jag realiserar en förlust. Staten går in och täcker 1/3 av förlusten vilket jag tackar för!

Hur tänker jag göra långsiktigt?

Jag tänker köpa tillbaks samma aktier som jag sålde direkt, konsekvensen av det innebär att jag förändrar mitt GAV och inköpsvärdet blir missvisande. Här finns det egentligen bara två alternativ:


  1. Korrigera GAV:et och inköpsvärdet så att man behåller det jag hade från början.
  2. Eftersom jag realiserat en förlust så börjar jag om "från början".
Jag vet inte vilket alternativ som är bäst utan det handlar om hur man själv resonerar. Jag skulle vilja påstå att alternativ 1 egentligen är mer korrekt men det skapar också problem rent räknemässigt och bokföringsmässigt.

Genom åren har jag valt att skriva upp min originalsumma så att jag alltid vet i slutändan om jag gjorde en vinst eller en förlust på min investering oavsett hur jag deklarerat den genom åren.

Jag tror att jag kommer köra på alternativ 2 för den här bloggen eftersom mitt kalkylark då också är lättare att underhålla.

Beträffande långsiktighet så tycker jag faktiskt inte att marknadsläget har förändrats något för mina innehav ovan.

Autoliv
Ganska naturligt med en kraftig nedgång när konjunkturen vänder men jag tycker ändå att de har fått oerhört mycket stryk i förhållande till deras ledande marknadsposition. Skulle inte bli förvånad över ett ryck uppåt 850-900:- framöver på 2-3 års sikt. Dock en risk att dem sålt av Veoneer ;/.

Duni
Alldeles för tidigt att säga något om Duni. Bibehållen utdelning? Ja! Sämre tide? Nej! Fått stryk som många andra bolag senaste veckorna men egentligen ingenting har hänt med deras verksamhet och nu när julen står inför dörren lär det säljas mer av deras produkter än vanligtvis.

Hemfosa
Bara en konsekvens av utdelningen av Nyfosa så egentligen ingen förlust men jag tänker växla in den ändå för att den skall kvittas mot vinsten av Nyfosa som jag köpte Hufvudstaden för istället.

Kindred
Spelbranschen är inne i ett viktigt skede men jag tror ändå att kindred kommer fortsätta leverera stabila utdelningar och fortsätta ta marknadspositioner. Kursnedgången är extrem i förållande till deras resultat enligt mig!

Kinnevik
 Tagit extremt mycket stryk nu på senare tid med anledning av Zalando och en större nedgång i tekniksektorn. Egentligen inget att oroa sig över och jag kommer troligtvis köpa på mig mer om det fortsätter eftersom dem har en oerhört fin Yield just nu för att vara ett investmentbolag! (3.7%!!)

NCC
Köpte in dem lite med vetskapen att det kommer en kraftig nedgång på toppen av byggboomen som varit. Men jag behåller och sitter lugnt i båten, kommer eventuellt köpa på mig mer framöver om de går ner till -25%. De kommer säkerligen leverera fint framöver!

Oriflame
Har tappat mycket p.g.a problem i Ryssland men det är ändå ett mycket stabilt bolag och jag tror verkligen att dem kommer att ta igen detta. Förmodligen inte de kommande 2-3 åren men om 5-6 år kommer de vara tillbaks igen. Under tiden kommer dem att leverera fina utdelningar. Jag tycker egentligen inte att något har hänt med bolaget och jag kan mycket väl tänka mig att köpa mer!

Ratos 
Min enda riktiga surdeg som jag överväger att minska ner kraftigt på. Jag gillar egentligen ratos som bolag, utdelnignssänkning vet jag kommer att ske. Trots det tror jag dem har potential på sikt och jag vågar inte släppa greppet helt, däremot kommer jag eventuellt minska ned lite granna igen då det verkligen ser ut som att de tappat all fart och går snabbt nedåt! 


Så i det stora hela så kommer jag egentligen bara skatteplanera genom att realisera förluster. "Sitta still i båten" heter det från många håll men det kan man inte göra med en aktiedepå, det gäller att hela tiden planera och effektivisera! Något jag vet att många inte gillar och därför ser fördelarna med ISK istället :)! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar