söndag 16 december 2018

Moralpanik - bra eller dåligt?

JNJ Faller 10% efter en Asbest-skandal

Det går inte att missa nyheten denna veckan att JNJ faller kraftigt efter "avslöjanden" från Reuters att deras "baby powder", som skulle innehålla en stor mäng talk, vid vissa utfall av tester innehållit spår av Asbest.

Detta har JNJ, enligt Reuters, pågått i decennier. I Mer än 40 år om man skall tro på dem.

Det finns många intressanta artiklar att läsa om ämnet så jag presenterar endast några av dem:

Jag skulle kunna göra den här listan väldigt mycket längre men det är bara att googla för att få mer info.

Vill man läsa lite mer om tidigare händelser som skakat JNJ kan man t.ex (med viss källkritik såklart) läsa här:
Johnson & Johnson: Corporate Rap Sheet

Varför heter inlägget Moralpanik?

Det har skrivits ganska mycket om detta på diverse bloggar, forum, nyhetskanaler, sociala-medier osv under veckan. Jag väljer att kalla det moralpanik av den enkla anledningen att en hel del personer har fått ta oerhört mycket skit under veckan eftersom dem försvarat sina innehav av JNJ i portföljen.

Jag personligen förstår att folk vill aktivt välja att avstå från att ANVÄNDA produkter från JNJ om det till slut visar sig att det reuters skriver är sant. Det är ju tyvärr det enda vapnen vi vanliga dödliga konsumenter har att använda emot storföretag.

Vi vinner inga rättstvister och vi har definitivt inte tillräckligt med pengar att "frysa ut dem".
Med det sagt....det är just den oron för att vanliga dödliga som använder JNJ's produkter kommer att sluta eller i.a.f minska med detta framöver. I.a.f kortsiktigt.

Det driver ner kursen 10% eftersom marknaden förväntar sig att p.g.a deras rykte just nu inte kommer sälja tillräckligt bra framöver. M.a.o marknaden spekulerar förmodligen i att framtida vinster kommer att påverkas p.g.a detta. Antingen via minskad försäljning eller via någon form av skadestånd7uppgörelse i rätten.

Jag kallar det moralpanik eftersom investering INTE handlar om etik och moral. Det handlar i.a.f enligt mig om att få en stabil och bra avkastning på dina investeringar. Jag har tidigarr skrivit att skall man investera på börsen får man helt enkelt lägga etik och moral åt sidan - det finns viktigare saker att tänka på om ditt syfte är att tjäna pengar/få en bra akvastning.

Moralpaniken har gjort att flertalet aktiva bloggare som äger JNJ fått ta mycket skit för det!

Jag äger själv JNJ för att det är ett oerhört fint bolag att äga från ett investeringsperspektiv.
Likväl som att VW är ett mycket fint bolag att äga om man är intresserad av fordonsindustrin - trots sina dieselskandaler så gjorde VW ett "risk vs reward-case" som de förlorade. Men summerat gjorde VW trots allt en vinst på sitt antagande.

Det är precis det som företagande handlar om, speciellt i "business-världen". Etik och moral - ja det kan man såklart väga in men i slutändan handlar det om att följa de lagar och regler som bestäms av de nationers regeringar som man är verksam inom.

Att inte förebygga Asbest - speciellt om man vet om det - är såklart omoraliskt fel. Helt idiotiskt t.o.m. Förmodligen t.o.m olagligt i de flesta länder. Så jag försvarar absolut INTE deras beslut - om det nu visar sig vara sant.

Men som investerare har mitt case inte ändrats - det är ett oerhört stabilt bolag med mycket fina vinster som kommer ge mig som investerar en avkastning jag gillar. Och om det skulle visa sig att ledningen har fattat rätt "business-beslut" för att få så bra avkastning som möjligt till oss investerare....ja då var det där och då rätt beslut. Inte av etik. Inte av moral. Men vinsterna påverkades förmodligen positivt vilket gav mer i kassan till aktieägare.

Att blanda in etik och moral när du investerar kommer göra dig sömnlös många nätter och förmodligen göra att du förlorar mycket pengar på lång sikt. Det finns massvis med forskning och exempel på detta och antingen väljer man att tro på den - eller så går man sin egna väg och tar konsekvenserna av det.

Jag säger som Leonardo Di Caprio i "The wolf of Wallstreet":

"It’s business. Leave your emotions at the door. – Jordan Belfort"
Så jag står upp och försvarar de som äger JNJ! Vi investerar i bolag för att tjäna pengar!

Tycker ni att ett bolag levererar dåliga produkter så sluta helt enkelt att stödja dem genom att SLUTA använda och köpa deras produkter! Det har alltid varit så att "Money Talks". Det är det absolut mest effektiva sättet att tala om för ett företag att man inte gillar deras produkter!

Men låt varje enskild människa fatta sina egna beslut om hur dem vill spendera sina pengar! Moralpanik är något som jag absolut INTE tar med mig i mina beslut när jag investerar.

Jag har inga som helst problem att investera i:
-Militärteknik
-Medicinteknik
-Flygbränsle
-Olja
-Råvaror
-Fiskeriverksamhet
-Transport
-Tobak
-Alkohol
-Spel & Betting

O.s.v. Mitt mål är att få så bra avkastning som möjligt oavsett vad jag tycker rent politiskt och vad jag har för moral övrigt i livet! Moralpanik är dåligt för pengar på börsen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar