torsdag 28 februari 2019

Månadsuppdatering - Februari, det går bra nu!

Februari 2019 - Sammanställning

Strukturen på mina månadsrapporter är för närvarande:

  • -Insättningar
  • -Portföljens transaktioner (köp/sälj)
  • -Portföljens utdelningar
  • -Portföljens värdeutveckling
  • -Kommentarer till varje punkt.
  • -(i framtiden jämförelse mot tidigare månader/år)

Denna månaden blir första månaden där jag är helt transparent med samtliga transaktioner in/ut inklusive jobbrelaterade transaktioner. Som en del av det gjorde jag tidigare i månaden en liten funktion som också håller koll på mina courtagekostnader automagiskt så det kommer ni också få ta del av!


Februari har varit en mycket stark månad till skillnad från förra året!


Det är få månader genom åren som jag handlat med aktier som haft en sådan stark uppgång i kombination med stora skandaler i marknadsledande bolag. Jag pratar givetvis denna månaden om Swedbank - och normalt sett brukar sådant dra med sig många andra sektorer på köpet. Men februari har trots det gått väldigt starkt och det tackar vi för!

De senaste dagarna har det vänt sakta nedåt igen, inte helt konstigt med tanke på hur stor påverkan Swedbanks misstänkta penningtvätt kan få på marknaden som helhet. Swedbank är trots allt den banken som de flesta svenska personer har någon kännedom om och det finns miljarder i bolån till vanliga "svenssons" som kan bli drabbade. Jag tror dem reder ut det och likt många andra storföretag så blir utgången böter och i slutändan tror jag ändå att dem tjänar pengar på det!
 

Inför framtiden är jag som sagt var försiktigt optimistisk och tror på en rekyl. Kanske inte i februari som förra året men kanske i Mars/April när vi kommer in i nästa rapportperiod. Det är då vi får se hur det verkligen börjat under 2019!

Såhär har det gått för mig under Februari 2019:


 Återigen har jag gjort en månad med strax under index vilket jag faktiskt inte är nöjd med två månader i rad. Men trenden jag ser är i enlighet med min strategi att när det vänder nedåt så följer jag inte med lika skarp och jag hänger inte med i de stora uppåtdagarna heller. Jag ligger nu i alla fall endast 1% efter index istället för 2% så det går åt rätt håll!


De större händelserna denna månaden är:


Insättningar
Lön: 41112 (39269 exklusive utlägg)
Övrig inkomst: 2000 + 28847 (samtliga återbalning av lån)
Insättning: 8300
Utgifter:  29680:- (exklusive insättningar, inkl utlägg)
Sparkvot: 20%
(21% på bara lönen)
Buffert: 36261:-
Ni som följt mig vet att jag har legat ute med en hel del pengar till nära och kära och en större summa av det fick jag tillbaka denna månaden precis som planerat. Jag hade egentligen tänkt att även sätta in ytterligare pengar till aktiekontot för att täcka Januari månads sparkvot på 0% men det kan eventuellt bli som så att jag behöver använda en slant (10-150000) av det nästa månad för att täcka renoveringar jag håller på med.

Jag väljer därför att fylla tillbaks/på min buffert igen så att det finns lite sparat krut att använda. Vid slutet av Januari månad var den nästan 0:- och i slutet av Februari ligger den på drygt 36000:- igen. Inte fy skam om vi säger som så!

Om det blir som jag tror i Mars månad så kommer jag behöva plocka ungefär 15-18000 från den igen....som sedan kommer komma tillbaks under sommaren. Men så är det när man har "höga inkomster och höga utgifter" så därför försöker jag hålla min buffert någonstans runt 50,000 för att kunna göra så.

Det här är givetvis en månad som jag inte är nöjd med. Tyvärr har det skett en hel del saker som jag har behövt att hantera under denna månaden. Det har gjort att jag absolut inte kunnat avsätta en endaste krona till aktiekontot - tyvärr.
Portföljens transaktioner
Köp: 15626:-
Sälj:12077:-
Belåning: -4751:-

Den här månaden har jag valt att inte bränna allt krut jag stoppade in utan jag "ökade" bara portföljen med drygt 3500:-. Resterande gick till att sänka belåningen något p.g.a mina belåningssköp i Januari månad. Jag räknar med att kurvan rätar ut sig och att jag följer min strategi med belåning. Jag håller dock mig försiktigt positiv till det med tanke på stigande räntor som i högsta grad påverkar min belåningsavkastning!






Efter månadens transaktioner så sänker jag min belåning relativt mycket och är nere under 39% igen. Det är dock en del av min aggresiva strategi att öka belåningen av portföljen varje månad i proportion till insättningarna. Jag skall ligga någonstans mellan 10-20% total belning och maximalt 50% till billigaste räntan, med månadens betalningar har jag m.a.o god köpkraft även i Mars fall det skulle behövas!

Totala avkastningen är fortsatt runt 4% och jag har uppdaterat med all den senaste informationen om mina bolag i mitt ark.

Bilden ovan är förresten tagen direkt från mitt kalkylark där jag håller koll på min belåning samt belåningsvärden! Ni kan alltid följa min belåningsgrad genom att titta i mitt kalkylark, den kommer gå upp och ned beroende på rådande marknadsläge men så länge jag ligger under 50% av total belåning så är man på det "säkra" och får "bara" betala ränta på lånet. Får vi en ordentlig sättning på börsen så tvekar jag inte att låna upp ännumer då man gör de bästa affärerna i REA-tider.

Köp

Jag kände att jag faktiskt inte kunde stå emot Swedbank denna månaden och jag fick det till en fin ingångskurs på 165,95:- och det ger en DA på nästan 9%. Det är egentligen helt galet! 

Förutom swedbank så köpte jag inga nya bolag men jag köpte däremot på mig Latour & Hufvudstaden för pengarna jag frigjorde från H&M. Dessutom passade jag på att vikta ned Castellum och köpte därför in Axfood & Hufvudstaden för dem pengarna.
Nu känner jag mig bekväm i mina positioner i H&M, Castellum, Hufvudstaden samt Latour och jag reflekterar över att det är svårt att upprätthålla en strategi när man med hela sitt hjärta tror på ett bolag som Castellum men ändå behöver vikta ned!

Sålt


Jag ville egentligen inte vikta ned varken H&M eller Castellum men jag såg möjligheten att ta det beslutet i H&M och Castellum denna månaden. Beslutet grundar sig egentligen bara i att jag vill ha en jämn fördelning av mina innehav och anledningen till H&M/Castellum övervikt var för att jag tror på bolagen extra mycket - vilket hittills visat sig rätt. 


Portföljens utdelningar
Utdelningar: 553,39:- SEK



Jag har tidigare skrivit att mitt mål är att försöka sprida ut mina utdelningar jämt förtdelat över året för att få en jämn och fin utdelning. I grund och botten är jag därför inte riktigt nöjd med 500:- i Februari månad. Det är dock svårt att få utdelning i Februari via Svenska börsen så inför nästa år kommer jag förhoppningsvis ha ökat mina innehav i utländska företag för att få till en ökning här!

Portföljens värdeutveckling (2019-02-28)
Marknadsvärde: 345181:-
Belåning: -39970:-
Depåvärde: 305179:-
Insättningar: 8300:-
Värde %: 105,79%
Värde netto %:  104,8%
Ökning: 18894,46:-

Jag upptäcker att när jag skriver dem här rapporterna så har jag svårt att få en överblick över historisk data, så det kommer jag behöva fixa till. Generellt sett går det åt rätt håll och även om siffrorna har svårt att visa det så har portföljen nu levererat 13980:- i totalavkastning. Det är mer än dubbelt så mycket sedan Januari månad vilket bevisar att börsen gått oerhört bra.

Det går helt enkelt sakta men säkert åt rätt håll och det har återhämtat sig bra sedan Oktober då portföljen faktiskt låg på - resultat inklusive utdelningar! Portföljen fortsätter att underprestera mot marknaden men jag har förhoppningar att detta reder ut sig under årets gång!

 

Förra månaden skrev jag att jag tycker att man ser att den tydligt står emot större nedgångar och vi har inte sett så många av det i Februari. Men även om marknaden sticker iväg för stunden så kommer portföljen tillbaks och det syns inte minst under mitten av månaden. Det skall man nog vara rätt nöjd med ändå?

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar