torsdag 27 juni 2019

Oriflame - Det var ju synd :(

Som många av er förmodligen redan känner till så har familjen som grundade Oriflames beslutat sig för att göra ett försök att anskaffa mer än 90% av aktierna i bolaget med syftet att köpa ut Oriflames från börsen.

För att lyckats med detta så har de väntat medan aktien tappat 60% i värde på börsen och när fallet var fullbordat så kom ett "erbjudande" om att köpa ut bolaget från börsen. Priset per aktie sattes till ungefär vad det var efter senaste tidens drastiska nedgång men långt ifrån 60%.

Budet var extremt vältajmat och jag tycker att många stora ägare totalt undervärderar Oriflames när dem accepterade deras - i.a.f i mina tycken - skambud efter en 60%ig nedgång. Flera stora fonder har tackat jag till budet och tyvärr majoriteten av alla småsparare också.

I slutändan var det alla småsparare som totalt gjorde att dem fick tag i 91,3% av alla aktier igår (inräknat dem som accepterat budet). I praktiken innebär det att man inte har något val utan man står inför att försöka spekulera lite i de sista kursrörelserna - eller att dina aktier blir tvångsinlösta.

Jag såg nu på morgonen att jag har fått ytterligare ett erbjudande att värdera och det är eftersom dem fick över 90% acceptans så har dem förlängt erbjudandet till oss som tackade nej i första vändan.

För min egna del finns det helt enkelt bara ett enda alternativ nu - nämligen att tacka ja till erbjudandet och leta efter andra jaktmarker med dem aktierna. Så då kommer man till frågan:

Vad skall jag köpa istället för Oriflames?

Jag har resonerar som så att jag vill använda det frigjorda kapitalet till att balansera upp portföljen och övriga innehav så att jag ökar på i bolag som jag inte äger tillräckligt mycket i redan.

Det som går i mina tankar är därför att öka i följande bolag:
  • -Realty Income
  • -Starbucks
  • -Unilever
  • -Pepsico
  • -IBM

Jag ogillar allt för ofta att bolag styckas av på börsen. Både när dotterbolag styckas av från moderbolag och delas ut till aktieägare och även när bolag som jag ägt länge vill dra sig ur från börsen.

Börsen är i brund och botten en plattform som förmedlar riskkapital till bolag. Så när man då som t.ex H&M och Oriflames har extremt starka ägarfamiljer så hamnar man ibland i trubbel. Det är helt enkelt svårt att göra långsiktiga planer som ger god lönsamhet eftersom majoriteten av alla riskkapitalister som köper aktier vill ha kortsiktiga vinster och skiter i lönsamhet på lång sikt.

Det händer ibland att bolag vill ut från börsen av dem anledningarna att dem inte kan driva sitt företag på det viset dem vill. Men i fallet med oriflames så har dem ett ruggigt bra kassaflöde, en produkt som troligtvis inte påverkas negativt av konjunkturer....ett kraftigt kursfall på kort tid (men absolut inget ovanligt för oriflames att röra sig 30-40% i alla riktningar)....det är bara att gratulera ägarfamiljen till ett smart drag som lurade de flesta småspararna - de visste ju hela tiden att stora banker och pensionsfonder knappast skulle tacka nej till chansen att få tillbaks förlusten och flytta pengarna någon annanstans.

....men jag ogillar det kanske ännumer denna gången eftersom oriflames är ett bolag jag ägt väldigt länge och vart med i många uppgångar och nedgångar....de har haft otroligt stark avkastning genom åren och det svider i mitt hjärta att så många tog erbjudandet för att minimera en oerhört kortsiktig förlust istället för att zooma ut och se hur oriflames presterat över tid :(.

Tack för allt Oriflames! Nu blickar vi framåt och önskar er lycka till i fortsättningen!

9 kommentarer:

  1. Hej! Snälla kan du försöka lära dig skillnaden på de och dem? Du har skrivit "dem" 10 ggr i detta inlägg och i samtliga fall borde det ha stått "de". Pröva att byta ut dem mot "vi" eller "oss". Om "vi" känns rätt så ska det vara "de". Om "oss" känns rätt så ska det vara "dem".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar!

      Jag har full förståelse för att du kan tycka det är jobbigt att läsa texter som inte är 100% grammatiskt korrekta - men det ligger också i min natur att provocera och inte göra som alla andra!

      Därför skriver jag heller inte grammatiskt korrekta texter....ibland med vilja, ibland av misstag.

      I detta inlägget en kombination av automagiska språkval och misstag.

      Men jag är också ganska van vid kritik och att förhålla mig objektivt till den. Så jag gick igenom texten igen och totalt så används ordet "dem" mycket riktigt 10x.

      Lite beroende på vart jag sitter och skriver för stunden och vilken dator jag för stunden använder så kan det förekomma flertalet språk och script som automagiskt försöker hjälpa till med texter och språk. (noterar att tyskar är extremt duktiga på att använda hjälpmedel då dem inte lär sig något annat än tyska)

      T.ex finns det mycket häftiga plugins som så fort man skriver "de" ändrar språket till tyska (DE är förkortning till tyska) och DEM är ett mycket välanvänt ord i det tyska skriftspråket. Ett enkelt "space" är allt som behövs för att på vissa klienter ändra språk om vissa kombinationer av bokstäver dyker upp.

      Jag vet ... jag älskar IT och automation men på dagtid använder jag i princip alltid externa klienter som jag inte kontrollerar....dessutom så är jag fokuserad på flera saker samtidigt och hinner ibland inte korrekturläsa för att just undvika sådana språkproblem.

      Men för att återgå dill mina 10x "dem" i texten så är jag av en annan uppfattning att det är 10x fel om vi pratar ren grammatik. Precis som vad som känns rätt för dig kanske känns fel för mig? Just hur meningar byggs upp och hur dem skall tolkas är ju en vetenskap i sig...som svenskalärare sällan förstår sig på.

      Men som sagt var så gillar jag att provocera och utmana och jag hade lika gärna kunnat skriva "dom" och gjort alla svenskalärare upprörda trots att hela världen förstår vad som menas med texten ;-).


      Jag är definitivt inte av åsikten att det som är rätt enligt svenska grammatiska regler är ett korrekt sätt att formulera sig på.

      Om du har läst mina tidigare texter så ser du att det dessutom är ett frekvent förekommande problem med vissa stavelser och ord då jag använder ca 10 olika språkuppsättningar av tangenbord från hela världen. (ja denna meningen innehåller jobbiga syftningar)

      Testa t.ex skriva på ett tyskt tangentbord eller spanskt eller franskt - det blir en del roliga kombinationer ibland :)!!

      P.s - ta inte det här så allvarligt jag skriver i princip alltid med sarkasm och ironi och jobbiga syftningar....Det är en hel del fel i texten ovan, som i alla mina texter, och alltid retar det någon ;-).

      Radera
    2. Hej! Tycker inte att det var några jobbiga syftningar, men jag blir sjukt irriterad när folk inte kan skilja på de och dem. Eller var och vart. "Vart jag sitter och skriver" - jaja. Jag slutar läsa här, orkar inte se det. Synd på en kanske annars bra blogg. Mvh

      Radera
  2. Ha ha, jag skulle precis skriva samma sak, jäkligt jobbigt att läsa/Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym/Erik och tack för kommentar!

      Jag kommer inte repetera min text ovan men se gärna tidigare kommentar :)! I just det här fallet var det olyckligt med så många fel, men i övrigt skriver jag gärna komplext som är jobbigt att läsa. Antingen gillar man det eller så gör man inte det :)!

      Jag brukar för det mesta korrekturläsa innan jag klickar på publicera och försöker undvika så mycket som möjligt....idag var en sådan dag då jag inte hann med det!

      Radera
    2. Nja, jag har läst även andra inlägg du skrivit och det var samma sak där. Att du skriver komplext är en sak, skriva grammatiskt fel är en annan sak. Oavsett hur komplext man skriver så underlättar det att man skriver grammatiskt rätt/Erik

      Radera
    3. Hej igen Anonym/Erik och tack för kommentar!

      Jag skulle kunna göra en lång utläggning här om rätt och fel och orsak och verkan men då det inte var tydligt nog med kommentaren ovan så är det nog bäst att avsluta diskussionen med:

      Låt oss vara överens om att inte vara överens!

      Radera
    4. Du menar din bortförklaring, att du skriver grammatiskt fel med flit för att provocera? Varför vill man provocera med ett dåligt skrivsätt? Vad är syftet med det?
      Jag tycker att det är respektlöst mot läsarna att medvetet skriva fel/Erik

      Radera
  3. Hej igen Anonym/erik och tack för kommentar!

    Ja. Det är invecklat men jag vet att så oerhört många stör sig på grammatik och då framförallt på De/Dem. Så det ligger i min natur att irritera folk över det.

    Själv är jag inte språkpolis och bryr mig mindre om hur folk skriver så länge dem använder komma eller punkter för att avgränsa meningar med jämna mellanrum.

    Beträffande De/dem för min egna del har det historik från min skolgång från både Universitet och Grundskola. Bl.a flertalet incidenter med Skolverket och korrigerade resultat till min fördel efter avgjord tvist.

    Problemet bottnar i att de s.k reglerna är otroligt tvetydiga och man kan argumentera både för och emot det ena eller det andra i nästan alla fall. Indirekta/Direkta syftningar tycks vara ett stort problem hos lärare enligt min efarenhet av skolan.

    Men om vi skall förhålla oss till de allmänt kända "reglerna" som Jag/Mig/Vi/Oss så är det sällan DEM skall användas. Detta känner ju de flesta till och därför gillar jag att skriva DEM för att "alltid retar det någon".

    Lite beroende på vart jag skriver (vilken blogg) och om vilket ämne så kanske jag får för mig att följa "reglerna".

    Men även om jag vill föja dem så gör jag såklart även fel (på en del ställen i texten ovan t.ex) och råkar jag sitta på en tysk kunds klient så blir det nästan bara DEM kvar (som i texten ovan t.ex).

    Ja - jag väljer för det mesta att använda DEM istället för DE (oavsett vad luddiga regler säger) eftersom jag personligen anser att det sticker ut betydligt bättre och specifikt definierar vilka man pratar om.

    Det må hända att vissa tycker det är respektlöst men jag är som sagt var en naturligt provocerande människa (inte att förväxla med aggressiv) som gärna drar saker till sin spets och sällan tycker som alla andra. I fallet De/Dem avskyr jag skrivelsen De och väljer därför själv att använda Dem.

    Men i texten ovan var korrekturläsningen mycket slarvig och jag hade inte som avsikt att skriva dem överallt här...men trots det är det långt ifrån 10x-fel i texten ovan ;-).

    SvaraRadera