fredag 15 februari 2019

Minskad utdelning med 300:- 2019! Viktar ned H&M.

Igår såg jag möjligheten att minska ned på H&M. Anledningen till att jag minskade i H&M har väldigt lite att göra med att jag inte tror på bolaget. Det har snarare att göra med att jag vill "leva som jag lär" och inte ha några specifika kärninnehav i portfföljen.

I praktiken vill jag därför försöka vikta mina innehav likvärdigt på inköpsvärde med endast några få % skillnad över tid. Just H&M har jag haft en ganska så stor övervikt och det var tillfälle igår att ordna till det.

Jag sålde därför 45st H&M till kursen 140,3:-. Det påverkar mina utdelningar rätt kraftigt, närmare bestämt 45x9,75 = 438,75:- för helåret 2019!



Istället bestämde jag mig för att köpa in lite mer i två bolag som jag tyckte levererade riktigt fina rapporter så det var inget att snacka om. Jag ökade på i:
  • -Latour
  • -Hufvudstaden

Jag köpte 21 Hufvudstaden till 147,8:- och 26 latour till 118,5:-. Det påverkar min utdelning positivt med 142,7:- för 2019. Inte alls mycket pengar i sammanhanget men det gör att jag ändå minskar min utdelning med 296:- för helåret 2019.

Hur tänker jag kring H&M?

Jag tror fortfarande på bolaget och det har varit ett oerhört bra bolag att investera i över tid. Men framtiden ser inte riktigt lika ljus ut längre och de flesta rörelser i "rätt riktning" för bolaget skapas av att  Stefan Persson köper mängder med aktier för att hålla kursen uppe. Jag tror personligen att vi kommer se H&M komma ner i nivåer kring 100:- i värsta fall. I bästa fall går det snabbt upp till 200:-.

Butiksdöden går verkligen inte att komma undan men om det är några bolag som kommer att klara av det så är det starkt modeinriktade bolag. Problemet enligt mig är att dem har kopiösa mängder butiker och svänger det bort från H&M och in på Online i snabbare takt så sjunker H&M snabbare än en sten! Det går fort som f-n i stora bolag när lönsamheten i deras kärnverksamhet stramas åt.

Vi har sett det i flera omgångar senaste åren och H&M har än så länge klarat sig bra.

Jag tror därför fortfarande på H&M på lång sikt! Men jag är fullt medveten om att riskfaktorn är hög och jag valde därför att skruva ned viktningen aningen så att inköpsvärdet är 10000:- även för H&M.

Latour & Hufvudstaden känns betydligt säkrare i kommande tider och jag hade relativt låg viktning i dem bolagen. Det kändes som att det var en mycket bättre riskspridning för portföljen som helhet även om utdelningarna minskade kraftigt.

Men snart är det lön och nya insättningar till portföljen och då tror jag att jag kommer ta igen väldigt mycket av den "förlusten".

Nästa bolag på tur att viktas ned är troligen Castellum.

Hade du gjort dig av med H&M om du trots allt tror på bolaget för att följa din strategi? Det är värt att fundera på då strategi är avgörande för långsiktig framgång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar