lördag 16 november 2019

Hemfosa - mina tankar om SBB

Veckans stora nyhet är att SBB lagt ett bud på Hemfosa på 126:-/stamaktie. Det är en saftig premie på över 20% mot tidigare stängningskurser och 2019 har bjudit på en hel del uppköp och även utköp hittills. Nu är det alltså dags för Hemfosa för andra gången.

Varje gång något sådant händer med ett innehav i sin portfölj så bör man ställa sig frågan hur man ser på affären. Jag ogillar inte SBB som bolag egentligen, ungefär som med Nyfosa tror jag att det blir bra i framtiden. MEN från ett utdelningsperspektiv så är SBB inte rätt bolag att äga kommande åren.

Hur tänker jag göra?

Jag tycker att direktavkastningen är på tok för låg i SBB i förhållande till vad jag tappar med Hemfosa. Så jag kommer inte att behålla SBB. För nävarande har jag ett par andra fastighetsbolag i portföljen (Hufvudsataden, Wallenstam, Castellum) som har relativt låg direktavkastning men bättre tillväxt. För samma direktavkastning tycker jag det ser bättre ut på annat håll.

SBB kommer säkerligen leverera bättre och bättre avkastning med åren men för min egna del så räcker det med Hufvudstaden och Wallenstam som tillväxtaktier i Fastighetssektorn. Jag gillar heller inte att SBB "egentligen inte har pengarna" till att köpa ut Hemfosa utan att de tänker finansiera det med en emission.

Det sticker också lite i mitt öga att Hemfosa har en bra spridning på sina utdelningar fördelat över hela året och det är bannemig inte lätt att hitta motsvarande alternativ i Sverige. För att göra det ännu mer jobbigt så delar Hemfosa också ut pengar i Januari månad - en annars mycket tuff utdelningsmånad.

Vilka alternativ funderar jag på?

Hemfosa har varit en mycket bra affär för mig hittills och jag kommer behöva deklarera en saftig vinst på uppköpet, följer jag min strategi till punkt och pricka så kommer jag att kunna ersätta Hemfosa med 2 andra fastighetsbolag.

Jag står  i ett vägval mellan att köpa in 2x10,000:- direkt i två andra fastighetsbolag eller att ta det lite lugnare och fördela inköpen över längre tid och därmed passa på att fylla på i Realty också.

Bolagen jag har spanat in istället är:
  • -Wihlborgs
  • -Atrium Ljungberg
  • -Klövern
  • -Corem
  • -Platzer

Jag tycker Corem ser väldigt intressant ut som ett tillväxt-case med en OK direktavkastning. Ett likvärdigt bolag är Platzer där jag tror att de har en bra framtid med tanke på alla byggprojekt i storstäder.

Whilborgs och Atrium Ljungberg ser jag som starka kandidater till att ersätta Hemfosa rakt av, personligen ser jag en något tuffare marknad framöver för båda bolagen men de har gott om kapital och det lär inte vara någon fara för utdelningar kommande åren.

Klövern är också ett mycket intressant case med bra tillväxt.

Som vanligt är det svårt att välja fastighetsaktier då utbudet är ganska stort och många bolag ser riktigt bra ut både historiskt men även inför framtiden.

Nu har jag dock "bara" ca 18,000:- att fördela över nya fastighetsbolag och min strategi är att ha en likviktad inköpsstrategi så om jag väljer att köpa in alla 5 bolagen så kommer jag (på sikt) att öka med 50,000:- i fastighetssektorn istället för 10,000:- som Hemfosa bestod av sedan tidigare.

Förutom Hemfosa är Kinnevik påväg bort

Tyvärr blir jag av med två bolag som jag gärna hade behållt. 2019 har varit ett "tufft" år ur den aspekten att det har varit en hel del uppköp, utköp och försäljningar i större skala.

Kinnevik kommer också att försvinna p.g.a att de helt vänt om i sin strategi och jag vill inte ha det i portföljen efter deras strategiomvändning. Millicom kommer jag att behålla och för resterande pengar är jag osäker på vad jag vill äga istället.

Det är med andra ord "stora" förändringar i portföljen påväg mot slutet av 2019! Det kommer såklart en uppdatering med aktiva val när det är dags!

8 kommentarer:

  1. Har för mig att SBB föreslagit kvartalsutdelning till 2020 och att de skulle höja utdelningen rejält (till 60 öre?). Men jag kan minnas fel och det kanske ändras nu beroende på hur det blir med budet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar!
      Tror det är samma "anonym" så svarar på allt i en kommentar istället.

      Det stämmer bra att de föreslagit kvartalsutdelning och det kommer med stor sannolikhet att gå igenom. Finns nog inga incitament till att rösta ned förslaget.

      Jag tycker personligen att det rimmar illa att höja utdelningen kraftigt och dessutom finansiera ett ganska dyrt köp med en nyemmission.

      Rent utdelningsmässigt så skulle man kunna köpa enbart SBB och generera ungefär samma intäkt under året.

      Problemet för mig är att Iljan har en minst sagt dålig historik och det faktum att han är tidigare S-politiker tror jag inte är en fördel i sammanhanget.

      De satsar ju stenhårt på kommunala fastigheter och uthyrning till skolor, kommuner etc...från ett politiskt perspektiv är det nog rätt kommande 3-5 åren men det känns riskabelt på längre sikt.

      Jag är i.a.f inte 100% säker på att det är rätt bolag för mig på en 10-års plan. Måste såklart fundera mer!

      Radera
    2. Haha, vi var faktiskt två olika Anonym. Jag stod för kommentar 1 & 2. Jag förstår ditt resonemang. Har själv ägt både Hemfosa och SBB men har avvaktande inställning till affären. Har tagit hem en del vinst och bevakar ett tag. Tack för både ditt och Anonym 2:s svar!

      Radera
  2. Eller ”föreslagit” är väl fel ord kanske men hintat om det iaf. Minns jag fel?

    SvaraRadera
  3. Det stämmer. SBB kommer börja med kvartalsutdelning nästa år och de höjer till 60 öre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar!

      Trodde att det var samma person som ovan så jag svarade i ett meddelande istället!

      Radera
  4. Hej alla,
    Ilija sossen sa att de eventuellt skulle höja utdelningen från 0,25:-/år som det var i år till 0,60:-/år nästa år dvs en DA på c:a 2,5%. Skulle de höja utdelningen från 0,25:-/år till 0,60:-/kvartal dvs 2,40:-/år skulle det innebära en DA på 10% och det kommer inte ske. En utdelningshöjning på 860% är inte trolig.

    Trevlig kväll.

    // Malte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym/Malte och tack för kommentar!

      Ja, precis så var det. Man skall nog inte räkna in en DA på 10%. Det är faktiskt svårt att veta exakt vad man skall räkna på eftersom budet på Hemfosa ännu inte gått igenom och det finns rätt många alterantiv.

      Så hur stor utspädningen efter hemfosa förvärvet blev och efter nyemmissionen är ännu ganska oklart.

      En sak som är säker, enligt mig i.a.f, är att SBB borde rimligen öka sin utdelning i :- och ören om förvärvet av Hemfosa går igenom.

      Jag tror dock anonym ovan menade att det var 0,6:-/år i utdelning och att den sker kvartalsvis. Tittar man på siffrorna är det faktiskt inte helt omöjligt då de genererar betydligt högre vinster än såpass.

      Om vinsterna kan hålla i sig på nuvarande nivåer borde det på sikt till och med kunna bli upp mot 1,5:-/år i utdelning fördelat kvartalsvis.

      Det är som sagt var inte helt lätt att räkna på det innan vi vet alla förutsättningarna, men utdelningen i % tror jag kommer bli mellan 2,5 - 4% efter förvärvet.

      De tänker ju köpa hemfosa med hjälp av en nyemission och många småsparare i hemfosa får i princip kontantbetalning, d.v.s inga aktier i SBB. Det borde innebära att utspädningen blir lägre än normalt sett vid ett uppköp. Så att den går upp per aktie är nog ett säkert kort.

      JAg kommer i.a.f acceptera budet och ta det i kontanter (förutsatt att hemfosa inte går som en raket nu i december)....sedan får jag avvakta och se hur jag skall placera pengarna!

      Radera