söndag 21 juli 2019

Är det nära nu?

Rubriken syftar på att vi kanske har nått toppen av konjunkturen. Har man hängt med på börsen under ett tag så har man kunnat se ett tydligt mönster. Börsens värde har ökat väldigt mycket på relativt kort tid.

Ibland är det befogat, ibland inte. Oftast kan man också tydligt se i rapporter att när börsens värde ökar så ökar också vinsterna relativt mycket. Jag vill inte dra den klassiska historien om värde och pris men det finns i.a.f en poäng med att med stigande börsvärde skall vinsterna också upp!

Under de senaste veckorna har det kommit en hel del rapporter som tyder på raka motsatsen - trots det har börsen gått relativt bra. Det syns en mycket tydlig avmattning i många rapporter som släppts senaste veckorna. Normalt sett kan jag tycka att det borde generera en klart sämre kursutveckling överlag.

Men vi ligger trots allt fortfarande på +20% för 2019. Ironiskt nog har jag läst en hel del artiklar senaste veckan som pratar om "tulpaner", ni vet från 1600-talet. En del analytiker drar nu likheter från 1600-talet. Det är nog väldigt överdrivet enligt mig, men poängen är att just nu är efterfrågan relativt stor på aktier trots att vinsterna inte motiverar det ökade priset.

Det håller jag med om till 100%. Många aktier är faktiskt "dyra" just nu i förhållande till historiska vinster. Men så brukar det vara när efterfrågan (på aktier) är högre än tillgången. Jag håller definitivt inte med om att det är en bubbla, likt tulpanerna, men många varningsklockor ringer samtidigt!

I tidigare inlägg har jag framfört mina åsikter om att jag tror att börsen är påväg ner under 2018 eller någon gång under 2019. Vi såg en mindre sättning i slutet av 2018 men som inte visade sig vara något annat än en mycket kort korrigering.

Enligt mig fanns det redan under 2018 många varningssignaler om att vi står på toppen och att det bara kan gå åt ett håll (nedåt) från där vi står nu. Marknaden har hittills i år sagt att jag har fel - det accepterar jag. Men jag kan inte acceptera att marknaden reagerar som den gör när samtliga siffror tyder på en avmattning.

Det har funnits flera fall i veckan där aktier blivit fullkomligt slaktade - trots mycket bra siffor. Minst lika många aktier har handlats upp 5-10% på en rapport som bara lyser rött av varningslampor. Såhär brukar det, historiskt sett, se ut när de sista kronorna skall sugas ut som avkastning innan det vänder.

Beträffande 2019 Q1-rapporterna så visade de fortsatt helt OK tillväxt jämfört med föregående år. Tittar vi istället på 2019 Q2-rapporterna så visar de en mycket tydlig avmattning över flera branscher.

Utan att gå in i detalj på orsakerna till min starka tro på en övervärderad börs....så kan jag sammanfatta det (högst personliga åsikter) såhär:
  • -Efterfrågan minskar i de flesta branscher.
  • -De flesta branscher och sektorer har fått minskad lönsamhet.
  • -Ett världsligt politiskt ostabilt klimat bidrar till frågetecken om framtiden.
  • -Väldigt många bolag handlas till historiskt höga värderingar i förhållande till vinster.
  • -Många centralbanker försöker stimulera marknaden med fortsatt låga räntor. D.v.s dopade marknader!
  • -Byggsektorn och framförallt bostadsmarknaden ligger nästan orörliga, detta är ett väldigt tydligt första tecken.
  • -Verkstadsindustrin visar stora tendenser på en avmattning.

Det här är bara några av orsakerna men allt hänger ihop som ett litet slutet kretslopp. De flesta sektorer är beorende av varandra på ett eller annat sätt. Vi kan kalla det cykliska och sencykliska. Så när det börjar gå dåligt för en sektor så är det bara en tidsfråga innan det spiller över till de bolag som ligger senare i cykeln.

Det är väldigt, väldigt ofta Byggsektorn som är först ut med att se en avmattning. Sedan följt av verkstadsindustrin. P.g.a att många jobbar inom industrin och att de ofta är "märket" i löneförhandlingar så tar det ett tag innan vi ser konsekvenserna på riktigt.

Just denna toppen verkar vara lite unik då det än så länge tagit ganska lång tid för att se någon försämring inom industrin. Märk väl att vi såg stora bekymmer hos många bolag inom byggsektorn under 2018. Det är absolut inte otroligt att vi kommer att se några industribolag börja rapportera sämre och sämre under 2019 - men mer troligt under Q1-2 2020.

Jag är absolut inte orolig över mina investeringar men jag är klart något mer riskmedveten nu än tidigare och kommer att justera belåningsgraden något under resten av året.

Dåliga tider väntar framöver, frågan är bara när? Vad tror du kommer ske under Q3-4 2019?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar