måndag 11 mars 2019

A-Kassan - Mina erfarenheter är bra

Tittar man runt på Twitter, Shareville, Bloggar m.m. för senaste veckan så har det varit en ganska hätsk diskussion om just A-Kassans kostnader och hur bra den egentligen är.

Personligen har jag mycket svårt att förstå hur folk resonerar som inte tycker det är en OK försäkring.


Även om det förmodligen är relativt lätt att skaffa sig ett nytt jobb om man nu skulle behöva det - speciellt om man bor i närheten av en stad och inte är så kräsen...så är det en billig försäkring som du bara behöver nyttja 1-2 gånger under hela ditt arbetsliv för att den skall bli användbar! Dessutom inte särskilt länge heller - det räcker med 1 månads ersättning för att täcka en 10-års period!

Låt mig utveckla hur jag resonerar och varför jag själv aldrig skulle skippa a-kassa!

Avgiften är extremt liten i förhållande till vad ersättningen är!

Till att börja med vill jag säga att A-kassan är mycket svår att jämföra över tid och historiskt. Men mitt resonemang bygger på mina egna erfarenheter på dem åren jag har jobbat och hur ofta jag nyttjat dem.

Själv är jag medlem i Unionens A-kassa

Och jag är t.o.m medlem i både A-kassan och Facket. Dem har historiskt sett varit relativt billiga jämfört med t.ex IF-Metall. Men det är faktiskt riktigt svårt att jämföra A-kassan historiskt. Speciellt om man blandar in ersättningar i förhållande till avgifter.

Så jag skall inte försöka mig på att göra en korrekt historisk jämförelse. Istället tänkte jag snabbt reflektera över varför jag själv är medlem och varför jag själv inte skulle avstå från att betala A-kassan.

Vad kostar min A-kassa?

Min A-kassa kostar mig 112:-/mån. Det är verkligen en skitsumma att betala för en sådan försäkring som potentiellt kan ge dig TUSENLAPPAR i flera månader framöver - speciellt eftersom du förmodligen är i en mycket utsatt situation om du behöver nyttja den.

Så först så vill jag säga att det är svårt att historiskt jämföra A-kassor p.g.a:
  • Löner varierar med åren (oftast stiger dem). 
  • Regeringar byts ut med 4-års perioder (blå regering betyder oftast sämre a-kassa/fack medan röd regeringen betyder bättre förhållanden).  
  • Yrken tillkommer och försvinner genom åren.
  • Livssituationer förändras genom åren och behov tillkommer/försvinner. 
  • Priser/Fasta kostnader ökar med tiden p.g.a inflation.
Det innebär att man faktiskt inte riktigt kan jämföra historiska kostnader på ett bra sätt. Förutsättningarna är helt enkelt olika under olika förutsättningar i livet och var Sverige står rent politiskt.

M.a.o även om du betalt samma avgift över en 15-års period och ersättningen varit densamma - så har du fått olika mycket värde för din ersättning från a-kassan. Den har helt enkelt inte varit värd lika mycket under hela 15-års perioden.

112:-/mån eller 1344:-/år - är det dyrt?



NEJ!

Att personer överhuvudtaget verkar tycka att detta är ett rimligare och bättre alternativ att stoppa dem här pengarna på börsen ser jag som ett tecken på att man inte tagit med alla beräkningar i kalkylen.

I absolut bästa fall så kan man räkna på en historisk 10%-ig avkastning på börsen. Det skulle i.s.f innebära att man har betalt in 15*12*112 =  20160:-. Givetvis måste man räkna "ränta-på-ränta" effekten för att göra en rättvis bedömning av hur mycket pengar du hade kunnat få om du istället sparat dem här pengarna.

Om jag istället skulle sparat 112:-/mån i 15 år till 10% avkastning (utan att betala skatt) så skulle jag skrapa ihop ca 46000:-. Det är ändå en skaplig peng!

Idag är maxersättningen från a-kassan 80% av 25025:-, d.v.s 910:-/dag eller 20020:-/mån. Efter skatt blir det ca 14500:-/mån.

M.a.o - hade jag sparat hela slanten och istället investerat den så hade det motsvarat drygt 2 ersättningar i månaden jämfört med om jag sparat dem. Man får inte glömma att om man ligger på månadslöner över 25000:- så ingår dessutom en inkomstförsäkring i Fackets medlemsavgift. Den är dessutom skattefri - så med det i beräkningen så behöver man i princip bara "stämpla" en månad för att det skall vara lönsamt på en 15-års period.

Så jag blir lite fundersam när man tittar runt och ser beräkningar som skulle påstå att det är mer lönsamt att investera dem här pengarna och att det är en DYR försäkring. Jag har sett beräkningar som visar att du får 250,000:- på ditt sparkonto och det är rena rama tramset. Du behöver ha en A-kassa som kostar dig 500-600:-/mån för att du skall ha en rimlig chans att uppnå det över 15 år.

Och endast under förutsättningar att du sparar varenda krona och får 10% avkastning EFTER skatt. Du får heller inte förlora jobbet en endaste dag de kommande 15 åren. Vill du verkligen ta den risken? Genomsnittsavgiften till A-kassan är 120:- för 2018.

Tycker jag verkligen att det är dyrt att betala 120:-/mån för en försäkring som ger mig 20020:-/mån? Bara avgiften i sig motsvarar nästan 14 års kostnader för EN månads ersättning. Ge mig EN endaste annan försäkring som har samma gynnsamma villkor?

Det är verkligen inte särskilt dyrt. Med nuvarande kostnader skulle det bli 13440:- på en 10-års period eller 20160:- på en 15-års period. D.v.s nu pratar vi ersättningar för EN månad. EN endaste månads ersättning motsvarar ungefär 15-års kostnader

Skulle du istället stått utanför A-kassan och investerat dem där pengarna hade du stått där med rumpan bar och förlitat dig på samhällets övriga sociala funktioner + ditt sparkapital som i bästa fall räcker 2 månader.

För er som tittar på det här alternativet kan jag ju säga att samhället kommer säga till dig att du skall spendera dina sparpengar först och SEDAN kan du ansöka om hjälp. Du hade då bara haft 46000:- att röra dig på. Förmodligen betydligt mindre än så efter skatt.

För den som har provat på arbetsförmedling, försäkringskassa, långtidssjuk osv vet vad jag pratar om när jag säger att det tar ibland 2-4 månader innan man får någon ersättning och har "trillat igenom systemet korrekt". Man kan inte förlita sig på systemet ändå och man behöver ha ett sparat kapital för att klara sig igenom den perioden i livet.

Men det är ganska naivt att tro att gå ur A-kassan, spara pengarna och investera dem är ett bättre alternativ. Du kommer garanterat ångra dig den dagen du blir arbetslös p.g.a orsaker du absolut inte kan påverka! Alternativet att spara undan pengarna är faktiskt rätt dåligt om man sätter det i perspektiv.


Min poäng är att det tar väldigt lång tid att få någon som helst avkastning på en så liten summa pengar. Jag tycker att försäkringen är mycket billig i förhållande till vad den ger tillbaka OM du behöver nyttja den.

Behöver man verkligen vara med i A-Kassan då?


Har du ett eftertraktat yrke känns A-Kassan inte lika viktig! Men istället bör du ställa dig frågan om DU anser att det är värt att spara 120:-/mån (eller vad din A-kassa kostar) för att inte vara försäkrad den dagen något oplanerat händer i ditt liv?

Jag själv som jobbar med IT är absolut inte alls orolig för mitt jobb. Däremot har jag personliga erfarenheter av att företag varslar, blivit långtidssjukskriven p.g.a stress och p.g.a det blivit av med jobbet.




Jag har nog stämplat maximalt 4 månader under hela min karriär och dem 4 månaderna väger upp hela mitt arbetsliv och motsvarar över 50 års kostnader för A-kassan på nuvarande nivåer. Tidigare vet jag att det var ungefär 200:- dyrare men även när jag väger in det så har jag helt enkelt fått mer tillbaka på 4 månader än vad jag troligtvis kommer att betala in för hela mitt liv till A-kassan.

Det känns inte särskilt dyrt.

Vad händer om JAG blir av med jobbet då?

För det första så är det inte särskilt troligt om jag inte själv säger upp mig och byter jobb - och då gäller inte A-kassan ändå. Så jag sitter så säkert som man bara kan sitta idag beträffande den biten.

Men OM jag skulle hamna i den sitsen så skulle jag förmodligen ha ett nytt jobb DIREKT. M.a.o kan det tyckas att betala till A-kassan är ganska onödigt.

Jag resonerar dock som så att det kommer säkerligen en dag i framtiden som jag inte kan planera inför och då kommer jag kunna reflektera över min framtid på ett ganska tryggt sätt och se över situationen.

Jag sover i.a.f betydligt bättre med vetskapen att OM något sker i livet som jag inte kan undvika så är jag inte helt oskyddad och kan iaf för en hyffsat överskådlig framtid försörja mig.

Jag har personligen råkat ut för otrevligheter som jag vill varna andra för:


Bland annat har jag blivit sjukskriven en längre period p.g.a min arbetsgivare inte tog mina problem på särskilt stort allvar. Under denna sjukskrivningen blev jag faktiskt uppsagd (helt fel enligt gällande regler och det blev faktiskt en stor tvist om detta...) och behövde sätta mig in i diverse A-kasse regler och sjukskrivningsregler.

Här är min poäng att detta hade jag absolut inte planerat. Det hände under en av de värre perioderna i mitt liv vilket gjorde att jag inte var särskilt handlingskraftig heller. Jag behövde faktiskt inte oroa mig för min försörjning särskilt mycket eftersom jag hade sparat kapital för att ta mig igenom 2-3 månader innan allt började ticka-på. Men under den perioden så insåg jag att enda möjliga utvägen för mig var att ändra min arbetssituation.

Det hade varit betydligt tuffare om jag inte fått både inkomstförsäkring och a-kassa under den övergångsperioden. Man har ca 6-månader på sig att hitta ett nytt jobb innan systemet "kör över dig med arbetsförmedlingens propagandatrams om aktiviteter". Alldeles tillräckligt med tid för att reflektera över sin situation och göra något åt saken.

Jag rekommenderar därför A-kassa som en försäkring. Den har hjälpt mig tidigare i livet och har betalt sig många, många gånger om.
  
Såklart är A-kasseavgiften av väldigt stor betydelser när man räknar på eventuell avkastning på börsen jämfört med att betala avgiften. I värsta fall motsvarar avgiften 5-6 års kostnader för en ersättningsmånad (300:-/mån i avgift) men för de allra flesta motsvarar det 14-15 års kostnader för en ersättningsmånad. 

Tänk på det nästa gång någon ger dig rådet att gå ur a-kassan och investera det på börsen istället! Det kommer bara vara gynnsamt för den som jobbar hela livet och aldrig blir sjuk och dessutom aldrig någonsin har ett glapp i sin anställning OAVSETT orsak!

2 kommentarer:

  1. Välbehövligt inlägg i debatten. Jag tycker själv att det är en billig försäkring sett till den potentiella uppsidan. Man vet heller inte hur man mår och känner i samband med en potentiell uppsägning.

    Aktiesparandet för mig är ett medel att uppnå större valfrihet i livet. Vid uppsägning så ger dig a-kassan (+ev inkomstförsäkring) ett stort lugn i att du ekonomiskt inte kommer bli alltför lidande. Du hinner reflektera över vad som hänt och ta ett informerat beslut kring ditt nästa steg istället för att ta första-bästa. Vissa kan se detta som lyxtänk men jag ser det som väldigt viktigt att ge sig själv bra förutsättningar för att ta rätt val här i livet. Skaffa dig ett starkt förhandlingsläge vad det än gäller, det brukar du vinna på helt enkelt.

    SvaraRadera
  2. Hej Tioårsplanen och tack för kommentar!

    Jag kan bara hålla med, det är en oerhört billig försäkring. För min egna del så hade jag väl egentligen aldrig kunnat tänka mig att jag skulle mått så dåligt att jag inte hade kraft nog att ens titta efter andra jobb?

    Utan dem 2-3 månadernas andningspaus som det gav mig hade jag troligtvis inte ens kommit till insikten att det var dags att göra något åt saken!

    Jag tycker man skall ta arbetslivet på exakt lika stort allvar som sin portfölj, inga förhastade beslut. Det är helt enkelt viktigt att man mår bra och för 112:-/mån tycker jag det är självklart att ha den försäkringen.

    Som man bäddar får man ligga brukar det heta!

    SvaraRadera