tisdag 18 december 2018

Skatteplanering av portföljen

Sälja av innehav och deklarera en förlust
Jag har skrivit några gånger om vad jag tycker är fördelar med en vanlig aktiedepå framför en isk.
Den största fördelen som jag tycker är att man kan påverka sin skatt för sin deklaration genom att säljav av innehav som gått med förlust (få tillbaks pengar) eller för att sälja av innehav som har gjort vinst (öka sin årsinkomst).

Innehaven i portföljen som bloggen handlar om har jag möjlighet att göra följande transaktioner och deklarera en förlust på:

  • Apple = 1000:-
  • Autoliv = 3250:-
  • Emerson Electric = 740:-
  • Hemfosa = 4835:-
  • Kindred = 2428:-
  • Kinnevik = 1681:-
  • NCC = 1137:-
  • Oriflame = 4768:-
  • Ratos = 2488:-
Totalt:  22327:-

Varför sälja av och deklarera en förlust på 22327:-?
 (det ger mig 6728:- extra tillbaks på skatten)

Det skulle göra att jag får kvitta 30% av förlusten mot tidigare vinster (t.ex utdelningar) och om inte det täcks av utdelningar går det även att kvitta mot förvärvsinkomstsskatt. I mitt fall handlar det trots allt om en del pengar som jag skulle kunna få tillbaks och kan använda på annat.

Man får även göra avdrag för det s.k anskaffningsvärdet vilket innebär att courtaget dras av också vid både köp och sälj!

Jag skulle förmodligen landa på ett courtage runt 100:- eller i närheten och lika mycket att köpa tillbaks det igen. Så det skulle kosta mig totalt 200:- att göra de nödvändiga transaktionerna.

Vad får jag tillbaks på deklarationen?

Du får tillbaks 30% av din kapitalförlust förutsatt att du har något att kvitta förlusten mot.
Jag får m.a.o räkna bort courtaget för SAMTLIGA transaktioner som det tog mig att anskaffa mitt innehav (kan ju vara flera köp längs resans gång). Och sedan får jag tillaks 30% på förlusten.

Så om vi antar ett courage på 100:- så blir således min totala förlust 22427:-. Den kommer jag få tillbaka 22427*0,3= 6728,1:-.

6728:- extra tillbaka på skatten utan att göra särskilt mycket!
Något att tänka på för er som har en aktiedepå och inte en ISK!

Nackdelen då?

Du tappar ditt anskaffningsvärde/GAV och du får "börja om på nytt" . Vill du hålla koll på ursprungsvärdet så skriver du upp detta manuellt eller ber din mäklare ändra GAV:et på din depå. Det finns inga fördelar som inte kommer med några nackdelar.

Jag ser det som så att jag "börjar om från början" och "tar förlusten" och får tillbaks lite sveda och värk för det. M.a.o jag köper tillbaks exakt lika stort innehav igen eftersom inget har ändrat sig och jag bara skatteplanerar! Det enda som kommer ändra sig är GAV:et - allt annat blir samma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar