tisdag 12 mars 2019

Försäkringar - hur gör jag?

Till att börja med vill jag säga att det här inlägget innehåller information som vissa kan tycka är "affiliate" men det finns inga direktlänkar någonstans där jag tjänar någonting. Jag skriver helt enkelt detta inlägget för att visa hur jag gör med försäkringar och vilka tjänster jag brukar nyttja för jämförelser.

Jag är dock ganska objektiv och kommer inte ha "affiliate-länkar" (mer än automatiska annonser) i mina inlägg. Skriver jag om något företag eller någon tjänst så är det helt enkelt för att jag tycker tjänsten är bra om den används på rätt sätt.

Sedan är det upp till dig att klicka på direktlänken i inlägget eller om du vill sponsra mig så gör du det själv via länkarna till vänster i kolumnen. Jag själv är av inställningen att det inte är särskilt objektivt om syftet med inlägget är att tjäna pengar till mig själv så du skall alltid kunna läsa mina inlägg utan risk för det.

Vilka försäkringar behövs?

Det här går att diskutera högt och lågt men jag tycker man skall se över sina försäkringar varje år eftersom dem skall täcka ett visst behov. T.ex har du ingen dyr TV är det ju ganska onödigt med en extra dyr "drulleförsäkring" o.s.v.

När man tittar lite närmare på vad jag tror samtliga kommer att behöva så är det lättare:
1. Äger du bostad behövs någon försäkring till det. Villaförsäkring eller Bostadsrättshemförsäkring.
2. Äger du bil behövs någon försäkring till det. Nybil kräver bara halvförsäkring, äldre bil kanske bara trafikförsäkring. Men de flesta behöver nog en helförsäkring.
3. Till din bostad (oavsett om du hyr eller äger) behövs en Hemförsäkring.
4. Har du djur är det lämpligt med en försäkring till det. (i.a.f om du betraktar djuren som en familjemedlem).
5. Har du barn så tror jag du vill ha en försäkring till dem.
6. Olycksfallsförsäkring kan jag starkt rekommendera.

I övrigt behövs inte så många andra försäkringar. Men detta kostar absolut en slant varje månad och det finns väldigt mycket pengar att spara på att göra en jämförelse!

Hur resonerar jag kring försäkringar som behövs




Bostadsfösäkring

Jag får vara ärlig och säga att jag aldrig behövt nyttja den ännu. Men jag skulle aldrig äga en bostad utan att ha den försäkrad. Här tycker jag att billigast inte alltid är bäst utan man får gå in och kontrollera villkoren på varje försäkring. För mig är det viktigt att den täcker saker som kan hända med min bostad och att min "ansvarsfrihet" är så hög som möjligt - d.v.s det skall inte spela någon roll om min bostad brinner ner och jag glömde släcka ljuset tidigare.

Jag betalar hellre en högre avgift för att min bostad skall vara täckt även för sådana saker. Det är oerhört viktigt att kontrollera samtliga villkor här då det fuskas mycket med detta vilket påverkar din ersättning kraftigt den dagen du behöver använda försäkringen!

Bilförsäkring

Här är jag ganska snål och det är bara billigast pris som gäller. Ibland kontrollerar jag självrisken på helförsäkringen och vad stenskott etc kostar att laga men i princip vinner alltid billigast pris. Det finns ingenting som är så dyrt som att äga en bil och i vårt fantastiska land har man kommit på att en bilförsäkring måste alla ha OAVSETT OM DU NÅGONSIN ANVÄNDER DEN ELLER INTE!

Mina erfarenheter med bilförsäkringar hittills är att det sällan lönar sig att ta något annat än det absolut billigaste. Jag byter i princip varje år. Billigast vinner! Det har alltid varit något strul när jag nyttjat dem ändå och stenskott sköter glasfirman. M.a.o ingen anledning att betala mer!

Hemförsäkring

Här måste man gå in och titta på sitt behov. Hur stor lägenhet man har, hur stort lösöresbelopp man vill försäkra, vad som täcks och vad som inte täcks. Det här är en viktig försäkring som man behöver sätta sig in i detalj för att förstå vad man behöver köpa.

Själv betalar jag ganska mycket extra på min hemförsäkring eftersom jag är Hemmabiointresserat, har mycket dyr IT-utrustning hemma och som behöver täckas av en försäkring. Det kostar alltid en slant med en bra hemförsäkring men jag kan starkt rekommender att inte bara titta på priset här. Villkoren är oftast min avgörande faktor och ersättningsnivåer för olika händelser.

Djurförsäkringar

Det finns nästan bara 2 leverantörer som är värda att titta på när det kommer till djurförsäkringar. Jag nämner dem inte per namn för att försöka vara objektiv men jag har själv nyttjat min försäkring flertalet gånger p.g.a en katt som har lite "otur när han tänker". Det har fungerar väldigt bra och med tanke på vad en veterinär och djursjukhus kostar så är det av yttersta vikt för mig att det går smidigt när man väl behöver ersättning för kostnader! Mitt bolag har aldrig strulat på detta.

Alternativet hade varit att ha mina katter oförsäkrade och ta hela kostnaden själv men jag ser dem faktiskt som familjemedlemmar och eftersom jag själv aldrig skulle gå utan en olycksfallsförsäkring så är det självklart att mina katter inte skall vara oförsäkrade!

Barnförsäkringar

Jag tror de flesta som har barn håller med mig om att det här är en väldigt viktig försäkring. Speciellt det som kallas för "diagnosförsäkring". Du vet inte vad som händer de första 18 åren med ditt barn och även om det här är en mycket dyr försäkring så lönar den sig MÅNGA gånger om det skulle visa sig att ditt barn har en ovanlig diagnos eller kanske tom bara ramlar och skadar sig men får problem 30 år senare!

Olycksfallsförsäkringar

För det första så är du alltid försäkrad till/från jobbet om du är anställd på ett företag med ett kollektivavtal. Då går det på din arbetsgivares försäkring om en olycka händer påväg till/från arbetet.

Men många kanske inte tänker på att en olycksfallsförsäkring även behövs privat då det är lätt hänt att du halkar och slår ut en tand eller bryter ett ben. Behövere du dessutom opereras så får du förmodligen ett ärr. Det ger ersättning för "sveda och värk".

Jag tycker det är en viktig försäkring och jag har själv behövt använda den ett par gånger. Skulle inte rekommendera någon att inte vara försäkrad på fritiden. Däremot är det viktigt att titta på ersättningsnivåer och vad som täcks/inte täcks av försäkringen. Det är stor skillnad på kvalitet av olycksfallsförsäkringarna - så gå absolut inte bara på pris. Gå igenom villkoren noga!

Övriga försäkringar då?

Jag tänker då främst på konsumentförsäkringar. Jag har ibland tagit dem och det beror på många faktorer. Jag tycker det är helt OK att betala 1500:- extra för en försäkring på en pryl som kostar 50,000:- om den gäller i 7-10 år utan värdeminskning. Är olyckan väl framme så är 1-2% extra kostnad lätt värt det - och jag har nyttjat dem och dem har fungerat bra.

Men det är relativt dyrt med mobiltelefoner och billig elektronik - avstå helst dem. Reseförsäkringar, extra reseförsäkringar och dylikt får du ofta på köpet om du betalar med kort....men det finns absolut bra Reseförsäkringar också.

I det stora hela så finns det inget bra råd att ge som passar alla - men ett råd som passar alla får bli:
  • -Se till att vara RÄTT försäkrad till RÄTT PRIS.



Hur jämför jag försäkringar?

Jag använde mig främst av www.compricer.se och www.insplanet.com. Dem tjänsterna täcker samtliga mina försäkringsbehov. (INGA affiliate länkar!!). Känner du att du vill "sponsra" mig så finns affiliate länkarna till vänster på sidan.

Det finns ett par andra bra jämförelsesiter också men jag tycker att dessa två genom åren visat sig hantera alla försäkringsbolag. Ibland får man ju tom gå in på separata försäkringsbolags hemsidor och göra en efterkontroll men jag har använd någon av dem tjänsterna senaste 10 åren och har ännu inte tyckt mig hitta ett bättre alternativ utanför dem.

Man skall vara mycket väl medveten om att man skall vara försiktig med att ge sina korrekta uppgifter här vid jämförelsen. Jag använder t.ex sällan eller aldrig mina riktiga kontaktuppgifter eftersom jag endast är intresserad av en prisjämförelse.

Dem är oerhört jobbiga att ha att göra med om du mot förmodan uppger dina korrekta kontaktuppgifter vid jämförelsen och dem blir ännujobbigare när dem ringer dig i tid och otid sedan. Mitt tips är att bara använda dem som en jämförelsesite tills du fått den informationen du vill ha.

När du väl hittar ett pris som du är nöjd med - gör då om sökningen fast denna gången med korrekta kontaktuppgifter och gör ditt köp. Min erfarenhet är att detta fungerar väldigt bra och jag har inte haft något strul med det.

Hur får du bäst pris?

Det här kommer kanske som en chock för dig....men DU är INTE en viktig kund!! Eftersom detta är en privatekonomi och aktieblogg så kan man göra liknelsen vid aktier. Tillväxt är viktigare än stabilitet. D.v.s du kommer alltid vara en lat och dålig kund för ett försäkringsbolag. 

Varje år måste du göra nya jämförelse för jag kan garantera dig att om du är en trogen kund så betalar du mer än en otrogen kund. Det är tyvärr alltid så med "business" att nya kunder lockas med erbjudanden som är BETYDLIGT bättre än vad befintliga kunders erbjudanden är.

Så summerat....du kommer alltid att få bästa pris genom att göra en jämförelse varje år och vara otrogen ditt försäkringsbolag - speciellt egendomsförsäkringar. Helt ärligt så skiter din nuvarande leverantör i dig som kund för hade dem brytt sig så hade du fått samma erbjudanden som nya kunder.

Min erfarenhet är dock att en försäkring alltid blir dyrare med åren som trogen kund. Så det blir mitt bästa tips - ta kontroll över dina försäkringar och spara tusenlappar varje år!

Nu har ni fått en liten insikt i om hur jag löser mina försäkringar. 

Hur gör ni med försäkringar? Något tips jag missat?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar