måndag 21 januari 2019

Bloggar jag följer och varför



Jag har tidigare skrivit lite löst om att jag inte börjat blogga förrän sent i min "investeringskarriär". Det har haft olika anledningar men främst för att jag tycker att det är ibland jobbigt med all den "attention" som jag får i mitt vanliga yrke som IT-Konsult.

För många personer handlar det om att få så mycket uppmärksamhet som möjligt, det är så framgång mäts och uppfattas av utomstående. Men jag vill faktiskt säga till er att....framgång kan mätas på så många olika sätt och ärligt talat....spelar det någon roll vad ANDRA tycker för att DU skall känna dig framgångsrik?

Under tiden som jag inte har bloggat har jag under relativt lång tid (flera år) samlat på mig en hel del matnyttigt och läst en hel del intressanta bloggar och inlägg genom åren. Tyvärr är flera av dem nedlagda nu och inte aktiva längre. Många är fortfarande väldigt aktiva och några är "påväg bort" och skriver endast lite då och då.




Jag vill med detta inlägget tacka många av er som orkar blogga och även berätta för er andra om intressanta bloggar att läsa!

Hur ska man då framhäva de personer som har hjälpt en genom åren och gjort oerhört bra avtryck?
Det är absolut inte lätt och det går verkligen inte att sammanfatta i ett blogginlägg....dessutom så känner jag att jag heller inte vill göra en "topplista" eftersom alla bloggar är bra på olika sätt.

Så vad värderar jag för typ av bloggar?

Faktum är att jag gärna läser samhällsvetenskapliga bloggar framför rena ekonomiska bloggar. Inläggen får gärna vara lite samhällskritiska med lite humor och samtidigt transparenta. Det är viktigt att den som bloggar uttrycker sina egna åsikter oberoende av vad jag tycker. Jag läser trots allt bloggar för att få en ANNAN uppfattning och ett ANNAT intryck än mitt egna.

Den informationen kan jag sedan använda till min egna strategi. Det är heller inte så viktigt att den är jätteaktiv, jag värderar informationen och åsikterna som uttrycks mer än hur ofta inlägg produceras. Jag deltar gärna i diskussioner och kommenterar när jag känner att jag har tid. Diskussioner och kommentarer, oavsett sort, ger värdefull information och kanske får mig att resonera annorlunda.

Så jag vill lyfta fram lite intressanta bloggare och varför jag läser dem. Kom bara ihåg att det finns väldigt mycket fler bloggar som är läsvärda och att alla inte fått plats i detta kortare inlägg om saken!

Vart hittar jag intressanta bloggar att läsa?

Det är på främst två ställen om du vill leta upp svenska bloggar:
För utländska bloggar föreslår jag faktiskt google, det är inte så vanligt med transparenta bloggar utomlands. De är gärna något vinklade och gärna av karaktären "jag är bäst och du är sämst". Tipsa mig dock gärna om något som du läser utomlands!

Vilka bloggar läser jag då och varför?



OBS! Det är INTE en topplista utan snarare en lista där du kan hitta bra information!

#Gottochdix

 En oerhört ambitiös ekonom som gärna skriver om sina tankar, idéer och åsikter om börsen från ett makroekonomiskt perspektiv. Har även "vloggat" en hel del och han har skapat väldigt mycket matnyttigt under åren som gått. I stort sett varje inlägg är extremt välformulerat och gör att man reflekterar över hur man själv ser på omvärlden ur ett ekonomiskt perspektiv. Dessutom är han öppen med sin portfölj, bloggat från Nordnet och verkar vara en person som gärna delar med sig av sin kunskap helt fritt!


# Kronantillmiljonen


Började lite försiktigt att blogga om sin ambition att spara ihop till en miljon kronor genom att sakta men säkert öka sin sparkvot och minska sina utgifter. Är idag aktiv i stort sett dagligen och har blivit lite av en "måste-läsa-varje-dag" blogg för mig. Har läst den regelbundet sedan 2016 och följt utvecklingen.

Det jag gillar mest är att han utrycker sina egna åsikter och hur han resonerar, diskuterar med samtliga som kommenterar på hans blogg och verkar vara relativt ödmjuk trots avvikande åsikter. Detta i kombination med att hitta intressanta "ämnen" och synvinklar att resonera kring gör den väldigt intressant!


#Hernhag

Han var väl lite av en pionjär inom sammanhanget "FIRE" och har skrivit en bok som många uppskattar. Han deltar även i en hel del intervjuer i diverse tidningar, diskuterar i en del aktiepoddar och skriver en hel del intressanta inlägg om hur han ser på börsen.

Jag vill ändå påstå att han är en inspirationskälla för många småsparare och han är dessutom extremt försiktig (diplomatisk) med de flesta råd han ger till potentiella investerare.

#Aktiepappa

Den här bloggen läser jag för att det ibland kommer väldigt välskrivna politiska inlägg utifrån en företagares synvinkel. Även om jag inte själv är företagare så jobbar jag som konsult och ser väldigt många problem med hur vårt samhälle fungerar idag, speciellt för dem som jobbat hårt för att komma dit dem är idag.

Den här bloggen är väldigt politiskt laddad...vänstern skulle nog kalla den högervriden ;-). Men den skall absolut läsas för att få en inblick i hur vårt samhälle fungerar för en fastighetsägare! Dessutom har han en sund investeringsstrategi!

#Sparo

Min favoritblogg för samhällskritik. En komiker som även lever på sina investeringar diskuterar högt som lågt om diverse samhällsproblem med en uns av eknomiskt perspektiv. Kanske mer en samhällsblogg än en ekonomisk blogg, men det finns alltid något ekonomiskt bakom varje inlägg även om man får leta djupt!

Dessutom lever han nog snålast av alla bloggare? Det är i alla fall intressanta ämnen som tas upp även om jag aldrig skulle leva som han lär!

#Petrusko

En av Sveriges största bloggar om ekonomi och investeringar. Skapar en hel del intressanta inlägg om hur börsen fungerar och hur man kanske kan tänka när man värderar bolag i olika branscher. Mycket läsvärd blogg som får dig att tänka annorlunda!

#10årsplanen

En relativt ny blogg som har fått ganska mycket uppmärksamhet på senare tid p.g.a välskrivna inlägg. Skriver om en hel del sunda tankar och hur han på 10 år skall försöka spara ihop tillräckligt för att leva på sina utdelningar. Gör en hel del drastiska saker och reflekterar offentligt kring besluten.

#z2036

Jag tror att alla hittar hit förr eller senare p.g.a dem verktyg som finns tillgängliga här. Även om jag själv inte riktigt tycker att det ger så mycket att räkna på framtiden 10-20 år bort så är det många som har svårt att räkna på det själv. Verktygen jag pratar om är givetvis "sparkalkylator deluxe". Där kan du mata in samtliga siffror du vill laborera med för ditt sparande och få ut värdefull data om hur det kan gå för dig.

Förutom alla bra verktyg så skriver han om flera bolag många andra inte har i sina portföljer och det är en inspirationskälla många gånger eftersom han tittar på relativt okända bolag!

#DividendHawk

Inte jättemycket till blogg men han skriver ofta om utländska innehav och har en fantastisk portfölj inriktad mot s.k "utdelningstillväxt". Många intressanta bolag i portföljen. Uppdaterar veckovis med information om utdelningshöjningar och inköp men i övrigt inte särskilt mycket. Jag tycker dock att det är intressant att läsa om bolag som knappt finns i svenska portföljer!

#Lundaluppen

Kanske den enda riktiga ekonomibloggen jag läser. Skriver oehört bra inlägg om just tekniska begrepp och termer inom ekonomi. Jag håller sällan med om resonmanget då jag har en annan stil som bygger mer på sunt förnuft....men de flesta inläggen här skulle man kunna använda som utbildningsmaterial inom ekonomi!

#Västkustinvesteraren

Här finns lite smått och gott inom allt. En bra startsida för er som funderar på att börja investera i aktier. Det är svårt att definiera sidan då det finns en blogg, spartips, företagstips o.s.v. Skriver inlägg med huvudfokus på HUR man kan investera pengar som inte nödvändigtvis behöver vara i aktier!

#Youngdividend

En klassisk sparblogg. Välstrukturerad och en inspirationskälla för amerikanska börsen.

#mrfreeat33.com

Handlar om en investerare som har slutat jobba och lever på sina tillgångar. Nu för tiden skriver han en hel del om analyser han gjort och reflekterar lite kring börsen i allmänhet.
Förutom bloggar finns det mängder med bra sidor som man kan ta del av väldigt mycket matnyttig information.

#SeekingAlpha


Enligt mig en av de bättre sidorna för att få information om amerikanska innehav. Skriver en del inlägg som är läsvärda men kräver ofta medlemssksap så svårt att få något matnyttigt där.

#SVD

Det går ofta att läsa om ekonominyheter här men kräver att man har ett inlogg. Väntar du istället några dagar så kan du oftast läsa artiklarna. Jag läser den mest för att hålla mig uppdaterat om vad som händer "i sveriges ekonomi".

#Börsdata

En screeningsite liknande seekingalpha som listar data om svenska börsbolag. Här finns mycket information och historik om svenska börsens aktier och är en bra startpunkt vid analyser.


#Nordnet

En av dem stora nätmäklarna för aktier. Den mäklaren som jag själv använder, känns fortfarande steget efter Avanza i många funktioner men det finns också fördelar.

#Avanza

Den största nätmäklarna för aktier. De flesta bloggarna använder Avanza p.g.a deras höga användarvänlighet.

#Dividend-growth-stocks.com

Mycket läsvärt finns här om aktier med s.k hög utdelningstillväxt.

#www.nomorewaffles.com/euro-dividend-all-stars

En blogg i grund och botten men jag valde att länka till ett "verktyg" som sammanställer en hel del intressanta bolag i Europa som har en historik med antingen hög utdelningstillväxt eller en historik med många år av utdelningar utan sänkning.

Det finns även i samma inlägg en länk till den amerikanska listan med s.k "dividend champions".

#www.dividend.com

En väldigt klassisk sida som listar för och nackdelar med att investera i s.k utdelningsaktier. Väldigt mycket matnyttigt finns att läsa här och jag rekommenderar den starkt!

 Detta var bara ett litet axplock av de bloggar och de webbsidor jag håller mig uppdaterad med hjälp av. Vad använder du dig främst av som insiprationskälla?

2 kommentarer:

  1. Bra sammanställning, följer nästan alla bloggare du nämnde ovan. Sen har jag en hel del i listan på min egna blogg. Framförallt nu när jag sammanställde utdelningarna för ekonmomibloggare 2018 så hittade jag en hel del som jag inte visste om tidigare. Annars används både instagram och twitter som inspiration.

    Mvh kanjagblirik

    SvaraRadera
  2. Hej Kanjagblirik och tack för kommentar!

    Tack för dem orden! Jag följer din blogg också för övrigt ;-). Bl.a sett din lista för 2018! Twitter är så oerhört mycket brus tycker jag, hade gärna följt mer där men skulle behöva skapa ett "följarkonto" enbart. Jag har ett par tusen följare där från diverse IT-bolag så jag loggar inte ens in där längre :/.

    Men instagram - finns det kreativa saker där?

    På senare tid har jag faktiskt letat mig mer och mer internationellt, det är ju betydligt vanligare med långsiktiga investeringar utomlands....i Sverige är det ju fortfarande som så att "daytrading, swingtrading" och diverse värdeinvesteringar är det som de allra flesta använder sig utav. Nästan samtliga svenska artiklar bygger på värdeinvestering och kort ägande :(.

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera