lördag 16 februari 2019

"bara" 10% plus

Det låter som att jag är missnöjd med en total uppgång på 10% hittills i år. Tvärtom är jag mycket nöjd med det! Problemet är ju bara att börsen har gått upp nästan 13% så jag ligger 3% efter!



Min strategi har varit att ha en väldiversifierad portfölj och inte satsa särskilt mycket på "swingtrading" eller "värdeökande investeringar". Min tanke med det är att jag inte kommer vara med i full kraft i uppgångar såväl som i nedgångar. Hittills har det fungerat väldigt bra och jag har många gånger backat väldigt lite de stormiga dagarna jämfört med övriga börsen.

Nu när det är väldigt stora uppgångar på kort tid så har min portfölj släpat efter....egentligen helt enligt planen då jag inte vill vara på "toppen vid uppgångar" och absolut inte "i botten vid nedgångar". Men nog tycker jag att 3% är lite väl mycket att "ge bort"för att försäkra mig.



Jag tror oerhört mycket på en väldiversifierad portfölj då det har visat sig gång på gång rent historiskt att en portfölj med oerhört stor riskspridning har varit lönsamt över en längre tidshorisont. Detta inkluderar dock både bransch-spridning såväg som geografisk spridning. Tyvärr får jag väl säga att jag än så länge bara uppnått en spridning mellan Sverige och USA om man tittar på rena innehav. Tittar man istället på vart bolag är verksamma och geografisk spridning på verksamheter så tycker jag att den är "väldiversifierad".

Problemet med den strategin är att man köper en försäkring på någotvis och man kan förvänta sig en sämre avkastning än vad börsen normalt sett gör i goda tider. Det är en väldigt defensiv strategi. Så jag skall helt enkelt försöka att inte tänka så mycket på det.

En defensiv portfölj ökar långsamt i värde på en övervärderad börs. Så har det historiskt sett varit och det är därför vi ser s.k "defensiva bolag" göra rätt bra rapporter utan att det får så stora svängningar på aktiekursen.

Betyder det att börsen är övervärderad idag?

Jag har ärligt talat för dåliga kunskaper för att göra den sortens beräkning. Men min högst personliga åsikt är att när jag tittar runt på de rapporter som släppts hittills så är jag mycket förvånad över kursrörelser uppåt på 15-20% på kort tid på - enligt mig - mediokra siffror. I princip allting tyder på att vi står på toppen av en högkonjunktur och de alla flesta rapporter pekar på att man måste "trixa med siffrorna" för att upprätthålla ett sken av att man kommer att göra bättre ifrån sig 2019 än man gjorde 2018!

Flera bolag har redan gått ut och uttalat sig om att man tänker se över kostymen och kapa kostnader. Överlag minskar marginalerna och sämre tider väntar - ungefär så kan man tolka VD-Kommentarerna. Det rådet inget snack om saken att man kommer få det tufft att växa under 2019.

Men det betyder inte att börsen är övervärderad - det går trots allt bra för Sverige. Än så länge!
Jag satt på flyget här om dagen och läste en artikel om övriga Europa och det speglar egentligen vad jag sagt ovan. BNP minskar sakta men säkert i stora delar av Europa. Det är fortfarande "tillväxt" men den har mattats av *drastiskt* jämfört med senaste kvartalen.

Återigen....statistik som vittnar om att det har vänt. Om den stora inbromsningen kommer ske under 2019 eller 2020 är svårt att veta....men jag tycker det känns som "övervärdering" när bolag rusar 15-20% på en medioker rapport under förutsättningarna vi har nu.

OBS! Det finns inget annat än mina personliga reflektioner kring alla mina år av aktiehandel bakom detta....sunt förnuft helt enkelt. Baserat på det så tror jag att bolag som har en mer rimlig värdering, som kanske t.o.m tappat något i värde på sin mediokra rapport - kommer att stå emot betydligt bättre om det blir stormigt.

Min defensiva inriktning satsar på stabilitet och långsam tillväxt. Så får jag nog se på saken när jag "bara" gått 10% + under 2019 hittills. Det är trots allt en hel årsavkastning på bara 1½ månad. Självklart ska jag vara nöjd med det!

Min främsta orsak till mitt sämre resultat är 3 svarta får:
-Ratos (gick som väntat, men jag hade kalkylerat 50% sänkning och 75% var riktigt tufft!)
-Autoliv (gick som tåget men bromsade in absurt fort i slutet 2018, behåller tillsvidare!)
-NCC (byggbranschen drabbas alltid hårdast, men 50% sänkning räknade jag inte med!)

Tillsvidare behåller jag Ratos. Men jag ger dem 2 rapporter till nu och ser jag ingen vändning så åker dem ut med huvudet först! Egentligen drar de inte ner snittet särskilt mycket för mig p.g.a min diversifiering, men dem påverkar ju helt klart min avkastning negativt! Ratos & Autoliv har jag ju dessutom redan tagit en förlust på drygt 10,000:- till deklarationen.

Nu behöver JAG dock ha en liten tillbakagång så att jag kan se hur portföljen presterar i ett sämre marknadsläge. Om jag glider med neråt lika fort som index så har jag problem med min strategi.

Tycker du det känns som att en uppgång på 12,5% är motiverad med alla rapporter hittills? Det tycker iaf INTE jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar