lördag 30 november 2019

November - Black Friday och snart jul

November 2019 - Sammanställning


Jag kör vidare på konceptet att bara presentera siffror. (för enklare uppföljning  för eget bruk i framtiden med kommentar längst ner). November har bjudit på en del överraskningar som dessvärre påverkat min portölj och gjort att jag behövt göra förändringar. Det blir mörkare och mörkare ute men börsen tuggar på i fin takt trots det!

Stora nyheter för mig denna månaden är:
-Jag har sagt upp mig och kommer byta jobb.
-Jag kommer behöva göra mig av med min bil då jag inte har någon nytta med två bilar.
-Jag fick ändrade villkor på Nordnets belåning.
-Hemfosa blir troligen utköpta av SBB.


Portföljen fortsätter att tuffa på bra och mer om det under kommentaren!

Även denna månaden fortsätter jag att betala av min privata skuld


Siffrorna för November ser ut såhär (grafer och bilder längst ner):

  • Lön utbetalt: 33,704:-
  • Övrig inkomst: 2,000:-
  • Insättning: 0:-
  • Utgifter: 28,956:-
  • Buffert: 21,153.47:- (ökning med 5548:-)
  • Sparkvot: 0% (betalar av en skuld samt använder pengar till julklappar)
  • Sålt: 8237:-
  • Köpt: 5567,58:-
  • Utdelningar: 2065,15:- (Ökning med 442,4:- från 2018!)
  • Portföljvärde: 469,383:- (Marginell ökning)
  • Total avkastning: 80352:- (Ökning med 2807:-)

Kommentar


November månad bjöd på en hel del nyheter som påverkar mina långsiktiga strategier för min portfölj. Ingen kan ju ha missat att Hemfosa fick ett bud från SBB. Förutom det så meddelar Nordnet att man tänker förändra villkoren för sin tjänst för belåning av aktieportföljer.

Min långsiktiga strategi är att använda mig av belåning så att när insättningarna/utdelningarna ökar skall även belåningen i :- öka men att den skall hålla sig ungefär på samma nivå i %. Jag fortsätter även denna månaden att försöka minska ner belåningen.

Jag har sålt av Kinnevik efter deras ändrade utdelningspolicy och jag tror inte ett dugg att Tele2, som enda bolag, kan dela ut tillräckligt med pengar för att finansiera Kinnevik. Beträffande just Tele2 så har jag god insyn i branschen och det är många som flyr bolaget (både frivilligt och ofrivilligt) sedan de gått ihop med både Comhem och TDC.

Senast idag läste jag en artikel på DI från Tele2s VD ang att de har utmaningar med bolagskulturer - vilket totalt bekräftar min insyn i branschen också. Med det sagt blir Tele2 bolaget jag behåller men Kinnevik ser jag ingen nytta av. Jag har inte planerat att ersätta det med något annat bolag för stunden eftersom jag "fick" Millicom på köpet från Kinnevik så kommer jag fortsätta investera i Millicom.

M.a.o känns det som en ganska bra deal trots allt, belåningen minskar med ca 5000:- och jag får ett bolag jag tror på istället. Som en direkt konsekvens av att några portföljbolag inte längre ingår i Nordnets nya tjänst för belåning av portföljer så behöver belåningen också minska ytterligare på sikt för att följa min strategi om ca 10-20% total belåning.

Jag valde även att inte nyspara något denna månaden eftersom det förmodligen kommer bli en del extra kostnader runt jul och nyår. Detta kommer jag med råge kunna ta igen framöver då jag förväntar mig en hel del extrainkomster inom kort p.g.a tjänsteresor.

Man kan fortsätta läsa en hel del nyheter om att bolag gör s.k kostnadsbesparingar genom att göra sig av med personal. Ännu har jag inte sett några tendenser på en riktig avmattning men när det väl börjar kan det gå mycket snabbt utför. Det ironiska är att det sällan eller aldrig är några besparingar i långa loppet, finns sällan någon nytta med omstruktureringar...men det är min åsikt.

Jag skrev förra månaden att jag har kommit till insikten att det är dags att byta jobb och jag har nu skrivit på för en ny arbetsgivare och förhandlat klart. I praktiken innebär det att jag skall plocka ut en bil och kommer därför behöva sälja min gamla bil. Det är egentligen ingenting som jag vill göra men jag kan inte med gott samvete behålla båda bilar.

Den totala kostnaden för min "nya" bil kommer att landa på ca 3000:-/mån allt inklusive (dock tillkommer bränsle). I jämförelse med min gamla bil så låg den på ca 1500:-/mån allt inklusive. Vad är haken då? Att jag givetvis förhandlat mig till diverse lönepåslag och förmåner som gör att bilen ingår i lönen och att det därför blir en billigare totalkostnad för bilen i månaden.

De 3000:/mån nya bilen kostar är en direkt löneökning som täcker den och kvar kommer jag behålla samma pengar som tidigare - men där kommer jag inte behöva betala för min gamla bil. Så egentligen är det en kostnadsbesparing på ca 1500:-/mån och ett "problemfritt" bilägande.

Jag skrev även förra månaden att mitt sparkvotsmål på 20% av nettolönen kommer att bli tufft att uppnå för 2019, men det är fortfarande en månad kvar och det kommer trilla in en stor slant pengar i December.

Någonstans runt 6000-7000:-/mån kommer det att bli så det är inte katastrofalt dåligt för helåret!

Köp



Sålt



Utdelningar




Courtage

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar