måndag 29 april 2019

Uppföljning Pension (PPM) - hur har det gått?

Jag skrev i början av året ett inlägg rörande de val man kan göra kring sin pension och vad jag tycker och tänker om det.

Läs gärna inlägget här: Premiepensionen - hur skall man göra?

I januari 2019 gjorde jag en liten översyn av hur mina PPM-delar investeras och jag skrev även att det var dags för en uppföljning efter ca 3-4 månader. Nu har det gått tillräckligt med tid för att åtminstone kunna reflektera lite över om det har gett resultat.

Det korta svaret är - Nej. Det går exakt som Index.

Min PPM-fördelning är exakt som i ovan nämnda inlägg:

Där har ingenting förändrats. Men det är mer intressant att titta på värdeutvecklingen och hur det har gått för den:

Slår man ut detta i % så har det faktiskt gått något bättre än index men det är inte så märkbart. Den som gått bäst är Handelsbankens Kinafond men där har jag bara 5% av kapitalet.

Avanza Zero förväntade jag mig skulle gå absolut sämst och det syns ganska tydligt också.

Snittet på dem fonderna jag valt ligger alltså på 22,8% plus i år vilket är bättre än index för närvarande. Förutom det så får man fördela om det så att det blir en korrekt beräkning och då landar jag istället på 21,37% vilket är väldigt nära index.

Jag konstaterar inte särskilt mycket av detta mer än att jag fått en fondfördelning som i princip följer index till en ganska så låg avgift:


I praktiken så betalar jag 50% lägre kostnader än genomsnittet och på köpet har jag i alla fall följt index (kraftig uppgång) de första 4 månaderna efter ändringen.

Det har med andra ord varken gått bättre eller sämre än att sätta i princip allt i 7:e AP-fonden.

Hade jag istället valt att lägga allt i 7:e AP-fonden så hade min avgift varit 0,09% vilket hade gett mig 21,3% i avkastning.

M.a.o kan jag i.a.f ifrågasätta mig själv om det är värt att överhuvudtaget bry sig särskilt mycket. 10,5% per år i snitt motsvarar ungefär vad du fått om du inte brytt dig alls. Jag har brytt mig ganska mycket tidigare genom åren men inser sakta men säkert att man har för lite spelrum för att kunna påverka något vad gäller PPM.

Sorterat på fonder som gått bäst i senaste 3-månadernas rally:



Då kan man konstatera att dem påstås ha gått runt 35% plus under 2019 (sanning med mycket modifikation om man synar dem i sömarna). Låt dig inte luras av det då det är en luddig siffra under 2019-kolumnen.

Senaste 3-månaderna har dem till en betydligt högre avgift än 0,11% presterat ungefär likvärdigt fast till 5x så hög avgift - nämligen 0,54% istället. Är det värt den högre avgiften? Knappast!

Zoomar vi istället ut på hela 2019 så presenteras fonderna såhär:

Här skulle man enligt jämförelsen ha fått 36,98% i avkastning mot en avgift på 0,6%. Det kan tyckas vara en bra avvägning mellan risk, avkastning och avgift.

Tittar man djupare på dem fonderna så har dem i princip bara investerat i "tech-bolag" så riskspridningen skulle bli obefintlig. Techbolag har dessutom gått otroligt starkt senaste tiden vilket är förklaringen till ovanstående fonders extrama avkastning.

Går man istället längre ner i listan och tittar på bolag som presterat runt index eller strax över med en rimlig riskspridning på sina innehav så skulle man kunnat få 24-25% i avkastning om man valt rätt fond.

Personligen tycker jag därför att man inte skall stirra sig blind på endast avkastningen. Det skall finnas en balans mellan risk, avkastning och avgift och i alla fall jag är inte beredd att betala 5X så mycket för 10% extra i avkastning med en riskprofil som är EXTREMT HÖG!

Så jag kommer att behålla mina fonder fördelning i 3-4 månader till och sedan utvärdera igen. Det intressanta är hur dem presterar under nedgångar snarare än uppgångar eftersom en nedgång på 10% kräver mer än en 10%-ig uppgång igen för att vara tillbaks på noll!

Nog om detta. Har ni reflekterat något om era PPM?

2 kommentarer:

  1. Kör med bara 2 fonder, Dnb teknologi och robur technology, snittar ca 30% i år,

    SvaraRadera
  2. Hej Sportcarl och tack för kommentar!

    Det där låter som en ganska hög risk. Hur ser din 10-15 års historik ut? Senaste 5-6 åren har just dem två fonderna presterar oerhört bra men jag tycker personligen det är en mycket hög risk med bara 2 fonder i samma kategori.

    SvaraRadera