fredag 1 mars 2019

Utdelningssäkning för 2019

Igår satt jag och försökte styra upp min något röriga strukturering i mitt kalkylark för hur utdelingshöjningarna beräknas. Det är tyvärr en av få punkter som jag inte lyckas automagisera på något bra sätt. Mycket av det problemet beror på att alla screeningtjänster som existerar bryter mot min gyllene regel inom IT-konsulting...nämligen:

"If it ain't broken, don't fucking fix it!"

Det innebär att om jag gör en funktion som screenar detta så tar det någon månad så har någon UX-Designer/Webmaster ändrat designen till absolut ingen nytta igen vilket gör att man måste uppdatera funktionen.

Mitt problem är således att det är svårt att automagisera och jag måste mata in ganska mycket data manuellt för att få till beräkningar enligt min modell. Data som jag gärna hade "pollat" automagiskt men det kräver en statisk datastrukturering hos min källa. Men med det sagt....åter till mina beräkningar...

Mellan 637:- och 1200:- mindre 2019

Jag kom fram till att jag får mellan 637:- och 1200:- mindre för 2019 förutsatt att jag hade behållt exakt samma aktier och lika många aktier under 2018. Jag tänkte först att jag måste gjort något fel i beräkningen och började slösa lite tid på vart felet var, men hur jag än vände och vred på det så kom jag fram till att sanningen tyvärr svider.

Vad jag däremot reflekterade över under resans gång var att det finns väldigt många olika sätt att beräkna detta på....många direkt felaktiga sätt också men framförallt inget riktigt bra sätt som inkluderar all nödvändig information.

Kort och gott....det är komplicerat att beräkna!

Några alternativ som finns att välja på:
  • -Det går att slå ut ett medelvärde på samtliga aktier i din portfölj.
  • -Det går att göra en effektiv beräkning i kronor och ören för samtliga aktier i din portfölj.
  • -Det går att räkna med eller utan extrautdelningar.
  • -Det går att räkna med eller utan avyttringar (t.ex hemfosa/nyfosa).

Slå ut ett medelvärde på samtliga aktier i din portfölj.



Det här är en väldigt snabb genväg förutsatt att du vet höjningarna för samtliga dina innehav i %. Då kan du bara göra en medelberäkning för det och så har du snittet för din portfölj. Problemet är att det förutsätter ju att alla innehav är viktade ungefär likvärdigt annars blir det en ganska felaktig beräkning.

I mitt fall har jag t.ex tidigt räknat ut det såhär eftersom min strategi egentligen bygger på att jag skall köpa samtliga innehav för exakt lika stor summa. Då fungerar den här beräkningen alldeles utmärkt, men då min portfölj troligtvis aldrig kommer uppnå en 100% korrekt fördelad porfölj så blir det inte rättvist med denna beräkningen.

Göra en effektiv beräkning på samtliga innehav i portföljen

Det här är nog den mest rättvisa jämförelsen man kan göra. Då beräknar man helt enkelt mot tidigare år och ställer upp hur mycket högre utdelning är för nästa år. När det är klart för varje enskilt innehav så summeras det ihop till en siffra längst ner.

I mitt fall landar den på drygt -637:- eller ännumer om jag räknar bort Nyfosa (som jag bytte mot Hufvudstaden) som en 100% utdelningshöjare. M.a.o så är det inte så lätt som att bara göra beräkningarna, man måste också ställa sig frågan hur man skall beräkna avyttringar och nya innehav för året.

Det går att räkna med eller utan extrautdelningar

Här är väl smaken som baken...jag anser faktiskt att en extrautdelning skall ingå i beräkningen och därför har jag valt att ta med den i mina beräkninar. Vet att det är många som anser att det inte är en del av den ordinarie utdelningen och gärna räknar bort den....men när jag räknar på min "löneökning" eller "lönesänkning" (som utdelningstillväxt ändå är) känner jag att den måste vara med i jämförelsen.

Jag gillar helt enkelt inte att snygga till siffrorna, jag kan alltid i efterhand gå in och kolla vad det var som påverkade siffrorna positivt eller negativt om jag känner ett behov för det. Men pengar in/ut är det som är viktigt för mig att veta jämfört med föregående år!

Det går att räkna med eller utan avyttringar

Här är den kanske svårade punkten att ta ställning till. Hemfosa har ju "sänkt" sin utdelning för i år, men justerat för Nyfosa så har de inte sänkt den utan istället ökat den. Hur väljer man att beräkna detta? Jag tycker inte det är så svårt egentligen för min egna del.

Om jag hade 100 Hemfosa 2018 som gav mig 400:- och dem 2019 kommer ge mig 200:- så är det så jag kommer att räkna på det. Hemfosa har trots allt inte ökat min utdelning utan faktiskt sänkt den rätt kraftigt. Att dem delade ut ett annat bolag som jag kan sälja och byta till mig andra aktier i andra bolag är en helt annan sak.

Problemet är - hur skall man hantera det nya bolaget? Där har jag helt enkelt valt att räkna det som en ren 100%ig höjning i min effektiva beräkning. D.v.s jag jämför inte bolaget med tidigare år eftersom det är ett nytt bolag för mig. Är det ett nytt bolag är det relativt enkelt då det inkluderar samtliga aktier man köpte för pengarna.

Fyller du på i redan befintliga innehav blir det lite jobbigare då det gäller att hålla koll på hur många aktier du köpte i respektive bolag du redan ägde.

Trots att jag gör denna beräkningen landar jag på -637:- för 2019 vilket jag får säga är lite av en "chock" då jag trots allt bara äger 2 bolag som sänkt relativt mycket. Hade jag dock ägt samtliga bolag exakt lika mycket så hade det varit nästan +-0.

Vad vill jag säga med det här?

Att det inte är så enkelt som det ser ut att beräkna utdelningstillväxt, sparkvoter osv. Allt handlar om hur du själv resonerar om vad som är rimligt att ta med i dina beräkningar.

Jag ville lyfta fram detta för att visa att beroende på hur du resonerar och beräknar din portfölj så blir resultatet annorlunda. I mitt fall hade jag lätt kunnat bli lurad att jag hade ett "nollsummespel" för 2019 iom att mitt medelvärde på samtliga innehav är 100,21% i utdelningstillväxt (hittills). I praktiken så har mina innehav totalt sett sänkt sin utdelning om jag räknar på det effektivt.

Helt klart en tankeställare om att enskilda bolag faktiskt påverkar utdelningstillväxt ganska mycket! I mitt fall Oriflame, Hemfosa, NCC.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar