lördag 4 januari 2020

Dags att byta kreditkort?

Jag har ju bestämt mig för att byta jobb och en av anledningarna till bytet var att försöka resa mindre än tidigare. Jag har alltid förespråkat Forex kreditkort av den anledningen att det inte finns några smygavgifter och reser man utanför EU så finns det ingen konkurrens på marknaden beträffande både säkerhet och inga avgifter.

När jag använt mitt forex kort så har jag bara gått till närmsta bankomat och plockat ut pengar på kredit, sedan kommer fakturan och därmed har man ett gott skydd mot skimmade bankomater och dylikt i utlandet. Dessutom är det helt utan smygavgifter som kontantuttagsavgifter eller valutaväxlingsavgifter.

Än så länge använder jag även Forex Bank privat för alla andra ärenden vilket kostar mig 25:-/mån för 2020...riktigt dyrt tycker jag personligen när man som kund i banker ändå uträttar precis allting själv. Tyvärr har jag inte hittat en bank ännu som inte tar någon avgift för sina tjänster, fördelen med Forex är att man i.a.f får ett uttagskort som fungerar i hela EU till inga smygavgifter. Det kortet tänker jag behålla!

När det kommer till alternativ till Forex Kreditkort så finns det inga alternativ som ger mig samma fördelar vid ett resande. Det är lätt värt 225:-/år förutsatt att man gör minst ett kontantuttag utanför EU om året.

Jag har sett att många förespråkar kompletts kort p.g.a bonusen och det fungerar nog relativt bra om man bara befinner sig i Sverige och gör internetköp. Personligen tycker jag att det är mycket fula smygavgifter vid kontantuttag utomlands, 24% ränta liksom WTF! Men det hade jag kunnat överleva med då jag har mitt andra kort.

Nej - det som tar emot med Kompletts kort är att dem inte ebjuder E-faktura anno 2020. Alltså vi pratar en digital butik vars huvudsakliga verksamhet består i att erbjuda digitala tjänster 24/7. Att inte kunna automatisera mina betalningar/frigöra min tid för att betala räkningar smidigt är ett BIG No-No-No-No för mig! Autogiro totalt vägrar jag då hela principen är fel med autogira rent säkerhetsmässigt (företag får justera summan/höjda beloppet helt utan ditt medgivande).

Att betala räkningar på mail har jag provat i många år tidigare och det fallerar alltid förr eller senare med följden att det blir merkostnader (som man alltid kan ringa och slösa tid på att fixa till dock). Hade de bara erbjudit e-faktura så hade det nog varit ett alternativ för mig.

Många övriga kort har märkliga smygavgifter när man synar alla villkor, främst på kontantuttag och köp i utländska valutor.

Istället har jag spanat på Bank Norwegian som nästan  skulle ersätta mitt Forex Kreditkort rakt av helt utan avgifter för kontanter och som dessutom erbjuder E-Faktura. Nackdelen är att det kostar extra pengar att handla i utländsk valuta. Det kan jag nog leva med de få gångerna jag gör det i min nya tjänst.

Jag bryr mig heller inte särskilt mycket om s.k "cashbacks" då mitt huvudsakliga syfte med mitt kreditkort är att få EN samlad faktura för min omsättning varje månad - till så låg kostnad som möjligt. Det är sällan man tjänar någonting på cashbacks, jag har omsatt 200k+ i flera år på diverse andra kreditkort och fått lite biobiljetter och dylikt tillbaks. Inga större saker d.v.s! (ni som provat plocka ut de riktigt lockande bonusarna vet säkerligen vad jag menar att det är svårt)

Det finns andra kreditkort som gärna lockar med en "webbshop" med "förmåner" du erhåller om du nyttjar kortet. Av erfarenhet kan jag dock säga att American Express har överdrivet bästa förmåner för den typen av affärer men det går knappt att använda i Sverige då många butiker nekar köp med AMEX. AMEX har mycket dyra årsavgifter men cashbacken du får i retur är ofta mycket bra.

I slutändan står det därför mellan två val för mig:
  • 1. Kompletts bankkort om jag skall bemöda mig med faktura via e-post och hoppas på att den kommer fram.
  • 2. Bank Norwegians kort som erbjuder E-faktura och endast avgifter på köp i utländsk valuta. 

Båda korten erbjuder "cashbacks" men där är kompletts betydligt bättre. Jag skall fundera på saken någon vecka till innan jag slår till. I det stora hela är det en ytterst liten besparing på 225:-/år förutsatt att jag inte behöver plocka ut kontanter utanför EU.

Vilka kreditkort använder ni och varför?

6 kommentarer:

  1. Hej, använder Kompletts och har påtalat att de saknar e-faktura. För vår del räknar jag med 2-3000 kr i bonus för 2020 på de köp vi gör så blir en liten positiv effekt där. Lite mer admin dock...

    Mattias

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym/Mattias och tack för kommentar!

    2-3000 kr är rätt mycket i bonus trots allt. Enligt deras villkor kan man max få 500:-/mån dock vilket betyder köp mellan 12500 - 50000/mån. Tillräckligt för de flesta skulle jag tro.


    Men tyvärr står det även i deras villkor att det maximalt kan fås 2000 för de senaste 12 månaderna. Så som jag tolkar det blir det ju därför maximalt 2000:-/år.

    Räknat på 1% (vilket troligtvis kommer bli majoriteten av inköpen) så landar man på drygt 16000/mån för maximal bonus.

    2000:- är som sagt var en riktigt fin cashback. Det lockar definitivt....men jag avskyr administrativa uppgifter och e-faktura är någon minuts jobb i månaden. Vet inte varför det är så svårt för mig att motivera att klicka fram en faktura ifrån min e-post och lägga in allt manuellt varje mån...det är ungefär lika roligt som att göra mina utlägg varje mån ;-)!

    Slog du i taket förra året eller är det första året du använder det?

    SvaraRadera
  3. Komplett måste i alla fall ha marknadens sämsta kundtjänst! Skickade en förfrågan och det tog 1 månad och 7 dagar innan jag fick svar. Och svaret va nått flummigt standardsvar om att jag inte duger som kund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym och tack för kommentar!

      Vågar man fråga vad det är du råkat ut för? Du kanske t.o.m har förväxlat Nordnet och Komplett ;-)? Det brukar ta 5-7 dagar för Nordnet att svara på ganska enkla frågor i deras kundtjänst.

      Men då jag faktiskt på riktigt överväger komplett så blir jag ju nyfiken på vad du råkat ut för?

      Radera
    2. Fick nej när jag sökte om ett kreditkort!
      Har ett hos Bank Norwegian sedan 10 år och tycker det är bekvämt och bra! Nackdelen är att jag får poäng för att köpa flygbiljetter som jag inte har så stor användning av.
      När jag fick nej hos komplett ville jag veta varför och svaret tog 1 månad och 7 dagar! Orsaken är att jag inte är kreditvärdig. Trots fast jobb med 400 000 i årslön. 1 milj i aktier. 500 000 i fastigheter.Inga betalningsanmärkningar. 4000/mån i boendekostnad. Nästan betald bostadsrätt(90 000 i lån) 160 000 i billån. I mina ögon ganska ordnad ekonomi. Men det kanske är orsaken?! För jag skulle inte betala mycket av deras dröjsmålsräntor.

      Radera
    3. Hej igen och tack för kommentar!

      Ja jisses då vill dem säkerligen inte ha mig som kund heller. Jag har märkt det där med banker att de inte vill ha kunder med bra ekonomi.

      Men det är rätt skrämmande ändå tycker jag, om DU inte är kreditvärdig då börjar man ju undra VEM som är kreditvärdig enligt deras bedömning.

      Antar att det var billånet som de anmärkte på. Skönt att höra att du är nöjd med Norwegian i.a.f. Det som lockar mig med komplett är just bonusen som betalas ut i rena pengar snarare än t.ex flybiljetter eller högt prissatta "bonusvaror".

      För att sätta det i perspektiv så är min situation fast jobb med 700k+/år, "500k i aktier", 1,610,000 i bolån. Det är klart sämre än vad du blev nekad på.

      Jag tror aldrig jag betalt några dröjsmålsräntor på alla åren jag haft kreditkort...känns liksom dumt att betala mer än nödvändigt!

      Radera