lördag 2 februari 2019

Månadsuppdatering - Januari, nu vänder det?


Månadsuppdatering - Januari

Januari 2019 - Sammanställning

Strukturen på mina månadsrapporter är för närvarande:

  • -Insättningar
  • -Portföljens transaktioner (köp/sälj)
  • -Portföljens utdelningar
  • -Portföljens värdeutveckling
  • -Kommentarer till varje punkt.
  • -(i framtiden jämförelse mot tidigare månader/år)

Jag har även fått en del frågor kring hur jag hanterar utlägg med jobb osv, så med start denna månaden skall jag försöka vara så transparent som möjligt beträffande samtliga transaktioner in/ut från mitt konto. D.v.s jag skall försöka redovisa allt som kommer in och allt som kommer ut - inklusive jobbrelaterade transaktioner!


Januari har börjat mycket starkt! Har det vänt nu?




Det har varit en väldigt stark start på 2019 och det ser onekligen ut som att det har "vänt" sedan "raset" i slutet på 2018.


DMen jag tror att de flesta kommer ihåg vad som hände i början på 2018 i Februari. Då kom en relativt kraftig rekyl som tog ungefär ett halvår att återhämta sig från och sedan kom smällen igen i Oktober 2018.


Jag är därför försiktigt optimistik inför 2019 och när man tittar på resultaten som kommit in för helåret 2018 så tycker jag man ser en mycket tydlig avmattning generellt sett. D.v.s vi är påväg neråt sakta men säkert oavsett om vi vill det eller inte! Men än så länge tuffar det på i bra takt och jag sa redan förra året att jag tror inte vi ser början på nedgången förrän 2019 och det står jag fast vid!



Det här talar sitt tydliga språk med en uppgång på a 7,8% i Januari 2019!


Inför framtiden är jag som sagt var försiktigt optimistisk och tror på en rekyl. Kanske inte i februari som förra året men kanske i Mars/April när vi kommer in i nästa rapportperiod. Det är då vi får se hur det verkligen börjat under 2019!


Såhär har det gått för mig under Januari 2019:






Jag har som synes presterat något under index och det är väl framförallt mina amerikanska bolag som gått något sämre än de svenska. Men överlag får jag säga att jag är ganska nöjd med utfallet hittills då några av mina innehav har presterar under vad jag förväntade mig.

De större händelserna denna månaden är:

Insättningar
Lön: 33460
Övrig inkomst: 2000
Insättning: 0
Utgifter: Min Ekonomi
Sparkvot: 0%



Det här är givetvis en månad som jag inte är nöjd med. Tyvärr har det skett en hel del saker som jag har behövt att hantera under denna månaden. Det har gjort att jag absolut inte kunant avsätta en endaste krona till aktiekontot - tyvärr.

För att nämna några saker som har hänt är:
-Jag lånade pengar till en bekant under min semester, en hel del pengar.
-Min arbetsgivare klantade till min lön och jag fick inte en hel del ersättningar som jag skulle ha, det aknast minst 15,000:- netto för utlägg.
-En större renovering gick inte att dela upp i mindre betalningar som planerat så det behövde betalas kontant.

I det stora hela behövde jag därför ta hela min buffert för att täcka mina kostnader denna månad.
Mina utgifter har varit EXTREMT stora i Januari och jag har sällan skådat en så dyr månad någonsin i mitt hela liv.

Men istället för att gå och oroa mig över det så gjorde jag beslutet att låna pengar från staten via skatteverket och passade därför på att "bränna" hela min sparade buffert med vetskapen att jag kommer få tillbaks en hel del av den någon gång under februari. 

Jag kunde såklart heller inte hålla mig från att köpa mer aktier under månaden med vetskapen att det kommer att korrigera sig under Februari med en större insättning. Därför valde jag att öka belåningen av portföljen! 





Portföljens transaktioner
Köp: 9821,11:-
Sälj:0:-
Belåning: 9821,11:-

P.g.a av omständigheter som ni kan läsa ovan så valde jag att öka på belåningen då jag inte ser något problem med det. Jag håller mig fortfarande under min strategi att vara belånad till "50%" av min lägsta ränta för att kunna hantera en kraftig nedgång och därmed minskade belåningsvärden på aktier. Jag ökar därför min belåning kraftigt denna månaden temporärt:


Nu ligger jag därför på totalt 18,09% i belåning och utnyttjar drygt 45% av mintt totala belåningsutrymme till lägsta räntan på Nordnet. Det här är dock inte en del av min aggressiva strategi att öka belåningen av portföljen, tyvärr är detta snarare ett val jag gjorde för att kunna fylla på portföljen även i Januari månad. Det är alltid svårt att räkna på exakt hur mycket avkastning man får för det man köpte för belånade pengar därför är det viktigare att se på totalen! 

Totala avkastningen är fortsatt runt 4% (4,23%) så jag har minskat den något men jag har heller inte uppdaterat arket med senaste årsrapporterna och senaste utdelningarna. Det får bli min läxa under Februari månad!

Bilden ovan är förresten tagen direkt från mitt kalkylark där jag håller koll på min belåning samt belåningsvärden! Ni kan alltid följa min belåningsgrad genom att titta i mitt kalkylark, den kommer gå upp och ned beroende på rådande marknadsläge men så länge jag ligger under 50% av total belåning så är man på det "säkra" och får "bara" betala ränta på lånet. Får vi en ordentlig sättning på börsen så tvekar jag inte att låna upp ännumer då man gör de bästa affärerna i REA-tider.

Köp


Efter den senaste slakten av Apple så kunde jag inte hålla mig för att sänka mitt GAV, jag trodde jag skulle kunna köpa på mig till billigare pris men då den fortsatte stiga så var det dags att slå till. 156,87USD för apple ser jag som ett bra pris att utöka på. Det går fortsatt trögt för apple men det ser ut som att de tappat lite väl mycket på senaste tiden! Jag tror vi kommer upp på 180-190USD stabilt igen!

Passade även på att utöka i Latour efter en dipp mest beroende på underliggande portföljbolag och inte p.g.a substansrabatten var märkvärt bättre. Men den hade gått ned och jag såg ett köpläge. 

Realty Income och Proctor & Gamble köper jag på mig mera av efter mycket starka rapporter.

Sålt

Den här månaden har jag inte sålt något och jag såg heller ingen anledning till att göra det!


Portföljens utdelningar
Utdelningar: 531,27:- SEK




Mitt mål är att försöka sprida ut mina utdelningar jämt fördelat över året för att få en jämn och fin utdelning. Jag är egentligen inte riktigt nöjd med ~500:- men Januari är oerhört svårt att få utdelningar i via svenska företag. 

De företag som jag satsat på här kommer förmodligen ge mig en bra skjuts redan nästa år. Men generellt sett så är Hemfosa uppdelat nu så utdelningen minskar, Disney är låg DA men hög tillväxt. Det är likadant med Cisco. Så jag kommer behöva satsa på att öka på i bolag som ger utdelning i Januari. Här ser jag inte det som omöjligt att jag ökar i både Disney och Cisco under året. Förmodligen i MAIN och Realty Income också.

Det finns också en hel del bolag som jag funderar på att plocka in som har rätt OK utdelning i Januari, det är för tidigt att säga ännu hur jag kommer öka utdelningen i Januari!

Portföljens värdeutveckling (2019-02-02)
Marknadsvärde: 334540:-
Belåning: -45108:-
Depåvärde: 289432:-
Insättningar: 0:-
Värde %: 103,83%
Värde netto %:  102,26%
Ökning: 12330,18:-


Det har hänt ganska så mycket på senaste månaden även om det är svårt att tyda på sifforna ovan.
Men i kronor och ören så har portföljen nu levererat 6400:- i totalavkastning, och det skiljer hela 20000:- sedan December. Detta är EFTER att jag gjorde mina transaktioner för skatteplanering.

Så som ni kan se så har portföljen ökat ca 8% netto vilket innebär inklusive utdelningar. Portföljen har tyvärr underpresterat jämfört med index och till stor del beroende på en del bolag i portföljen som har tagits emot svalt av marknaden.

 

Jag tycker trots allt att portföljen levererar en stark indikering över tid att den står emot nedgångar och följer med i uppgångar. Men som ni ser har jag drygt 30% av portföljen i USD och det är en risk jag själv valt att ha och det kan svänga snabbt där och i.s.f kommer det att dra med mig mina samtliga utländska innehav!

Helt klart ett spännande 2019 att se fram emot med stora utmaningar!

Slutkommentar:

Jag önskar att jag inte hade behövt att låna till mina inköp denna månaden men ibland finns det inte så många bra alternativ. Det skall bli intressant att se om det var rätt eller fel beslut, jag är en kraftig motståndare till att "inte låna pengar som ger bättre avkastning någon annanstans". Det är många där ute som är rätt rädda för belåning och framförallt ser belåning som något fult och oansvarigt. Jag är ett svart får, går gärna mot strömen, står för mina misstag om det skulle visa sig vara fel beslut.

Jag hoppas att ni följer med mig på min resa och ser att man inte behöver vara så rädd för belåning så länge man lär sig att hantera den!

1908:- är vad min belåning i för närvarande tjänar in åt mig medan den endast kostar 446,5:-.
En årlig nettovinst på för närvarande 1461,5:-. Många bäckar små som man säger.....jag hoppas Nordnet håller räntan lägre än 4% så att jag kan fortsätta nyttja det för att öka på mina investeringar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar