måndag 15 juli 2019

Oriflames ut :( - Vad ersätter jag med?

I fredags kom pengarna in från tvångsförsäljningen av Oriflames in på kontot. Jag har haft ett tag på mig att fundera på hur jag skall omfördela pengarna. Det har egentligen inte funnits så många alternativ då jag gillar Oriflames väldigt mycket. Fortfarande något sur över hur snålbudet ens kunde gå igenom så har jag inte riktigt haft lusten att hitta ett alternativ i helgen.

Men efterom jag var fullinvesterad i Oriflames så kan jag inte låta pengarna ligga och skvalpa till i princip ingen ränta alls. De måste omsättas i andra bolag och fortsätta generera utdelningar!

Totalt var det ca 12000:- att fördela om och i min portfölj så betyder det ganska mycket. Min strategi går ut på att vara extremt diversifierad och sprida ut kassaflödet över varje månad. Så åtminstone 2000:- skall gå till att investera i ett nytt bolag so jag inte tidigare har haft i portföljen. Resterande slantarna kommer jag försöka fördela i bolag som ger utdelninge andra halvan av året.

Med följande krav att förhålla sig till:
  • -Minst ett nytt bolag skall in i portföljen för att täcka upp Oriflames, helst kvartalsutdelare.
  • -Omfördela pengarna till bolag som delar ut de kommande 6 månaderna.
  • -Sprida riskerna så gott det går inklusive valuta.

Jag har gått igenom ganska många bolag och kommit fram till att jag förmodligen kommer att omfördela pengarna såhär:
  • -Ökar mitt innehav i Pepsi
  • -Ökar mitt innehav i Coca-Cola
  • -Ökar mitt innehav i Unilever
  • -Ökar mitt innehav i Johnson & Johnson
  • -Ökar mitt innehav i IBM
  • -Tar in ett nytt bolag i portföljen: Intel
  • -Tar eventuellt in ett nytt bolag i portföljen: IRM 
  • -Tar eventuellt in ett nytt bolag i portföljen: AbbVie
Det här ger mig en ganska så bra riskspridning i bolag som jag för närvarande hade planerat att öka i ändå. Månadens sparande och inköp är planerat att endast öka i befintliga innehav. Det kommer förmodligen bli en relativt OK summa som avsätts till månadens sparande och det ser jag redan fram emot!

Notera också att jag väljer att flytta kapital från SEK till USD. Jag har som strategi att vara något överviktad mot SEK men inte riktigt så mycket som jag är idag. Därför kommer jag att ta tillfället i akt att gå närmare min strategi och minska ned SEK något!

Hur har ni omplacerat era Oriflames?

2 kommentarer:

  1. Jag omplacerade mina i akelius pref, ville ha en svensk aktie som delar likt Oriflame ut i feb, maj, juli och oktober, lite sämre direktutdelning men känns stabil och trygg

    SvaraRadera
  2. Hej Sportcarl och tack för kommentar!

    Det är nog ingen dum idé. Som du säkert märkt så gillar jag kvartalsutdelare. Hade det inte varit en preferenseaktie så hade jag nog gjort samma. Vet inte riktigt varför jag aldrig ägt preferenseaktier, det är troligen p.g.a den dåliga kursrörelsen som kommer på köpet.

    SvaraRadera