fredag 20 september 2019

Ät aldrig ute - spara pengar!

Ni har säkert hört att man skall ta med sig matlåta till jobbet för att spara pengar. Anledningen sägs vara att man spara pengar på att aldrig äta lunch ute. Det är också en allmän uppfattning att man sparar mängder med pengar om man undviker att äta ute i någon form.

Det här inlägget handlar om mina reflektioner kring att äta ute - i någon form.

Ät aldrig ute - Då skall man inte jobba som konsult

Återigen ett ganska intressant spartips som många säkerligen sparar tusenlappar per år på. För mig som senior-konsult går det inte att undvika att äta ute i princip varje dag. Det kan vara interna möten eller möten med kunder. Vid nästan samtliga tillfällen så görs affärer upp över en lunch eller en bit mat. De flesta strategiska beslut och problem diskuteras också över en bit mat.

Det går m.a.o inte att skippa den sociala biten i min roll. Det behöver inte vara extremt dyrt att äta ute, men en s.k "affärslunch" är nästan ett krav att vara med på varje vecka.

Jag skall vara ärlig och säga att jobbet betalar en del av den kostnaden - men inte allt. Inom branschen förväntas man deltaga på diverse "happenings" så som event och möten. Det ingår i rollen att "nätverka" med allt vad det innebär. Min arbetsivare är inte dummare än att den förstår att om vi inte är representerade på dessa event så får vi heller inga affärer.

Jag skulle tippa på att min privata kostnad för dessa middagar (middagar är betydligt dyrare än luncher!) är någonstans runt 1000-1500:-/mån och det ingår i både tjänsten och lönen. Mycket av detta subventioneras med ett s.k "rikskort" där jag har en väldigt bra förmån. Så trots att det är en "privat" kostnad så är det löst som så att jag får en väldigt stor summa avsatt till "rikskortet" varje månad. Det är en förmån jag har förhandlat mig till och det är inte särskilt mycket pengar som belastar min privatekonomi p.g.a det.

Mitt "rikskort" täcker hela kostnaden för detta men det görs ett bruttolöneavdrag på ca 1500:-/mån. Min förmånsbeskattning ligger på ytterligare 1500:-, en helt OK deal enligt mig. Jag får äta för ca 3000:-/mån och det kostar mig endast 1500:- BRUTTO. Skatten på det tillkommer såklart men det är minimalt i sammanhanget.

Hur resonerar jag kring att äta ute privat då?

Här tänker jag annorlunda mot många andra. Jag gillar mat. Jag gillar dessutom att betala för bra mat. Det gäller råvaror jag köper själv och även såklart restauranger som kan tillaga god mat. Jag unnar mig den lyxen i min vardag och jag känner att det köper mig mycket glädje och goda upplevelser!

Personligen tänker jag inte särskilt mycket på vad det kostar utan jag försöker äta 1-2 dyrare middagar i månaden med nära och kära. De uppskattar det precis lika mycket som jag gör. Senast jag räknade på det så äter jag mat ute för närmare 2000:-/mån privat. Som det går att läsa under "min ekonomi" så betalar jag oftast för två personer.

Det är inget jag direkt tänker på och med nuvarande jobb och ekonomiska situation - så har jag inga ambitioner på att ändra på det eller skära ner på den. Det är en lyx jag unnar mig som gör att jag mår bra.

Jag kan ärligt talat säga att jag inte hade mått ett dugg bättre av att investera ytterligare 2000:-/mån i portföljen om det skulle innebära att jag skulle behöva skära ner på andra saker som gör att jag mår bra.

Lycka och glädje för mig är inte hur mycket pengar jag har över när månaden är slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar