söndag 27 januari 2019

Hantering av räkningar

Jag skrev tidigare om hur dyr min Januari månad är: Riktigt dyr månad - vad gör jag åt saken?

Där skrev jag om en del utmaningar jag har framöver och hur dem skall hanteras. Nu har jag grubblat på diverse alternativ och jag har kommit fram till att det enda rimliga alternativet, baserat på noggrann jämförelse av kostnader, kommer vara att helt enkelt dra på mig ränta från skatteverket.

Jag drar på mig extrakostnader och lånar pengar - varför?

Återigen...det här är nog en ganska så dålig sparblogg eftersom jag gör en hel del saker som många andra kanske skulle gråta en skvätt över? Men för mig är det självklart...jag kommer inte sluta jobba imorgon, det är en bra bit in i framtiden. Däremellan måste jag leva och sakta men säkert längs resans gång så kommer jag att vara nöjd med livet i övrigt och då minskar kostnaderna också p.g.a det.

Men just här och nu behöver jag ändå lägga ut drygt 67000:-, varför kan ni läsa om i tidigare inlägg.

Jag skrev tidigare att jag stod inför egentligen två val.
1. Dra på mig kreditkortsskulder och inte betala hela beloppet.
2. Dra på mig räntekostnader från skatteverket.

1. Vad hade det kostat med kreditkorten?

Jag har aldrig nyttjat krediten någonsin genom att delbetala. Räntan här var hissnade 12,5% så det var egentligen ett ganska lätt alternativ. M.a.o jag hade alternativet att betala så lite som 500:- här och sedan dra på mig 12,5% i extrakostnad på beloppet jag inte betalde. Hela beloppet på 19500 skulle betyda noll i ränta.

Företagskortet gäller nya regler för 2019 så där gick inte längre att delbetala, men där skulle det in 38500:-. Tidigare var det riktigt bra regler för detta kortet och det gick att betala över 3 månader till 1-2 % ränta. Men några kollegor missbrukade väl antagligen detta och nu är det spärrat.

2. Vad skulle det kosta från skatteverket?

Det här är såklart svårt att räkna på eftersom vi har en idiotisk politisk makt som anser det vara rimligt att jag skall gissa vad jag skall betala in FÖRE deklarationen istället för sunt förnuft - att jag väntar tills jag VET vad jag skall betala in EFTER deklarationen.

Troligtvis kommer min restskatt från tidigare bostadsaffärer att bli i runda slängar 120-150,000:-. Övertigande belopp på 30000:- tas ut en ränta på som för närvarande är 1,25% men kan justeras framöver. Dessutom är det inget ränteavdrag på den skulden så den är i praktiken något dyrare.

För min egna del så räknar jag iaf med att det kostar mig kanske 1-2000:- för 2019 att satsa på detta alternativet!






Jag väljer alternativ #2 såklart!

Varför?

Därför att betala 12,5% ränta på mitt vanliga kreditkort+uppläggningsavgifter ser jag som totalt orimligt. Att inte få delbetala mina utlägg i jobbet längre kapar det som alternativ.

Det enda rimliga är därför att låna betydligt MER pengar till en betydligt lägre ränta. Det är helt enkelt det mest ekonomiska beslutet att fatta i situationen!

Jag skulle såklart kunna gå till diverse långivare och lånat till kanske 3-4% ränta och löst situationen, men nu skjuter jag problemet framför mig i 5-6 månader till en väldigt låg kostnad. Det är helt klart värt det för mig!

Vad händer framöver?

Till att börja med så har mina vänner råd att betala tillbaks en större summa av det jag har lånat ut så jag kommer få tillbaks ca 30000:- i Februari. Då är min buffert i stort sett tillbaka där den var tidigare (försöker hålla den runt 50,000:-).

För det andra så har jag minst 6 månader på mig att samla ihop pengar till skatteverket från olika medel, jag kommer fortfarande inte att få tag i allt men jag kanske kan betala ungefär 50% direkt. Och resterande 50% kommer jag att få hantera då.

För det tredje så jobbar jag i en bransch där det är mycket resor. Det innebär att mycket av min mat är betald under resorna och det är en hel del traktementen. Förutom det är det bra övertidsersättning och många jobb/projekt genererar en hel del extra intäkter generellt sett. Jag ser m.a.o framför mig att det kommer att komma tillfällen då jag kan tjäna in dem här pengarna och få ner skulden till rimliga nivåer utan höga räntekostnader!

....men jag hade såklart gärna undvikt denna situationen helt och hållet, som man bäddar får man ligga! Jag går inte under för det - och det skall du inte heller göra även när det ser tufft ut i ekonomin!


Hur hade ni hanterat en situation som denna med ljuset i tunneln långt borta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar