onsdag 28 november 2018

Säljer nyfosa - ersätter med Hufvudstaden

3% upp och jag ersätter med Hufvudstaden istället!

I den här portföljen har jag som strategi att alltid äga aktier med stabil utdelning för att få igång ett fint kassaflöde för maximal ränta-på-ränta effekt. Som alla känner till så delades Nyfosa nyligen ut från Hemfosa.

Tyvärr gillar jag inte när bolag delar upp sina tillväxtdelar och Nyfiosa är inget undantag. Hittills i år har det hänt mig tre gånger men nu var det dags för Bloggens första gång!

Hemfosa har varit extremt tydliga med att de kommer att dela ut Nyfosa till sina aktieägare och man fick således 1 Nyfosa aktie för varje Hemfosa aktie. Detta innebär att Hemfosa kommer att bli ett stabilt utdelningsbolag med fint kassaflöde men relativt höga skulder. Framtiden har funnits i dotterbolaget Nyfosa som man nu delar ut.

Med framtid menar jag Tillväxtdelen. Tyvärr har Nyfosa som strategi att växa till sig ett par år först innan man börjar dela ut kapital till sina aktieägare. Detta är helt OK för en värdeinvesterare men inte acceptabelt för en utdelningsinvesterare!

Hur ser jag på saken?

Generellt sett är jag alltid extremt skeptisk när bolag gör liknande uppdelningar. Många gånger heter det att det är till aktieägarnas fördel men alldeles för många gånger plundrar man moderbolaget på tillgångar. Nyfosa är inget undantag, de står med framtiden framför sig och med relativt låg skuldsättning.

Så som jag ser på saken är Hemfosa förloraren i sammanhanget och man kan jämföra dem lite granna med en preferensaktie nu. Stabilt kassaflöde, stabila kunder, men låg tillväxt.

Varför säljer jag nu?

Jag har haft som målsättning att göra mig av med Nyfosa när kursen nått runt 44:- vilket den gjorde idag. Det innebär att jag i.s.f gått lite med vinst...men framförallt INTE med förlust på mitt inköp med Hemfosa!

Jag sålde därför 128st Nyfosa för 43,73:-st.
Totalt gav det mig 5597,44:- (- courtage) i kassan igen.

Det påverkar inte mina utdelningar negativt då nyfosa inte ger några utdelningar de kommande åren. Däremot påverkar utdelningen av Nyfosa från Hemfosa min utdelning ganska negativt från Hemfosa.

Jag köper därför Hemfosa & Hufvudstaden istället!


Jag har haft hufvudstaden på min plan att införskaffa innan året var slut och tanken var hela tiden och se hur det blev med Hemfosa och när Nyfosa utdelningen var klar - balansera om portföljen så att hemfosa inte blir ett lika stort innehav.

Samtidigt ersätter jag nyfosa med 26st Hufvudstaden och tar därför en inledande position där.
Jag köpte samtidigt ~30st hemfosa till ca 72:- för att täcka upp lite av förlusterna som Nyfosa skulle ge rent utdelnignsmässigt.

En utdelningssänkning för Hemfosa är att räkna med men jag tror att mitt köp i Hufvudstaden kommer att väga upp deta så att jag behåller utdelningen totalt sett på ungefär samma nivå.

Både hemfosa och hufvudstaden är extremt stabila utdelnignsföretag och nu tog jag helt enkelt chansen att diversifiera mig mer och vara mindre beroende av ett bolag!

Det här kommer bli bra till slut och jag jobbar på att uppdatera porföljen så att den blir korrekt!

...snart kommer dessutom månadsrapporten så håll utkik efter månadens händelser!

2 kommentarer:

  1. HEJ!
    Alltså jag är rätt dålig på både Nyfosa och Hemfosa men hade nog gjort som dig i det här fallet. Hemfosa känns nästan mer intressant nu när man då enbart får samhällsfastigheter. Blir ju helt klart en diversifiering till övriga fastighetsbolag i portföljen.

    Jag vet redan att du läst men kanske är intressant för någon annan att se Hufvudstaden och alla dess utdelningar:
    https://www.kronantillmiljonen.se/utdelningar/hufvudstaden-utdelning/

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag håller med i ditt resonemang ovan. Sammhällsfastigheter är tråkiga men stabila. Kommersiella fastigheter är relativt volatila men hög tillväxtpotential.

    Jag är hellet absolut INTE någon expert på varken Hemfosa eller Nyfosa eller för den delen fastighetsbranschen! Jag har däremot vart med tillräckligt länge för att dra lärdom av att avstyckningar brukar betyda att några få individer har ett egetintresse av att dem blir av.

    I det här fallet inget uppenbart då det kommunicerats tidigare men tittar man på vad som egentligen hände så är det tyvärr så att man delade ut tillväxten (framtiden) och behöll stabiliteten. Det hade väl varit helt OK om man inte lämnat kvar de stora skulderna för Nyfosa-projekten i Hemfosa.

    Det är förvisso inget problem enligt min mening för Hemfosa att hantera men det kommmer att påverka negativt på kort sikt.

    Klart din länk ovan är intressant....anledningen till att jag utelämnade den är för att det kommer ett större inlägg om månadsrapport idag eller imorgon - där kommer den vara med :)! Så tack för kommentar samt grymt jobb med dina resonemang!

    SvaraRadera