söndag 30 juni 2019

En trist rapport

Juni 2019 - Sammanställning

Denna månaden kan jag i princip kopiera förra månadens rubriker. Favorit i repris? Nej då...det här är bara en trist månadsrapport!

Som vanligt skrivs mina inlägg med mina objektiva politiska åsikter och värderingar kryddad med en smula sarkasm! 

  • Lön: 59848:- (XXXX exklusive utlägg - inga utlägg denna mån)
  • Övrig inkomst: 28021:-
  • Insättning: 3400:-
  • Utgifter:  80724:- (exklusive insättningar, inkl utlägg)
  • Sparkvot: 3,86% (5,68% på bara lönen - en del utlägg och många renoveringar)
  • Buffert: 10,000:- (ökning med 3845,13:- skall upp till 20,000 igen)
  • Köp: 3106,13:-
  • Utdelningar: 646:- SEK 
  • Min totala avkastning har ökat med totalt 21523,37:-

Jobbet kräver mycket just nu

Som lönen visar är det fortsatt en hel del jobb. Det är lätt hänt att det blir så i stora projekt. Troligtvis kommer det fortsätta under sommaren. Det märks tyvärr på skatten också och det var ytterligare en månad med över 40,000 i bidrag till staten. Men det är väl såhär framtiden ser ut att bli med överinvandring och slappa politiker som inte tar något ansvar. Någon måste ju betala och det är väl inte så förvånande att en röd regering tar från dem sem redan är sönderskattade.

Min sambo och jag diskuterar detta ibland och det leder till en hel del "bråk/tjafs". Hon kommer inte från sverige och har haft en annorlunda uppväxt bakom muren. Hon har helt andra perspektiv. Ibland är det väldigt intressant att höra hur saker jag tar för givet knappt fanns inom räckhåll så nära som i Tyskland. Hon är väldigt röd, extremt röd. Jag är raka motsatsen rent politiskt men det finns ändå en hel del vänster-tänk i mina handlingar.

Denna månaden hade vi en diskussion om skatt och hur företag skapar jobb. Vi diskuterade Amazon och deras sjuka summor dem genererar. Arbetarnas villkor kom också på tal. Dessutom diskuterade vi hur mycket pengar VDn tjänar och hur sjukt det är att för bara 10 år sedan så tjänade en VD ca 10-20x mer än en vanlig arbetare. Idag är det inte ovanligt att dem lyfter 500x mer.

Det är definitivt inte rätt, men det går heller inte att säga något annat än att dem slitit ganska hårt för att komma dit dem är idag. Jag brukar säga att rödstrumpor sällan förstår hur ekonomi fungerar och att det överhuvudtaget inte finns något incitament till att jobba mer än nödvändigt om skatter höjs. Min sambo är inget undantag.

Det ärhelt enkelt utmaningar på börsen, på jobbet och i livet. Men jag tar en dag i sänder!


Riksbanken fortsätter att vara naiva!

Det har diskuterats väldigt mycket om vad som händer när räntorna höjs i Sverige. Men så länge vi har Riksbanken så skall vi nog inte oroa oss särskilt mycket över det. Utanför Sverige diskuteras det ofta hur otroligt skuldsatta svenska individer är jämfört med övriga länders invånare. Det är en väldigt hög risk. Men det är heller inte konstigt när man senaste 10 åren predikat att det inte kostar en krona att låna stora summor pengar.

Exakt på samma sätt har stora industrinationer i Europa predikat för U-länder, förlåt vi har ju inga sådana i Europa sedan dem fick Euro. Jag talar naturligtvis om Italien och Spanien. Skillnaden är ju att vi (rika länder i EU) lånat pengar till fattiga länder på exakt samma sätt. Vi har nämligen i 10-års tid sagt åt dem att låna extremt stora summor pengar så löser vi alla problem. Att lån skall betalas tillbaks och att ränta tydligen är en kostnad....det var ingen som nämnde det.

Varken i Sverige eller i U-länder i Europa har man förstått det. Intressant är det i.a.f att Riksbanken duckar för problemet och tror att våra snälla Bankchefer skall göra något åt saken. Smäller det i Sverige så drabbas vi löjligt hårt. Smäller det i Europa så kan ju länderna i princip skita i att betala, det drabbar i.a.f inte invånarna i länderna annat än indirekt!

Jag suckar djupt och för varje månad som går hamnar Sverige i mer förfall....det här går nog inte att vända längre!

Man skall inte vara Chef om man inte fattar tuffa beslut! 

Det stormar också en hel del bland mina kunder och i bolaget jag är anställd. Väldigt mycket har att göra med att Chefer inte kan fatta beslut och skyller på varandra. Så jag har börjat se mig om efter andra möjligheter då jag tyvärr känner att båten håller på att ta in vatten samtidigt som kaptenen och bryggan inte styr mot land.

Jag har stått ut med en hel del omorganisationer i min karriär och brukar inte lägga så mycket vikt vid dem. Det drabbar sällan mig och jag brukar vara väldigt långt ned på listan över personer som får erjudanden. Så jag har vant mig. Det som alltid händer oavsett kund eller bolag är ungefär följande:

-Omorganisationer leder till att anställda blir övertaliga. Man skall jobba mer effektivt heter det.
-I nästan samtliga fall så försvinner en hel del vanliga anställda och som grädde på moset tillkommer en hel del flummiga avdelningsnamn som måste ha chefer.
-Chefer har såklart högre lön och lite budget ansvar jämfört med vanliga arbetare.

Kontentan är att kvar efter omorganisationer brukar det vara betydligt fler chefer än tidigare och betydligt färre arbetare än tidigare. Chefer har nog inte förstått det där att dem bara är en kostnad och att färre arbetare helt enkelt betyder sämre intäkter och sämre lönsamhet.

Nu är jag i samma situation. Avdelningar har flyttats runt, medarbetare har fått sluta. Vi har inte tillräckligt med anställda för att hantera kunder på ett bra sätt. Alla är överbelastade och det finns ingen som vill jobba hos oss. Men föga förvånande har många otroligt inkompetenta chefer tagit ett skutt uppåt i hierarkin på senare tid. I företagsvärlden gäller det nämligen att bli kompis med viktiga personer (högre chefer) och göra dem till lags så att man får en högre chefsposition. Tänk vad det hade varit bra om chefer istället hade varit anställda för att fatta beslut istället för att agera springpojkar.

För övrigt hörde jag i dagarna att det finns flest psykopater bland kriminella och företagsledare. Jag vet inte om jag håller med om det i Sverige, men definitivt utanför Sverige. Utländska företags chefer är i princip genomkorkade allihopa - min erfarenhet av multinationella bolag. Tur att jag faktiskt jobbar i Sverige...hoppas inte det skitbetéender sprider sig till Sverige!

H&M Verkar har vänt?

Den stora händelsen i månaden är ju att H&M verkar har vind i seglen och hamnat på rätt spår igen. Jag har inte mycket dåligt att säga om H&M och jag har haft dem som kunder i många år, känner en del som jobbar där....så jag hade förhoppningar om att det skulle synas att det går åt rätt håll.

Personligen har jag aldrig tvekat på deras förmåga att överraska. Jag har följt dem länge och man blir lite förvånad över deras förmåga att komma tillbaka. Nu spekulerar jag fortsatt framåt och ser att kursen kommer vända upp mot 200:- om börsen fortsätter i samma takt.



Oriflames

Det gick väl tyvärr inte att stå emot det ruttna erbjudandet från Oriflames ägare....som meddelade att dem fått 91,3% av rösterna redan och de förlängde sitt erbjudande. Så jag accepterade det mycket, mycket motvilligt. Men att vänta 2 år på en rättsprocess och eventuellt få lite mer än 227:-/aktien....det är en dålig affär.  Nu får jag investera dem på lämpligt sätt istället - förmodligen i utländska aktier!


Tele 2

Det har stormat om Tele2 senaste tiden. Man sparkar folk och samtidigt har man enorma driftstörningar flera dagar i sträck. Det är inget bra! Man kämpar fortfarande med integreringen av TDC och Comhem och tyvärr tror jag att det här är en ren konsekvens av att man försöker slå ihop flera infrastrukturer och tenkiska lösningar. Det brukar sällan bli bra när man gör sig av med massvis med personal samtidigt. Det är ingen extremt vild gissning att flera av medarbetarna som varslats har specialkunskap om TDC respektive Comhem's system.

Men en sak som är bra är att dem har sålt sin verksamhet i Kazakhstan och det kommer generera ca 6:-/aktie i extrautdelning till ägarna.



...portföljen pendlar upp och ned...


Några % upp har det i alla fall blivit under månaden men index har knappat tagit igen på mig. Det går i perioder det där och ibland ligger jag långt före och ibland släpar jag långt efter.

Insättningar

Lön: 59848:- (XXXX exklusive utlägg - inga utlägg denna mån)
Övrig inkomst: 28021:-
Insättning: 3400:-
Utgifter:  80724:- (exklusive insättningar, inkl utlägg)
Sparkvot: 3,86% (5,68% på bara lönen - en del utlägg och många renoveringar)
Buffert: 10,000:- (ökning med 3845,13:- skall upp till 20,000 igen)


Nu är mina renoveringar i princip klara för denna gången. Det är endast lite golvslipning och lister kvar. Men det är skönt att veta att allting är betalt och klart. Det har jag lyckats med tack vare relativt höga inkomster och bra planering. Jag skulle inte bli förvånad om många istället hade lånat för att ta en investering på ca 100,000:-. Jag var själv inne på att det kanske var en smart idé att göra men jag valde ändå att kämpa på med att ta det som löpande kostnader.

Det som gör att utgifterna blir maffiga ~81000:- är att jag fyllde år förra månaden och räkningen släpar ca 30 dagar. Elektriker har betalts för över 35000:- även denna månaden. Allt var dock planerat och min extrainkomst är såklart skatteåterbäringen. Allting summerat så innebär det att jag endast sätter in 3400:- till portföljen och resterande går till att fylla upp bufferten till 10,000:-.

Om inget oförutsett händer i Juli månad så kommer det återgå till normala räkningar nästa mån. Då kommer portföljen återigen att tuffa på mot halvmiljonen!
Portföljens transaktioner


Köp: 3106,13:-
Sälj: 0:-
Belåning: 0:- (exklusive avdrag för utdelningar)







Nu ligger jag på maxad belåning och jag kommer inte att skruva upp den mer på ett tag.

Det här är förmodligen en större risk än vad många av er någonsin skulle ta men just nu kan börsen falla tillbaka med mer än 50% utan att jag gör några som helst insättningar eller får några som helst utdelningar...och ändå kommer jag inte gå upp till nästa steg på räntan. I värsta fall så behöver börsen tappa närmare 70% på väldigt kort tid innan jag blir särskilt orolig och kommer behöva sälja av aktier för att hålla belåningen nere.

Men jag sover gott för det och gillar att ta risker!

Köp




Det är inte många bolag som delar ut i Juli månad och min strategi är som sagt var att hela tiden öka i bolag som delar ut de kommande 30 dagarna. Denna gången slog jag till med hela månadssparande direkt in i Cisco. Jag jobbar inom branschen och med tanke på att Huwai blivit bannlysta i USA så ser det ganska ljust ut för Cisco framöver.

Nu är jag fullinvesterad i ytterligare ett bolag

Sålt

-Inga sälj att rapportera!

Portföljens utdelningar





Utdelningar: 646:- SEK

Min strategi är att sprida riskerna och sammanlagt försöka få ett jämnt kassaflöde. Jag visste att Juni månad är en svår månad att hitta utdelningar i. Så jag är nöjd med 646;- från sammanlagt 12 olika bolag. Varje bolag ger ju knappt 50:- men riskspridningen är jag bekväm med!

Portföljens värdeutveckling (2019-06-28)

Marknadsvärde: 427584 :-
Belåning: -58634 :-
Depåvärde: 368898:-
Insättningar: 319994,4:-
Värde % (portfölj): 112,79%
Värde netto % (inkl utd):  115,31%
Ökning (inkl utd): 48977,09:-

Förra månadens siffror

Marknadsvärde: 405301:-
Belåning: -59379,78:-
Depåvärde: 345603:-
Insättningar: 316594,4:-
Värde % (portfölj): 107,29%
Värde netto % (inkl utd):  108,67%
Ökning (inkl utd): 27453,72:-

Det har svängt om en aning från Maj månad och resultatet blir hela 21523,37:-. En bra ökning helt enkelt! Portföljen har gått upp ca 5% medan index klättar ca 6,5%.

Jag kommer m.a.o fortsätta köra på samma strategi och vikta alla bolag för samma inköpssumma. Det har visat sig vara relativt bra hittills och jag ser ingen anledning till att förändra strategin just nu! Syften är att få till en bra och stabil totalavkastning över tid och det är därför jag bygger en s.k defensiv portfölj med hög diversifiering och riskspridning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar