onsdag 17 juli 2019

Swedbank sänker utdelningspolicyn till 50%

Säga vad man vill om Swedbank men det här kom inte direkt som en överraskning för mig. Det är ett bolag som är under mycket press och har delat ut en hel del pengar genom åren. Kursen har störtdykt på väldigt kort tid trots att vinsterna håller i sig.

Det här är ett väldigt, väldigt märkligt fenomen. Än så länge är det ju rena spekulationer vad eventuella böter för penningtvätt kommer att resultera i. Vinsterna håller i sig och Swedbank fortsätter att generera ett mycket bra kassaflöde - främst p.g.a bolånekunder samt fondförvaltning.

Att Göran Persson gillar ordning och reda i ekonomi visste vi sedan tidigare. En av ytterst få röda personer jag tycker har en sund inställning till pengar och ekonomi. Så det var också lite väntat att han skulle dra i bromsen och hålla i pengarna.

Tidigare var utdelningspolicyn att 50-75% av vinsten skall delas ut till ägarna men i praktiken har det alltid legat vid 75% eller högre. Det är absolut inget fel med det, Swedbank är en kassako och generera kopiöst mycket pengar. Rapporten för Q2 visar en liten avmattning mot förra året men fortsatt enorma summor in på kontot.

Det som händer nu är att Swedbank förmodligen tar höjd för kommande böter och därmed vill ha kvar mer pengar i kassan. De sänker helt enkelt utdelningspolicyn till "endast" 50% av vinsten.

Vad är problemet med det?

Enligt mig att banker äger man i princip enbart för att generera ett starkt kassaflöde till sin portfölj. D.v.s direktavkastningen. Banker har traditionellt sett haft det oerhört svårt att klättra för en s.k värdeinvestering som många övriga branscher klarar av. Banksektorn är helt enkelt en mycket tråkig men stabil bransch med få överraskningar.

Därför tycker jag att det är lite märkligt att de sänker utdelningspolicyn till 50% istället för att först invänta ett besked och då eventuellt sänka utdelningen för att täcka upp den förlusten. Marknaden är stentuff och signalerar tydligt att värdet på Swedbank minskar i och med en sämre utdelningspolicy.

Som sagt var så äger man historiskt sett banker för den fina utdelningen och inte för aktiekursens potential. Det är möjligt att Göran Persson hittat någon nu metod för att få upp aktiekursen till högre höjder genom att behålla pengar i kassan och investera någon annanstans.

Det är i.a.f det som signaleras med en sänkt utdelningspolicy. Tyvärr tror jag inte att det finns så mycket mer att hämta på marknaden utan att ta väldigt höga risker. Med det sagt så är jag inte det minsta orolig för Swedbank och det ligger tryggt kvar i min portfölj.

Jag kunde faktiskt inte låta bli att fylla på lite. Tidigare har jag skrivit om mina tankar om Swedbank och att det skulle komma en drastisk sänkning av aktiekursen och potentiellt sänkt utdelning p.g.a penningtvätt. Trots det genererar Swedbank otroligt mycket pengar och svenska privatpersoner är fast i låneträsket för livet.

Av den anledningen tycker jag Swedbank är otroligt prisvärd just nu, men det är fortfarande en högrisk aktie som är i en negativ trend. Det kommer ta tid att vända trenden men på sikt blir det här säkerligen bra!

Jag skräms inte av den sänkta utdelningen, gör du?

2 kommentarer:

  1. Nej, jag gör ju inte det...Har också köpt ett gäng sista veckan!

    SvaraRadera
  2. Hej Louise och tack för kommentar!

    Alltid kul att höra att det finns fler som tror på lite riskfyllda marknader :)! Förhoppningsvis blir vi vinnare i längden!

    SvaraRadera