lördag 27 april 2019

400,000:- i portföljvärde - vad händer?

Senast i Februari passerade portföljen 350,000:- och jag skrev då att jag inte trodde att jag skulle passera 400,000:- i maj månad. Det är helt galet egentligen att det redan hände i April! Hade aldrig någonsin kunnat tänka mig en sådan utveckling under första halvan av 2019!

I praktiken innebär det att ytterligare ett mål är uppfyllt och denna gången tog det inte ens 2 månader att öka med 50,000:-!

Nu är portföljen värd över 400,000:- redan i April!! Det innebär en fantastisk ökning på 150,000:- sedan starten 2018-09-01!

Då måste man såklart ställa sig frågan om detta är på grund av en överhettad marknad (övervärderad) eller om det är på grund av portföljen?

Jag skall säga precis vad jag tror! Marknaden går oförskämt bra trots att MÅNGA siffror pekar på en kommande konjunkturnedgång - detta är INTE normalt och detta är absolut första gången jag själv upplever det under mina år på börsen och med aktier som investering!

Det har med andra ord ganska lite att göra med min portfölj och mer att göra med att marknaden generellt sett ligger på 20% plus de första 4 månaderna.

Q1-rapporterna trillar in och dem ser ganska så bra ut. Betydligt bättre än vad jag hade förväntat mig eftersom påsken infaller "fel kvartal" i år så bör vi heller inte se alldeles för dåliga siffror i Q2 framöver.

Ni som läser min blogg vet att jag sällan skriver analyser eller kommentarer till rapporter utan håller mig mer av "generalism och sunt förnuft" men det innebär INTE att jag inte håller mig uppdaterad och inte läser dem! Men jag tror ärligt talat att de flesta privata småsparare/investerare ändå inte har någon nytta av vad folk tycker om rapporter.

Rapporter läser man (och SKALL läsa som investerare!) för att bilda sig en egen uppfattning och för att inte lyssna på andra. Det är min högst personliga reflektion att diverse "hitte-på-jobb" så som "analytiker" inte hade existerat om folk använt sunt förnuft. Ekonomer tillför sällan något produktivt till världen och du skall inte gå på "analytiker-snacket".

Läs därför rapporterna och bilda dig en egen uppfattning om hur dina investeringar mår!

Jag tycker som sagt var att läget ser ganska bra ut för Q1 och trots att vi sett en del dippar på stora bolag så har rapporterna varit utomordentligt bra! Det är inte rimligt att aktier tappar i värde bara för att "hitte-på-tyckare" anser att dem borde genererat mer vinst och dem inte levde upp till förväntningarna.

Väldigt ofta rekommenderar dem köp/sälj mot småsparare så att deras riktiga kunder kan tjäna en hacka på detta. Alla gör såklart inte detta men det är därför jag säger att DU skall läsa rapporterna och bilda dig en egen uppfattning och inte basera din portfölj så mycket på vad andra tycker!

Skrämmande ofta så målar diverse banker, ekonomer och analytiker upp domedagsscenarion som sällan existerar - eller i alla fall aldrig varit i närheten av så illa som dem ger sken av! Samtidigt så kan jag garantera dig att "bastuklubben" där dem är medlemar redan har fått infon hur dem tänker agera och där görs dem stora pengarna på din bekostnad!

"There is always a bigger fish..." som uttrycket heter!

För min egna del så kan jag konstatera att min portfölj levererar som förväntat. Det har varit en hel del "10% tapp" bland mina bolag efter rapporterna som har kompenserats upp av mina andra bolag. Ytterligare ett bevis på att en väldiversifierad portfölj är stabil och inte särskilt "volatil"!

Målet är som sagt var att vara extremt diversifierad för att stå emot NEDGÅNGAR bättre än att följa med upp i "rally race uppgångar". Där tycker jag att jag lyckas bra och tittar man på min portföljutveckling för Jan-Apr så syns det tydligt att börsen gärna sticker iväg snabbt och jag kommer sakta men säkert efter....sedan vid negång så går portföljen inte ner särskilt mycket.

Kan också säga att med vår värdelösa penningpolitik och fortsatt låga räntor och försvagad krona som följd - Så är det riktigt dåligt att vara fullinvesterad i SEK och det har lönat sig att ha över 30% i USD.

Nu kom ju dessa "idioter" till nationalekonomer med ytterligare ett utspel om att inte höja räntorna och därmed försvaga kronan ytterligare. Som sagt var, sunt förnuft är sällan något som s.k ekonomer har mycket av. Det spelar ingen roll vad siffror säger i sammanhanget - att ligga kvar på låga räntor gynnar INGEN i Sverige på längre sikt och vi har på senare tid faktiskt fått en extremt svag krona p.g.a detta!

Samtidigt flaggar man för att lån är fortsatt billigt och att "pengar" är fortsatt dyrt. Man tittar alltså stenhårt på inflationssiffror snarare än att styra landet i rätt riktning mot mindre belåning.

Som man bäddar får man ligga och nu är det i princip bara hyperinflation som kan rädda samhället Riksbanken medverkat till!

Det finns enbart förlorare långsiktigt på att vara feg och inte tydligt markera att vi skall börja betala tillbaka lån OAVSETT vad nationalekonomers hitte-på-beräkningar indikerar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar