tisdag 1 oktober 2019

September - Höstrusk med tråkig utgift

September 2019 - Sammanställning

Bloggen och portföljen fyller ett år med detta inlägget och jag har på ett år gått från 250,000:- --> 460,228:-!

Jag kör vidare på konceptet att bara presentera siffror. (för enklare uppföljning  för eget bruk i framtiden med kommentar längst ner). I September så dök det upp en otrevlig överraskning i brevlådan i form av en faktura från en advokatbyrå. Det var sedan tidigare planerat men det känns ändå surt när 3 år gamla bekymmer dyker upp igen.

Som grädde på moset så försöker jag också betala av en skuld.


Siffrorna för September ser ut såhär (grafer och bilder längst ner):

  • Lön utbetalt: 38,708:- (36,197:- exkl 2511:- i utlägg)
  • Övrig inkomst: 2,000:-
  • Insättning: 0:-
  • Utgifter: 46,346.5:- (39570 exkl 2511:- i utlägg)
  • Buffert: 9,776.47:-
  • Sparkvot: 0% (betalar av en skuld samt advokat)
  • Sålt: 0:-
  • Köpt: 0:-
  • Utdelningar: 876.36:- (Ökning med 543,91 från 2018!)
  • Portföljvärde: 460,228:- (Ökning med ca 16,602:-)
  • Total avkastning: 69,595:- (Ökning med ca 11,424:-)

Kommentar

Stormen på marknaden fortsätter men vi har fått lite vind i seglen mitt i höstrusket. Nu väntar en myckt spännande period framöver där Q3-rapporterna definitivt kommer att ge oss ett besked om framtiden. Själv tror jag fortsatt på en dyster framtid och Q2-rapporterna bekräftade det också. Bolaget där jag jobbar har redan städat inför framtiden och ni vet vad jag säger....vi sitter inte på samma information som finanseliten.

Jag försöker fortsatt hålla belåningen i portföljen nere, dels med hjälp av utdelningar men även med hjälp av instättningar. Tyvärr blev den här månaden ytterligare svag när det kommer till sparande i portföljen. En del utgifter gick till advokater och en hel del utgifter gick till att betala av en bit på en skuld (50,000:- kvar). Utgifterna ovan är allt det inräknat vilket gör att jag behövde plocka lite från min buffert.

I övrigt har månaden varit tuff med en del resor och övertid, stora projekt som håller på att avslutas och när året är summerat så borde jag därför kunna justera det. I vilket fall som helst så är det inte särskilt kul att känna att man ligger efter med sådana saker. Mina utgifter har under hela året varit högre än normalt och jag tror aldrig att jag satt sprätt på så mycket pengar som under 2019 i mitt liv hitills!

Jag hade inte riktigt räknat med att börja betala av den privata skulden innan jag var klar med allt annat som görs i hemmet, men just denna månaden behövde jag lägga in en delbetalning av privata skäl.

Under 2020 kommer ni säkerligen att se mina utgifter minska kraftigt för då skall jag bannemig vara klar med allt i hemmet!


Köp


Sålt


Utdelningar




Courtage

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar