fredag 21 december 2018

Forex som bank? Våga vägra storbanker!

Min erfarenhet hittills av forex som bank!

Jag är en väldigt strategisk person som gärna spenderar ganska lång tid på att undersöka information innan jag kommer till beslut. Många i min umgängeskrets stör sig något oerhört på mitt "control freak" sätt.

Jag måste verkligen kontrollera allt och gärna tre gånger innan jag bestämmmer mig.
Det är absolut ingen som helst skillnad för mig när jag väljer tjänster som t.ex banker.
Hur jag än vänder och vrider på stenarna så är alltid storbankerna det absolut sämsta man kan göra för sin ekonomi som helhet - speciellt om man har större lån eller inte orkar bry sig om sin ekonomi. Dem suger ut varenda krona på de mest vidriga sätten och de älskar att du inte bryr dig!

SÅ börja BRY DIG om din bank! För de BRYR sig inte ett skit om dig som kund!

Själv kör jag för stunden på en kombination av Forex Bank (allt övrigt) + ICA Banken (Bolån)

Varför har jag Forex som bank?

Det ganska korta svaret på frågan är att jag använder deras "Forex VISA Kreditkort" och även deras internetbank som kommer med oerhört fördelaktiga avgifter om man reser ganska mycket.

Själv reser jag relativt mycket (men inte extremt mycket):
-Ca 50-60 dagar i tjänsten per år.
-ca 40 dagar om året på diverse semester och andra liknande uppsåt.

Det innebär att jag spenderar ca 1/3 av min tid per år på resande fot någonstans i världen.
Jag måste därför se över mina utgifter beträffande valutaväxlning och avgifter på det så gott jag bara kan.

Forex har överlägset bäst kostnader på valutaväxlnignar och avgifter förenat med det:

Istället för att jag skall förklara varför så tycker jag ni skall ta en titt på följande avgifter som Forex har:
https://www.forex.se/Digitala-tjanster/Prislista--villkor/

ÅrsavgiftIngår i FOREX Privat
Kontantuttag inom EU0 kr
Kontantuttag utanför EU (min 30 kr i ATM, min 40 kr uttag på bank)2%
Valutapåslag1%
Avgift för kopia på kortköp120 kr
Nytt kort0 kr


FOREX Betal- och kreditkort

Skuldränta12,50%
Effektiv ränta: kredit 20.000 kr/5 år***16,22%
Årsavgift225 kr
Årsavgift Extrakort (Endast befintliga kunder)*****100 kr
Administrationsavgift vid kreditutnyttjande25 kr
Kontantuttagsavgift inom EU (inkl. Sverige)2 % av belopp, minst 40 SEK
Kontantuttagsavgift vid valutaköp hos FOREX Bank0 Kr
Kontantuttagsavgift vid valutaköp i FOREX Uttagsautomater0 kr
Kontantuttagsavgift utanför EU0 kr
Emergency Card400 Kr
Valutapåslag (vid köp i utländsk valuta)0%
ÖvertrasseringsräntaÅrsränta +6%
DröjsmålsräntaÅrsränta +6%
Övertrasseringsavgift125 kr
Påminnelseavgift60 kr
Expressutskick av kort150 kr
Avgift för kopia på kortköp120 kr

Visst finns det avgifter!

Men för en person som reser förhållandevis stor del av året så är det nästan oslagbart med 0% valutaväxlningsavgifter och valutapåslag, dessutom fria kontantuttag inom EU samt utanför EU om man kombinerar båda korten ovan.

Det som helt enkelt kostar lite pengar är därför de vanliga banktjänsterna men i gengäld får man ju faktiskt en helt OK ränta på sin lön. Avgifterna för deras banktjänster är följande:

FOREX Internet- och mobilbank

Årsavgift inkl. räkningsbetalningar****0 kr

Detta går helt att komma undan genom att teckna en 20,000:- kontokredit till kortet. (vilket du såklart aldrig behöver använda).

Kombinerar man ovanstående kort och krediter så får man helt enkelt en 100% avgiftsfri bank i skrivande sunt vilket är nästan helt oslagbart.

Vad är det då för nackdelar?

Ja det är tyvärr relativt omständigt att använda dem som bank och de lider av samma syndrom som ICA Banken hade när dem etablerades. M.a.o .... mycket omständigt och urusel design på sin internetbank....överlag urusel kundservice som gärna hänvisar till externa leverantörer...de svarar sälla på frågor korrekt och är faktiskt allmänt jäkla irriterande att ha att göra med.

Te.x får du miljarder följdfrågor så fort du vill sätta in minsta lilla krona. Det kan vara rätt struligt att växla mellan olika valutor om man nu reser mycket och du inte kan redogöra till 100% i detalj var allt kommer ifrån...de har helt enkelt en hel del processer och rutiner att styra upp innan dem blir som en vanlig bank!

Bra erfarenheter hittills?
-I stort sett inga avgifter på något som samtliga andra banker åtminstone har någon form av avgift för att nyttja.
-Bra växlingskurser.
-Kredit på kontantuttag utanför EU (du betalar när du kommer hem = 100% säkrare gämfört med att bli skimmad på plats, speciellt i Asien)
-Varit ganska tillmötesgående när jag diskuterat rabetter, villkort, avgifter samt eventuellt framtida tjänster.
-Billiga!!

Men inget gott som inte har något ont med sig...dåliga erfarenheter?
-Kan ibland vara rätt "småaktiga" och absolut INTE bete sig som en bank. Det gäller flertalet tjänster och det är inte alls ovanligt att du får tjata till dig enkla saker som t.ex sätta in pengar på ditt kort om du inte kan redogöra exakt var dem kommer från (ja det finns gränser och regler för detta, men 50€ är knappast inom dem reglerna).
-Har en urusel design på sin internetbank som är jäkligt omständig att använda där man t.ex inte kan redigera flera e-fakturor åt gånge utan att signera varenda liten ändring med mobilt bankid.
-Har rätt taskiga villkort för att kunna använda autogiro osv, du kan helt enkelt bara koppla ditt uttagskort till samma konto som ditt autogiro. Du får INTE öppna flera privatkonton vilket är totalt jävla idiotiskt ur säkerhetssynpunkt då du måste knyta både ditt kort, förmodligen din lön samt även dina autogiran till samma konton. Du får inte köra autogiro på ett sparkonto....
-Du kan öppna flera sparkonton men INTE flera privatkonton = du får ingen säkerhet på din lön och uttagskort. I praktiken innebär det att du inte kan ha ett transaktionskonto där alla räkningar dras från.
-Urusel kundservice då dem endast ansvarar för sitt egna "Forex Visakort" men inte Kreditkorten. Alla frågor om kreditkorten hänvisas till Nordea. Nordea ser inte samma transaktioner som du ser i forex internetbank utan dem läser in det via en transaktiosnfil från Nordea....flera gånger jag har fått fel värde här och dubbeldebiterats och får inge hjälp.
-Inga bolån!
-Inget mobilt bankid.

Skulle jag rekommendera forex bank?

Summa summarum....ja...absolut....men det går ju inte använda dem som en helhetslösning eftersom dem inte erbjuder bolån! Så du kan förmodligen bara använda dem som någon form av extrabank med extremt låga avgifter.

Tyvärr erbjuder dem i skrivande stund heller inte något mobilt bankid vilket drar ner betyget REJÄLT och det går verkligen inte att använda dem som en helhetslösning i dagsläget!

Forex erbjuder inte mobilt bankid + bolån....hur gör jag?

Kortfattat så kör jag mitt mobilt bankid och bolån idag via ICA Banken i väntan på bättre alternativ.
Det är enda alternativtet....men det ger mig faktiskt i kombination extremt låga avgifter:
-1,49% bolån (vilket jag tycker är relativt lågt)
-0:- kortavgifter (p.g.a 20,000 i kredit både i konto och på kreditkortet)
-0:- växlings och valutaavgifter
-0:- i internetbankenavgift
-Mobilt bankid har jag förlängt via ICA BAnken sedan tidigare och kan köra vidare i 2-3 år till utan att bry mig.

Är det verkligen värt att krångla på det här viset?
Ja - det tycker jag. Brukar säga till mina nära och kära att jag aldrig i h-lvete skulle betala för att få tillgång till mina egna pengar så det försöker jag leva upp till! Jag byter gank ganska ofta av den anledningen och kommer att fortsätta göra det - bankerna tjänar miljarder på att folk är lata så ge f-n i det och se till att byta bank IDAG så att du slipper betala för att få tillgång till dina pengar!

Vet inte hur många i min närhet som fortfarande sitter fast i skandia, handels, swedbank eller nordea och bara betalar helt galna avgifter på det mesta bara för att dem inte orkar spendera ca 15 min och ringa och byta bank!

Det är för övrigt väldigt smidigt och enkelt att byta bank så det finns inget att oroa sig över!
Se istället till att betala så lite som möjligt för dina pengar så du får en bra start på 2019. 

Ge dig själv en riktig julklapp och undersök vilken bank som passar dig - jag kan nästan garantera att det inte är någon av de stora bankerna av flera anledningar jag varit inne på ovan!

Men jag tänkte göra ett lite mer invecklat inlägg om just det framöver - så håll utkik!


4 kommentarer:

  1. Sist jag kollade var Santanders kort bäst för utlandsköp/uttag. Jag har haft Forex, men upptäckte att de var dyrare än Skandiabanken. Med Skandiabanken får jag nätbank och bankid (!) för 0 kr, det är bättre än Forex. Sedan har jag Shell kreditkort som kostar 0 kr och ger mig 0,5% kickback på allt jag handlar. Och ett Santander kreditkort för 0 kr för köp i utländsk valuta.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren anonym :)!

    Jag har faktiskt kollat på det också. Jag reser som sagt var väldigt mycket och då är det många lappar att tjäna på växlingskurser

    Hur har du löst det med bolån?
    Skandiabanken hade jag senast när jag jobbade i Norge. Då för att de inte hade avgifter mellan norska och svenska konton!

    Jag letar faktiskt efter ett alternativ till ICA Banken...blev mäktig irriterad på dem i somras. Varför valde du skandiabanken? Endast pga avgifterna?

    Forex kostar trots allt 225/år för mig... Men 1/3 ligger jag och reser...köper ofta för 5000-10000 i utländska valörer per mån. - 1% på det är anledningen till att jag kör forex!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du kan få samma villkor hos Santander som Forex så är det no-brainer att byta tycker jag. Rätt säker på att villkoren är inga valutapåslag, inga avgifter.

      Jag ville egentligen bara ha nätbank och bankid. Ruttnade fullständigt på Forex brist på tjänster. Alla andra var i 2000-talet med swish och bankid och jag fick gå till posten om jag skulle byta PPM fonder typ. Såg att Skandia gav det jag behövde till ingen kostnad, i samma veva började Forex ta betalt för sin medeltidstjänst så då var det nog!

      Bolån har jag inget då jag bor i hyreslägenhet tack och lov. Annars skulle jag kanske sikta in mig på Avanzas bolån?

      Radera
  3. Hej igen anonym,

    Jag håller med. Om det är samma villkor till en lägre kostnad så hade jag bytt direkt. Vid en snabbkoll nu så är det mycket riktigt 0% valutapåslag vid KORTKÖP.

    Tyvärr är det som så att de flesta udda resmål INTE accepterar kort som betalning i utlandet och endast kontanter.

    Det som är så bra med forex visa kreditkort är att det är ett kreditkort som du kan plocka ut pengar på i ATM utan några som helst påslag. Dessutom kommer räkningen en månad efter som ett riktigt kreditkort!

    Ställde frågan till Santander för att få svar om de hade samma villkor. De svarade att det endast gäller KORTKÖP! Kontanter tillkommer avgifter för

    Så för mig är det inte samma villkor. I Sverige hade det dock varit billigare under ett år (men sedan hade man fått byta bank igen).

    Jag håller dock med om att forex är oerhört omständiga med vanliga bankärenden... Jag stör mig mest på att dem inte erbjuder mobilt bankid.

    När jag kontaktade skandiabanken i början av året så ville dem inte ha mig som kund eftersom jag inte accepterar några som helst avgifter för att få tag på mina pengar. De ville ha betalt för bankid och internetbank...erbjöd sämre ränta på mitt bolån..och hade taskiga avgifter på kort, kontanter och köp.

    Det är tyvärr min erfarenhet från samtliga storbanker... Bli helhetskund eller så får du gå någon annanstans. Jag väljer alltid det som är billigaste alternativet oavsett krångel det kommer med.

    Hur lyckades du få bort alla tramsavgifter på Skandia utan att ha bolån?

    Alla banker jag har varit i kontakt med kräver bolån för att få rabatt på allt annat :(.

    Tack för din input :)!!

    SvaraRadera