torsdag 29 november 2018

Månadsuppdatering - November

November - Sammanställning






Strukturen på mina månadsrapporter är för närvarande:
-Insättningar
-Portföljens transaktioner (köp/sälj)
-Portföljens utdelningar
-Portföljens värdeutveckling
-Kommentarer till varje punkt.
-(i framtiden jämförelse mot tidigare månader/år)


Vintern har kommit med besked och November har varit en relativt volatil månad
(mycket upp och nedgångar).

 Det har bjudits på en hel del köptillfällen men i det stora hela så har OMXS30 gått upp 2%.

Det innebär att börsen har återhämtat sig något smått från Oktober månad. Själv har jag inte köpt allt för mycket under dem här omständigheterna då jag valt att avvakta lite för att se vart marknaden är påväg. Men som för många andra är det svårt att hålla i pengarna när det är REA...

Förutom en volatil November-månad så kan man läsa lite varstans om att vi är påväg in i en s.k "björnmarknad" med sjunkande priser och att konjunkturen eventuellt ligger på topp nu. Framtiden ser m.a.o mörk ut om man endast lyssnar av läget och de diskussioner som finns tillgängliga gratis online.

Själv kvarstår jag dock med samma inställning som för Oktober månad....

 Inget fundamentalt har ändrats i bolagen utan man får se det som såhär...nämligen att investerar man långsiktigt så är det "REA" på börsen just nu och det är bara att tacka och ta emot.

Det innebär dock inte att jag gått lös och köpt på mig mer än vanligt, tvärtom jag har varit lite sparsam med kassan denna månden för att känna av läget.

De större händelserna denna månaden är:
-Större påfyllning i AT&T
Läs mer här: Köpt mer AT&T & JNJ i November

-Mindre påfyllning av JNJ
Läs mer här: Köpt mer AT&T & JNJ i November

-Ombalansering av Hemfosa/Nyfosa till Hufvudstaden
Läs mer här:
Hemfosa och Nyfosa - tankar

3% upp och jag ersätter med Hufvudstaden istället!



Missa heller inte Kronan Till Miljonen's rapportering av Hufvudstaden  mycket läsvärt!


-Övriga inköp Apple, Cisco, Kinnevik (efter stora kursfall)







Läs vidare för att se allting i detalj!


Insättningar
Lön:  44219
Övrig inkomst: 2000
Insättning: 8850
Utgifter: Min Ekonomi
Sparkvot: 19%



Som jag skrev om förra månaden så har jag lånat ut en del pengar till nära och kära utan ränta och det är dem som är övriga intäkter. Denna månaden väljer jag att hålla i pengarna p.g.a kommande utgifter (semester+resor+jul osv). Sparkvoten håller sig runt 20% vilket är min målsättning.


Till skillnad från många andra så gillar jag att också spendera pengar på diverse saker. Därför ser jag inget behov av en större sparkvot än 20%. Det är en fullt rimlig sparkvot för de flesta oavsett vad man jobbar med eller hur man lever. Dessutom ger det en bra känsla av hur det är att leva på "a-kassa" om oturen skulle vara framme.


Jag har en mycket krafig "extrautgift" denna månad och även i December p.g.a semesterresa och jul. Det är smart att hålla lite i pengarna för att se vart det bär vägen...som man bäddar får man ligga brukar det heta och jag bäddar för kommande månaders utgifter!


Portföljens transaktioner
Köp: 21221,89:-
Sälj: 5583:-
Belåning: 6788,89:-



Precis som förra månaden så fortsätter jag min aggressiva strategi att belåna portföljen. I skrivande stund ligger belåningen på ca 12% vilket utgör 30% av mitt utrymme till bästa möjliga ränta. Det kommer ge extra fart på ränta-på-ränta effekten och jag kommer fortsätta att successivt använda mig av belåning för maximal effekt.

Målsättningen är att få igång kassaflödet snabbare och det kommer att ge effekt inom kort! Ökar således belåningen med drygt 2% denna månaden i ett bolag som har en DA på nästan 7% så det känns stabilt fortfarande!

Värt att nämna om belåning är att värdet går upp och ner med aktiekursen så man måste vara försiktig och hålla koll på det. Jag har valt att implementera det i mitt kalkylark så jag ser det utan att logga in på Nordnet osv.


Denna månaden gick större delen av köpet till AT&T. Det kan du läsa mer om här:
Köpt mer AT&T & JNJ i November


Portföljen ombalanseras dessutom p.g.a Hemfosas utdelning av dotterbolaget Nyfosa. Jag säljer därför hela mitt "gratis" innehav i Nyfosa av två anledningar. Varför kan ni läsa om här:

Hemfosa och Nyfosa - tankar

3% upp och jag ersätter med Hufvudstaden istället!


Ni kan alltid följa min belåningsgrad genom att titta i mitt kalkylark, den kommer gå upp och ned beroende på rådande marknadsläge men så länge jag ligger under 50% av total belåning så är man på det "säkra" och får "bara" betala ränta på lånet. Får vi en ordentlig sättning på börsen så tvekar jag inte att låna upp ännumer då man gör de bästa affärerna i REA-tider.

Nu över till månadens köp!


Köp

AT&T: 8st (30,67 USD)
AT&T: 9st (31,05 USD)
JNJ: 2st (145,29 USD)
Kinnevik B: 9st (242,20)
CSCO: 6st (45,90 USD)
APPL: 2st (187,75 USD)
HUFV A: 26st (132,60 SEK)
HEMF: 30st (72,30 SEK)


Precis som Oktober månad har det varit turbulent med stora svängningar även om det verkar sluta på plus för November totalt sett. Jag har som strategi att försöka köpa aktier som ger utdelningar de kommande 30-45 dagarna samt köpa nya bolag för dem svaga månaderna. Syftet med månadens transaktioner har varit att få ner mitt GAV i stabila bolag som jag tror på under lång sikt.

Just denna månaden väljer jag därför att köpa bolag som ger utdelning längre fram än i December.
Men det gick helt enkelt inte att hålla mig från att köpa på mig i ovanstående bolag p.g.a kraftiga nedgångar under November månad.

Jag fortsätter också min strategi att köpa in samtliga innehav till samma summa. Därför stoppade jag AT&T vid 10,000 trots att jag gärna hade ägt det dubbla. Det var också anledningen till att jag ökade i Hemfosa efter utdelningen av Nyfosa.

Sist men inte minst kan jag konstatera att jag står med 23% investerat kapital i USD vilket är en ökning med 3% från föregående månad. Jag gillar skarpt att diversifiera mig. Det syns inte minst på mina många innehav. Jag vill ha upp USD till drygt 30% innan jag ger mig in på EUR!

Sålt

Nyfosa: 128st (43,73)

Det här vara bara en ombalansering p.g.a att Nyfosa inte har någon utdelningspolicy som passar en utdelningsinvesterare. Ge det 3-4 år så hittar jag säkert tillbaks! Jag hade även planer på att vikta ned H&M men valde att inte göra det då jag tror på dem fortsatt, det är mitt största innehav och det bryter mot min policy att äga alla bolag lika mycket.

Så jag ser potential här att vikta ned mig och anledningen till att innehavet är så stort är att jag har kalkylera på en "swingtrade" och eventuellt utköp av Persson...även om det är högst otroligt så känner jag mig extremt trygg med en stor post i H&M!

Jag ser även potential av att vikta ned Oriflame så fort kursen vänder åt rätt håll av precis samma anledning. Hade det inte redan varit ett så stort innehav i min portöflj så hade jag redan köpt på mig mer då dagens kursnivåer är extremt intressanta!

Portföljens utdelningar
Utdelningar: 1622,75:- SEK


Jag visste sedan länge att November skulle bli en bra månad rent utdelnignsmässigt. Att dra in över 1000:- varje månad är ett mål jag försöker uppfylla för att successivt öka det. Jag försöker undvika att köpa på mig stora poster i bolag som delar ut i November månad p.g.a det redan är en bra månad. Får jag tillfälle att balansera om H&M och Oriflames så flyttas överskottett till andra månader vilket är bra för kassaflödet!



Det här med utdelningar är alltid lite speciellt, X-Dag, Bokföringsdag, Likviddag....vilket skall man gå efter? Jag har valt att gå efter Bokföringsdagen i mina grafer men i rapporterna kör jag på Likviddagen.

Anledningen har med skatter att göra och det är inte så intressant när du fick pengarna utan när dem bokfördes så därför kan det skilja lite mellan min månadsrapport och min utdelningsgraf!

Nedan listar jag de bolag jag inkasserade utdelning från i SEK:

AT&T: 76,51
Wallenstam: 107,10
NCC B: 280
Investor B: 108
H&M: 557,75
Proctor & Gamble: 19,45
Realty Income: 11,96
Apple: 6,6
Svolder: 200
Oriflames: 255,38


Portföljens värdeutveckling (2018-11-29)

Marknadsvärde: 310391
Belåning: -28687
Depåvärde: 281683
Insättningar: 273424,4
Värde %: 98,01%
Värde netto %:  103,05%
Ökning: -6294,03


Det här är alltid svårt att ge en nyanserad bild av. Den stora värdeminskningen ovan har främst att göra med Hemfosas utdelning av Nyfosa. Börsen har gått plus ca 2% vilket återspeglas i mina siffror ovan.

Portföljvärdet är för närvarande för första gången över 300,000:-. Jag tror det kommer hålla sig stabilt där med anledning av kassaflödet så jag ser fram emot när jag kan stryka målet att det är värt 350,000:-!

Jag har inget innehav som sticker ut denna månaden utan det är många bäckar små. Kort och gott har jag tjänat på min diversifiering!






Det går fortfarande trögt för både Autoliv och Oriflames. Jag hade hoppats på en rekyl upp för båda bolagen men de ligget fortfarande starkt minus. Jag tror fortfarande stenhårt på båda bolagen men trots det finns möjligheten att jag viktar ned dem om tillfället ges. Rättare sagt, jag väntar på ett läge att vikta ned dem!

Belåningen ligger på ca 12% och jag avser att öka den till 20-25% om börsen fortsätter ned, det är då jag ökar min belåning och i "goda tider" så avser jag att bara öka portföljen med insättningar. I nuläget ser jag inte något läge att gå över 50% total belåning för 0,99% spärren.

I framtiden, om tillfälle ges, är jag beredd att utnyttja hela mitt utrymme för 0,99%. En total lånekostnad på 0,99% jämfört med en avkastning på ca 4% det är "gratis pengar" om man tänker igenom scenariot. Att NordNet tar en del av kakan har jag inget problem med.

I nuläget är räntan: 284;-/år.
Jag tjänar: 1147,50:-/år.
D.v.s nettovinst på 863,5:-/år.

Inte mycket pengar i sammanhanget men alla bäckar små...när portföljen ökar i värde kommer den här hävstångseffekten också öka i storlek. Nettovinsten är drygt 200:-/år större sedan förra månaden p.g.a belåningen. 

Slutkommentar
Jag inser att jag fortsatt presterat en bra bit över "index" (OMXS30) och det får man ju vara oerhört nöjd med. Det är dock viktigt att jag poängterar att jag har 23% utanför Sveska börsen så det kan mycket väl vara USD som är orsaken.

Det visar dock att en väldiversifierad portfölj är positivt på en ostabil marknad! Man blir helt enkelt mindre beroende av enskilda bolag och marknader.

Nu blickar jag framåt mot en semester och avkoppling så troligtvis blir det ingen månadsuppdatering för December månad men det är inte säkert ;-)! December månad är traditionellt sett en tråkig börsmånad...inga större händelser och relativt få utdelningar då få bolag delar ut i December. Vi tar sikte på Januari istället och hoppas på en del julklappsruscher för att påverka resultatet i mina aktier ;-)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar