tisdag 27 augusti 2019

Sälja saker - verkligen värt det?

Jag skall gå rakt på sak. Jag har enbart dåliga erfarenheter av att försöka sälja saker jag inte längre behöver. Det spelar nästan ingen roll vart jag försöker sälja mina saker, mitt tålamod klarar inte av mängden idioter som hör av sig gång på gång. Jag kör hellre saker till tippen nu för tiden än att "tjäna" några hundralappar på timtals med jobb.

Innan ni börjar klaga på att det är mig det är fel på så vill jag reflektera över hur jag själv agerar när JAG köper något begagnat:
  • -Jag gör en rimlig utvärdering av beskrivningen av objektet jag är intresserad av och priset som begärs.
  • -Är det inte intressant, d.v.s för dyrt, så letar jag helt enkelt vidare. 
  • -Är det dessutom som så att det står i beskrivningen vilka villkor som gäller och det inte passar mig, så letar jag helt enkelt vidare.

Det verkar dock som att jag beter mig annorlunda än genomsnittsköparen, för ingen av mina intressenter verkar ha någon som helst läsförståelse eller sunt förnuft och vettikett.

I Sverige har vi, av någon korkad anledning, dessutom inget bra ställe att göra sig av med saker. I princip finns två plattformar att använda....Tradera eller Blocket. Båda tjänsterna ratar jag av många anledningar men främst p.g.a ocker-priser för annonser och idiot-regler för försäljningar. Utanför Sveriges gränser finns inga liknande problem och alternativen är många....men i Sverige går det knappt kränga en pryl utan att nyttja Aftonbladets skittjänst till Blocket.

Ja nu säger ni att man kan såklart nyttja Py, Schpock, Sellme, Facebook och dylika tjänster men då har vi det stora problemet att antalet idioter ökar med 10x och inga köp är bindande. D.v.s du slösar i stort sett bara din tid och det är helt enkelt inte värt besväret.

Låt mig komma till min poäng. Såhär beter sig köpare nästan varenda gång jag försökt sälja något via Tradera/Blocket:
  • -Jag brukar ta mängder med bilder och var tydlig med skavanker och övrigt så att det är fritt att titta. I princip varendaste gång har personen som vart intresserad av köp klagat på saker som tydligt framgått i annonsen.
  • -Jag brukar vara övertydligt med att någon form av prutning överhuvudtaget aldrig kommer vara aktuellt oavsett vad du tycker. Likförbannat så är "intresserade" köpare envisa och skall pruta väl på plats EFTER att de ibland åkt flera mil. Det slutar oftast med att de åker hem tomhänta för att de inte är läskunniga. Dem som är smarta smarta inser att priset står fast.
  • -En hel del gånger ringer köpare och klagar i efterhand och vill ha rabatt p.g.a defekter de hittat som återigen i de flesta fallen varit tillgängliga i beskrivning och framförallt vid upphämtning.

Detta är ändå de mest positiva upplevelserna att använda Tradera/Blocket. För på övriga siter är det inte ens värt att försöka. Då brukar det ofta resultera i en hel del bud och när man accepterar ett bud så slutar köparna att höra av sig (antagligen för att de inte vill spendera pengar eller att det är botar)...annonserna blir raderade eftersom de blivit "sålda" och sedan får man börja om från början. I de flesta fallen slutar det på samma sätt.

Beträffande Tradera så har de sjuka regler på frakt och prissättning på det och du måste gissa vad frakten blir istället för att man kan debitera det i efterhand - som är helt normalt för privatpersoner. Vissa saker har du inte en aning vad det kostar utan att åka till de mer sällsynta postterminalerna och slå in ett paket, väga det och fråga vad det kostar...sedan lägga ut det.... får du inte sålt din pryl så har du gjort allt jobb helt i onödan.

Det finns dock vissa saker jag gärna hade velat göra mig av med som inte har något värde för mig just nu men som ändå har ett helt OK andrahandsvärde....men Sverige lider nästan av en total saknad av vettiga byt&sälj-tjänster för de flesta Svenssons handlar via Tradera/Blocket. Där har jag lovat mig själv att helt enkelt inte orka med all administration som krävs för att få sålt något.

Reglerna är många gånger helt idiotiska och de tar betalt för saker som är helt löjliga, som att uppdatera annonser, ändra pris, lägga till/ta bort bilder, skydda sin identitét osv. Sedan friskriver de sig dessutom från allt ansvar  och lämnar det till köpare/säljare.

Det är synd att det är så omständigt att sälja begagnade saker och komma i kontakt med seriösa köpare och säljare. Jag hade gärna rensat bort prylar från mitt boende som andra kan ha nytta av och få en liten slant för besväret - men för mig slutar det i större utsträckning med att jag åker direkt till tippen för att slippa ha att göra med processen att sälja.

Jag kan ibland ha lagt ner timmar på att lägga ut annonser, ta bilder, skriva beskrivningar....räknar man dessutom in all tid det tar att svara på telefonsamtal, sms, skicka fler bilder, ta emot köpare, sparka ut köpare....så är timpengen väldigt låg. Motsvarande tar det ca 1 timme att packa in i bilen och slänga på tippen och sedan köra hem igen.

Jag har dock testat att packa bilen full och köra iväg till "loppis" och det kan jag starkt rekommendera. Mycket trevligt folk, lätt att göra affärer och det mesta går att sälja utan mellanhänder.

Som avslutning vill jag säga att jag har försökt sälja det mesta (förutom bil och boende) med liknande resultat på många tjänster (nya som gamla). Jag ger helt enkelt upp nu och det får bli loppis eller tippen framöver!

Tycker ni jag är hård mot köpare? Jag gillar helt enkelt inte betéendet att slösa med min tid till ingen som helst nytta. Mitt värsta exempel är en bostadsförsäljning där jag behövde röja inför en extravisning/privat visning och ta ledigt några tim från jobbet....efteråt sa mäklaren att Köparen tyckte priset var för högt. Idioten hade då kört 30 mil enkel resa och det enda som var kännt på förhand var priset...slöseri med tid som sagt var!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar