onsdag 1 januari 2020

Bolånet kostade en halv årslön

Det nya året kunde börjat bättre. I slutet av 2019 provade jag på att resa kommunalt och nu kommer straffet. Folk som går till jobbet sjuka och vistas på allmänna platser sjuka borde tänka om både en och två gånger vad de håller på med för dumheter.

Åka kollektivt = gratis sjukdomar

Jag har många kollegor som yttrar sig i stil med "Vet du vad en karensdag kostar eller?" så fort diskussionen om egen bil vs tunnelbana/buss/tåg kommer på tal. Jag vet exakt vad de menar och det är också mitt huvudargument till att undvika transportmedel som indirekt gör att du blir sjuk.

Det är sällan jag åker kommunalt, flyga räknas väl inte? Varje gång jag gör ett försök slutar det alltid med att folk runt omkring mig hostar, nyser, gurglar o.s.v i ett tappert försök att smitta så många medresenärer som möjligt när de egentligen skulle vart hemma! Denna gången var inget undantag.

Denna gången var det ändå ingen fara egentligen då jag hade semester, men det gjorde istället att min semester mestadels spenderades med att knapra ipren och ligga i sängen snarare än att göra något kreativt eller umgås med vänner och familj!

Bolånet kostade 87000:- för 2020

Jag har i.a.f lyckats sammanställa vad bolånet kostade mig under 2020. Det är alltid relativt till insats, läge, stad, renoveringsskick o.s.v så ta detta med en nypa salt om du jämför. Men mina siffor blev följande:

  • Köp: 2,000,000:- (vid anskaffning)
  • Lån: 1,700,000:- (vid anskaffning)

2019-siffror

  • Total utgift: 87,180:-
  • Total ränta: 27,180:-
  • Total ammortering: 60,000:-


Det innebär nästan 9000:- tillbaks på skatten för ränteavdraget och om man skall tro på aftonbladet så blev totalkostnaden nästan en halv årslön.

Just Aftonbladet måste ändå slagit rekord under 2019 i att skriva artiklar som handlar om människor som "har det dåligt ställt" där dem framställt det som att samhället borde gjort mer. Jag läser rätt många tidningar men något slår mig alltid i "röda" tidningar.

Varför alltid någon annans fel?

Det är ALLTID någon annans fel! Vissa saker går ju inte att påverka själv och jag håller fullständigt med om att vården i nuvarande skick är totalt oanvändbart - trots våra sinnessjukt höga skatter bevisar de gång på gång en ineffektivitet som saknar motstycke i världen.

Men för det mesta lyfts ofta historier fram som att samhället har gjort något fel. Som t.ex att de rikas skatter sänks med en hel årslön för en undersköterska...samtidigt som en bild på Djursholm visas. Pengar som givetvis kunde gå till vården istället.

Ränteavdraget är också något som ofta lyfts fram i denna diskussion. Till er vill jag bara säga som så att ALLA kan köpa bostäder och ALLA kan ta del av ränteavdraget om det nu sticker i ert öga. Har ni inte förutsättningarna för det just nu så behöver ni förmodligen ändra ert liv i en annan riktning.

Ränteavdraget = Skattereduktion! INTE ett avdrag!

Skattebetalarna pröjsar just nu 1/3 av allas räntekostnader så att vi i praktiken endast betalar 66%. Många som verkar gnälla på avdraget äger sällan bostäder heller - det finns ett samband helt klart.

Så som jag ser det så är det mycket lite man kan göra om man trillar över straffskattegränserna i Sverige. Att åtminstone få tillbaks 1/3 av all tramsskatt man lägger ser jag som en ren självklarhet. Ni måste förstå att det är många som skattar otroligt mycket i detta land utan att få ett skvatt tillbaka för det. Att då gnälla på att man kan få göra ett avdrag på 1/3 av sina räntekostnader är ofattbart.

Jag har också dett en hel del bloggare förespråka avskaffandet av ränteavdraget då de inte vill vara med och finansiera andras skulder - det finns en poäng i det. Men huvudsyftet med avdraget är egentligen inte att vara med och finansiera 1/3 av alla räntekostnader. Det kan med fördel användas för att minska tidigare värnskatt och dylika hitte-på-utgifter för de "rika". Ett avdrag på 1/3 på ett par miljoner i lån kan ju med fördel sänka dina andra hitte-på-skatter med flera hundra tusen.

För det s.k "avdraget" är i praktiken en skattreduktion så om du har blivit straffbeskattad för att du är duktig på det du gör...så är ränte-"avdraget" ett av mycket få verktyg du kan använda för att minska din beskattningsbara inkomst. Det är m.a.o mycket fördelaktigt att ha höga lån som höginkomsttagare eftersom det sänker andra skatter med betydligt mer än avdraget.

Med avskaffandet av värnskatten så diskuteras ju redan att återinföra en del andra trevliga hitte-på-skatter så ni behöver inte vara oroliga. Politiker är mycket påhittiga när det kommer till att lägga skatt på saker ALLA behöver. Fastighetsskatt, Arvsskatt, Förmögenhetsskatt etc är ju uppe för diskussion igen. Grattis alla sparare säger jag i.s.f ;)!


Många nya hitte-på-avgifter 2020

Det är väl främst 3st nya avgifter som kommer drabba alla som lever normalt.

  • Under 2020 förväntas vi betala tramsiga miljöavgifter för plastkassar, trots att det knappast är i Sverige problemet existerar. 
  • Vi förväntas även betala för Hitte-på-jobben på SVT/SR direkt på skattsedeln - så nu kan man inte ens undvika att finansiera tramset. 
  • Alla som behöver bil i jobbet eller till/från jobb förvänats betala ytterligare bensinskatt.
  • Fordonsskatten höjs för de flesta användbara bilar - inkl de miljövändliga Dieselbilarna.
Plastpåsar höjs och kommer kosta löjliga summor för ingenting, men man behöver trots allt få med sig sina varor hem från butiken. Hur detta kommer sluta kan jag bara spekulera om men inte f-n handlar man mat utan att kunna bära hem det iaf. Jag spekulerar i.a.f att miljöpåverkan globalt sett kommer vara närmare 0%, skatteintäkterna kommer öka markant dock....men så är detta också en Greta-sekt-miljö-hitte-på-avgift utan några sakliga grundargument som håller - helt enkelt endast en skatteökning men det vore ju osvenskt att säga sanningen till folk.

Nu kan jag dessutom inte undvika att betala TV-avgift. Missförstå mig nu rätt, jag tycker det är helt OK att skatta för infrastruktur och möjligheten att kunna sända/ta emot TV. D.v.s basinfrastrukturen tycker jag det är rimligt att vi delar på. Men att finansiera s.k sosse-jobb där går gränsen. Det är ta mig fasen helt idiotiskt att mina skattepengar skall gå till att finansiera bidragsjobb - för det är exakt det Public Service är. Skulle de konkurrera på lika villkor så skulle förmodligen 75% av arbetsstyrkan kunna göra annat då det produceras så mycket skräp som ytterst få människor tittar på. Ni som tittar på dyngan - betala gärna för det men tvinga inte mig att finansiera skiten!

Trots att hur mycket forskning som helst visar att Elbilar/Laddhybrid-bilar är långt ifrån miljövändliga när man räknar in hela kalkylen så envisas våra politiker med att lyssna på Greta-sekten...förlåt fanatikerna. Det finns hur mycket forskning som helst som visar sanningen - men som vanligt lyssnar inte fanatiker (vi har juV/MP i regeringen trots allt). Senst fick en känd miljöforskare ta tillbaka sina offentliga yttranden om att en Dieselbil är betydligt mer miljövändlig än valfri El/Laddhybrid för en tjänstebilsförare. Just det ja, universitet och skolor står ju under statligt inflytande så det är ju rimligt att man inte får diskutera fakta som inte passar i deras retorik.


Personligen tror jag bara det är en tidsfråga innan alla skattebetalare blir grundlurade att köpa en elbil/laddhybrid och sedan kommer alla skatter på detta när fordonsparken är utbytt. Själv skall jag faktiskt prova laddhybrid de kommande 3 åren så jag lovar att rapportera ;-)!

Tack för att du sponsrar min bostad! I gengäld är jag ofrivilligt givmild och sponsrar så mycket annat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar