torsdag 20 december 2018

Klarna - löste mina bekymmer

OBS! Detta är inte ett reklaminlägg eller innehåller några som helst länkar där jag tjänar något! Endast mina tankar om Klarna!

Jag reser väldigt mycket i tjänsten och jag handlar väldigt mycket online. Jag är lat av mig. Det är ärftligt inom familjen ;-)! Därför brukar jag samla samtliga inköp via diverse kreditbolag och sedan betala en faktura i månaden.

Klarna är dem jag tycker är klart bäst av alla kreditbolaget jag testat och förutom dem har jag även Forex Kreditkort. Det underlättar min vardag något oerhört att bara betala en enda faktura istället för flera. Dessutom är det mycket smidigt när man reser mycket i jobbet och har stora utlägg varje månad.

Jag upptäckte precis nu inför jul och nyår att jag hade blivit debiterad ränta på något som jag inte borde ha blivit....det visade sig nämligen att ett av de företag jag nyttjar mycket i tjänsten har gjort en fuling!

Norwegian har blivit fula!

Jag skriver detta eftersom när man betalar sina flygbiljetter på Norwegian alltid kan välja Klarna som betalningsalternativ! Det har alltid varit förtryckt och som alternativ att man får "1 månad avgiftsfritt" vilket i praktiken är betala inom 14 dagar för att undvika avgifter.

Det har fungerat väldigt bra genom åren men nu senast visade det sig att de hade ändrat sina villkor till "Kontokredit - Betala i din egen takt, 19,90% ränta".

19,90% ränta!?? Det är ju helt GALET!!!!

Jag får bita mig själv i kragen och hålla lite bättre uppsikt när jag bokar biljetter i framtiden men samtidigt är jag INTE förvånad. Lågprisbolag som t.ex norwegian gör precis allt dem kan för att lura konsumenter på småavgifter som dem inte är tydliga med!

Men klarna löste problemet!

 Jag tycker Klarnas kundtjänst fungerar alldeles utmärkt de få gånger jag behövt använda den. Loggar in med mobilt bankid....chatar med kundtjänst....problemet oftast lösta.

De korrigerade räntan men de kunde inte göra något på administrationsavgiften.
Kortfattat innebar det att jag "tjänade" 37:-.

Då det var en tjänsteresa spelar det mindre roll och jag hade fått räntan tillbaks ändå, men det är mest principen som gör mig irriterad! Jag bokar tyvärr ofta resor under mycket stress och taskiga förhållanden och den här gången missade jag det för att Norwegian ändrat sina villkor - allt annat såg likadant ut!

Något att vara uppmärksam för er som eventuellt gör som jag och tar mycket på kredit och betalar i slutet av månaden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar