onsdag 3 oktober 2018

Extra inköp i Oktober

Visst är det spännande när man sett över sina möjligheter att göra inköp till sin portfölj utöver den vanliga månadsinsättningen?

Jag har vänt på alla tankar och funderingar fram och tillbaks och kommit fram till att det förmodligen kommer att finnas utrymme för en extra insättning på 10.000:- under oktober månad.

Som ni ser i i min portfölj så har jag en hel del bolag som "jag vill ha in i portföljen" men jag måste också resonera och ställa mig själv frågan - vill jag öka befintliga innehav eller vill jag sprida risken genom att äga fler bolag?

Just nu ser det ut som att det finns utrymme för att både öka i befintliga bolag samt plocka in 2-3st bolag till. Jag har inte riktigt bestämt mig för OM jag skall spenderar dem här pengarna i oktober eller om jag skall skjuta på det. Framförallt har jag inte bestämt mig för OM jag skall öka befintliga innehav eller ta in nya bolag. Då brukar jag ha is i magen och avvakta.

Samtidigt är oktober en mycket intressant månad rent aktie och börs-mässig p.g.a att så otroligt många bolag gör sina delårsrapporter i oktober. Väldigt många av mina innehav kommer att åka upp eller ned stort i oktober.

Det är med den vetskapen som jag är osäker på vad som blir det bästa alternativet att öka befintliga innehav eller minimiera total risken i portföljen och ta in fler bolag.

Jag har massvis med alternativ och som ni kan läsa under min "strategi"-flik så avser jag att göra inköp för lika mycket i varje bolag så att diversifieringen är så bra som möjligt. Dessutom avser jag alltid att köpa aktier som ger utdelning de kommande 30 dagarna.

Det minskar mina möjligheter att köpa i bolag jag "egentligen vill öka mest i". Med nuvarande facit i hand så har jag flera alternativ....

Om jag ökar befintliga innehav så funderar jag på att öka på i dessa bolag:
-Husqvarna
-Telia
-Wallenstam
-NCC
-AT&T
-3M (dock utdelning i November)
-Chevron (dock utdelning i November)
-Cisco Systems
-Procter & Gamble
-Unilever

Om jag vill ta in nya bolag i portföljen så funderar jag främst på dessa bolag:
-Industrivärden
-Deutsche Telekom
-Telenor
-Hufvudstaden
-Loomis
-IBM
-McDonalds

Såklart räcker inte pengarna till att göra något i alla dessa bolagen utan jag måste välja med omsorg. Jag tror på en kommande nedgång inom kort så det lutar åt mer stabila bolag som t.ex Industrivärden, AT&T, Hufvudstaden osv.

Men det snurrar såklart många tankar i huvudet innan man klickar på "köp"-knappen. Jag har aldrig ångrat ett köp jag gjort men jag är ingen impulsiv person utan jag tänker till 2-3 gånger innan jag köper något och sedan bryr jag inte mig så mycket om hur aktie-kursen utvecklas efter det. Jag tänker väldigt långsiktigt och går kursen ner kanske det tom betyder att jag köper på mig fler nästa månad.

Direktavkastning är absolut något jag knappt tittar på. Ett bolag som successivt växer och ökar sina vinster och inte direkt har gjort några dåliga vinster historiskt sett är viktigare än DA %. Med det sagt så är de flesta bolag på börsen oerhört dyra just nu.

På tal om DA...två bolag som är "billiga" just nu mot vad de brukar vara - och som jag tror på väldigt mycket framöver av just den anledningen - är Autoliv & Oriflames. Autoliv är extremt beroende av fordonsindustrin, tyvärr har de ju sålt av deras största framtidshopp (vilket jag inte kan förstå alls) med självkörande bilar och dylikt....så går industrin framöver mot den trenden ser jag inte mycket ljus i Autoliv.

Oriflames håller i ur och skur och har gått ned mycket på senare tid och har just nu 7% i DA vilket är bra mycket bättre än de brukar ha. Det antyder att bolaget är övervärderat och att utdelningen kommer att sänkas vilket är fullt möjligt - men kosmetika bör konsumeras i ur och skur oavsett konjunktur. Tycker det är väldigt fina ingångslägen i båda bolagen och jag hoppas dem hålls nere så jag kan passa på framöver ;-)!

Nåja....det var lite tankar kring eventuella inköp....hoppas ni inte har lika stora bekymmer som mig varje gång det är dags att handla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar