torsdag 27 september 2018

Månadsuppdatering - September

September - Sammanställning

Då var det dags för första inlägget där jag skall försöka sammanställa hur portföljen mår efter första månaden. Det kommer troligtvis inte bli helt perfekt här utan är något som jag kommer att få förbättra till och från under resans gång.

Jag tänker mig att försöka hålla det relativt kort och strukturerat. Det jag skall försöka ta med på månadsrapporten är:
-Insättningar
-Portföljens transaktioner (köp/sälj)
-Portföljens utdelningar
-Portföljens värdeutveckling
-Kommentarer till varje punkt.
-(i framtiden jämförelse mot tidigare månader/år)

Insättningar
Lön:  39015
Insättning: 7803
Sparkvot: 20%

Den första månadens insättningar kommer att bli speciell eftersom jag har valt att starta med ~250,000:- som startkapital för den här bloggen. Jag kommer därför inte riktigt att pussla ihop alla köp/sälj med det korrekta beloppet jag satte in från min lön eftersom det inte skulle stämma.

  Så med det sagt så presenterar jag det jag faktiskt satte av från min lön ovan och inte det totala beloppet för startmånaden. Jag har som sagt var en del andra depåer och kapital sedan tidigare som blir missvisande om det läggs med här.

Portföljens transaktioner
Köp: 12420,03
Belåning: 4617,03

Byggandet av den här portföljen startade redan innan september men ni kan alltid se vad det kostar att start upp/köpa en likvärdigt genom att titta på min porfölj helt gratis i menyn ovan! Fliken "Aktuellt värde SEK" visar hur mycket det skulle kosta.

Första månaden här väljer jag att presentera de köp jag gjort baserat på insättningen från lönen och inte de övriga transaktioner för att "bygga" portföljen för att visa den på bloggen!

Köp

Oriflames: 4st (228)
Autoliv SDB: 1st (807,80)
Kindred Group: 17st (101,20)
Starbucks: 6st (56,90 USD)
Realty Income: 6st (56,36 USD)
Svolder: 29st (101,74)

Jag väljer att minska mitt GAV i Oriflame/Autoliv/Kindred group p.g.a dem fått oförtjänt mycket stryk efter senaste rapporterna som ändå var rätt OK. Visst fordonsindustrin är påväg ner men autoliv känns ändå "billigt" under 900:-. Kindred är påväg in på amerikanska marknaden och har en, i mina ögon, oerhört stark position och jag räds inte att köpa mer av dem i framtiden. Kosmetika lär alltid gå åt så länge vi har sjuka skönhetsideal....dessutom lär oriflames gå bra i en kommande lågkonjunktur!

I övrigt så köper jag på mig i Starbucks, Realty samt Svolder. Sprider riskerna till USA i starka utdelningsbolag samt investmentbolag i sverige riktat mot småbolag. Jag har ägt Svolder i många år och jag tycker det är en riktigt fin aktie - dessutom delar dem ut väldigt lite av sin vinst så det finns extremt bra potential där och likadant är det med Starbucks!

Portföljens utdelningar
Utdelningar: 332,45

Konstigt nog har portföljen redan fått utdelning första månaden ;-). Men det beror återigen på att portföljen har byggts upp tidigare och kapital satts in för att få ihop till startkapitalet på 250,000:-. Endast ett bolag delade ut pengar i September men även Kallebäck hade X-dag i september men utdelningen sker i Oktober så vi startar den första månaden med en relativt låg summa i förhållande till övriga månader.


Castellum: 270,30:-
Autoliv: 62,15

Portföljens värdeutveckling (2018-09-28)

Marknadsvärde: 278449
Belåning: -14636
Depåvärde:263813
Insättningar: 250574,4
Värde %: 102%
Värde netto %:  105,3%
Ökning:13238,6

Här tänkte jag försöka vara så neutral som möjligt och eftersom detta är första månaden så får jag ha lite översikt med att siffrorna är missvisande. H&M har gått oerhört starkt vilket jag kände på mig och var anledningen till att jag köpte dem relativt nära botten-kursen. Castellum har också gått starkt liksom Investor.

Belåningen ligger på ca 5% och skall upp på 10-20% på sikt och kommer öka med varje månadsinsättning.

I övrigt så har portföljens marknadsvärde ökat med ~13200:- under första månaden. Mycket beroende på att bolag studsat 10-20% efter "starka" rapporter och rykten om utköp. Jag presenterar summorna ovan så neutral som möjligt och alla utdelningar räknas inte som insättningar eftersom mitt startkapital var 250,000 och jag kan plocka ut 263813 idag så presenterar jag nettoökningen som 13238,6:-.

 Slutkommentar
Jag är överlag väldigt nöjd med den första månaden och det visade sig att jag hade helt rätt när jag köpte stora poster i både H&M, Castellum, Hemfosa samt Investor. Samtidigt har jag inte förstått varför marknaden överreagerar på Autliv, Kindred samt Oriflame. Jag avser att köpa på mig mer av dessa bolag i nästa månad under förutsättning att dem fortfarande ligger lågt.

En utdelning på 332,45:- denna mån är en bra start som jag räknar med att överträffa samtliga kommande månader framöver! så kom tillbaks till nästa uppdatering för att se hur det går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar