måndag 30 december 2019

Årskrönikan - 2019

Förra året skrev jag följande inlägg:


Vid slutet av förra året så hade många intressanta bolag tappat så mycket som 30% i slutspurten av året. Det kunde ha blivit början på en betydande nedgång men det blev lite av en korrigering. För 2019 har istället bjudit på ett av de bästa börsåren jag någonsin varit med om.

2019 har verkligen levererat en sagolik uppgång som jag tror kommer bli svår att överträffa! Själv jämför jag den gärna med kraftiga uppgångar direkt efter Fastighetskrisen, IT-bubblan samt Finanskrisen. Det som utmärker 2019 är att vi egentligen inte har haft någon "kris" som orsakat uppgången.

Visst kan man argumentera för att det finns en överhängande risk för att EU förfaller i och med Storbritanniens uttåg...förutom det så pågår ett handelskrig mellan USA och Kina. Det har ändå påverkat Europa relativt lite i sammanhanget och möjligen har det orsakat den kratiga uppgången. 

Med det sagt så får årets rubrik bli följande:
  • USCH vad dyr börsen känns just nu!

Så känner jag verkligen nu. Jag bryr mig sällan om särskilt mycket mattematik när jag investerar eller i hur jag resonerar...däremot en stor nypa sunt förnuft kommer man långt med oavsett vilket problem man försöker lösa. Men när man börjar räkna på de s.k "multiplarna" (som de flesta större investerare använder i sina resonemang) så känns börsen väldigt dyr just nu.

Tittar man på nuvarande "multiplar" och jämför historiskt så ser börsen riktigt dyr ut. Det betyder absolut inte att jag är rädd för att investera nya pengar på börsen - det kommer med all sannolikhet att betala sig över en längre tid. Men det innebär att jag är lite smått pessimistisk när det kommer till min analys av nuvarande värdering i ett historiskt perspektiv.

Börsen har haft likvärdiga värderingar tidigare under dessa år:
  • 1929
  • 2000
  • 2007
Den som kan sin historia vet vad som hände ganska snart efter det. Just nu är börsen faktiskt högre värderad på multiplar än åren listade ovan. Så om historien tänker upprepa sig så ser det dystert ut för 2020!

Man kan dock aldrig veta hur framtiden kommer att bli men som en någorlunda analytiker och strateg i andra sammanhang så väljer jag ändå att vara försiktigt optimistisk under 2020...i min roll som konsult träffar jag många företagsledare och där tycker jag ändå trenden är ganska tydlig att det är kommande sparpaket som gäller p.g.a lägre vinster! Jag väljer helt enkelt att basera mina kommande förväntningar baserat på sunt förnuft snarare än multiplar.

Hur gick det då under 2019?

Det är fortfarande EN dag kvar för mig på året så allting är inte summerat ännu och jag har några transaktioner kvar att göra inför deklarationen. Jag väljer alltid att deklarera eventuella förluster innan årsskiftet så att jag kan kvitta dem mot eventuella vinster.

Just 2019 har ju bjudit på en del oväntade försäljningar så det gäller att jag inte missar chansen! Det tillkommer lite mer courtage än vad som redovisas nedan. Samtidigt är det inte skrivit i sten heller hur mycket jag kommer att avsätta till portföljen för December 2019.

Utgifter under 2019
Här tänker jag främst på courtage för alla mina transaktioner.

Totalt: 511,2:-

Januari: 32,35
Februari: 69,23
Mars: 46,05
April: 34,74
Maj: 72
Juni: 9
Juli: 73,5
Augusti: 0
September: 18
Oktober: 4,89
November: 41,17
December: 110,27

Överlag ger detta mig en courtagekostnad på drygt  42,6:-/mån. En klar minskning från förra året då jag hade möjlighet att göra en hel del skattetekniska transaktioner. I år ser det ut att bli mindre av den saken men jag har ändå gjort några transaktioner som kommer gå att deklarera bort....så den effektiva kostnaden för courtage kommer bli mindre än ovan.

Intäkter under 2019
Här tänker jag främst på nettolön och eventuella andra intäkter.

Utlägg: 45,000:-
Totalt: 471,069:- (516,069 - 45,000)

Januari: 33460
Februari: 41112
Mars: 46155
April: 39651
Maj: 37845
Juni: 59709
Juli: 44477
Augusti: 49952
September: 38708
Oktober: 38827
November: 33704
December: 52469

Det har varit ett år med relativt stora intäkter även för mig. Jag brukar sällan lägga mig på en nivå där man blir straffbeskattad för ett bra utfört arbete men i år har jag inte kunnat undvika en hel del resor. Jag brukar ha möjlighet att som konsult kunna "skatteplanera" genom att välja hur jag vill plocka ut min ersättning...men det har varit väldigt många resor i år så det har tyvärr inte gått.

Trots det har året bjudit på en ansenlig summa pengar att spendera efter skatt. Jag har skrivit mängder med inlägg om att jag har höga utgifter under 2019 så tyvärr har jag inte fått möjlighet att investera riktigt så mycket som jag hade planerat. Renoveringarna fortgår och p.g.a det blev avslutningen på 2019 ganska svagt rent sparmässigt.

För att följa min strategi att investera 20% av nettolönen skulle jag behövt spara ca 94,000:-....något jag inser vid en summering att jag ligger en bra bit ifrån. Jag kommer landa på mellan 50,000 - 60,000 beroende på hur resultatet i December månad blir och det är jag egentligen inte nöjd med men jag måste prioritera att bli klar med renoveringarna först! Intäkterna har i.a.f täckt alla mina renoveringar "kontant" och jag har inte tagit något på lån, sparande fick bli lidande för det.

Utdelningarna under 2019


Totalt: 15921,27:- (exkl 67:- från MAIN)

Januari: 531,27
Februari: 533,39
Mars: 1307,83
April: 3102,67
Maj: 2917,17
Juni: 646,03
Juli: 627,9
Augusti: 996,25
September: 876,36
Oktober: 1469,89
November: 2065,15
December: 827,36 (exkl 67:- från MAIN)

Jag är oerhört nöjd med utvecklingen under 2019 och det syns tydligt att jag har ett kassaflöde varje månad. Det är något som jag har haft som mål med portföljen sedan start att försöka få en bra spridning på flödet av intäkter. Jag är inget stort fan av att koncentrera sig runt mar-apr-maj som många andra gärna gör. Jag tycker det är den svenska börsens absolut största svaghet att vi ofta får vänta väldigt länge på vår del av vinsten.

Summeringen visar att det blir nästan 16000:- totalt för året och närmare 1333:-/mån om man tar genomsnittet. Förra året är ett "dåligt" år att jämföra med då jag bara tog med sep-dec i den sammanställningen så jag tycker inte att jämförelsen blir rättvis men 2018 var snittet på 841,5:-/mån. Bryter man ut årets utdelningar för sep-dec som en jämförelse så ligger jag på 1326,44:-/mån.

Fortfarande en bra ökning per månad. Men jag erkänner att egentligen blir det först 2020 som kommer bli ett bra jämförelseår för portföljen. 2019 var trots allt det första helåret för både bloggen och portföljen.

 En reflektion över portföljen för 2019

Det finns mycket att säga i år men jag skall försöka hålla det kort. Jag har blivit tvingad till ett par transaktioner som jag inte sympatiserar med överhuvudtaget. Först kom smällen med Hemfosa i form av att man gör bolaget onödigt billigt genom att bryta ut Nyfosa. Jag valde den gången att fylla på allt i Hemfosa och sälja av Nyfosa.

Hemfosa fick sedan ytterligare en smäll när SBB lägger ett relativt märkligt bud för att köpa ut Hemfosa. Efter mycket funderande så valde jag att sälja Hemfosa och byta till Klövern istället. Det beslutet i sig visade sig vara vältajmat och Klövern är upp över 20% sedan det bytet i början av December.

Med facit i hand tvingade detta mig att genomföra två vinstdrivande transaktioner av Hemfosa. Det kommer också bli lite jobbigare att deklarera detta under 2020 och det stör mig faktiskt en hel del att inget av bolagen blev ett dugg bättre av påhitten börsen hade för sig. Som vanligt så är det någon som skor sig på de här påhitten och det är sällan eller aldrig småsparare.

Jag fick också ta del av Kinneviks nya "utdelningspolicy" vilket i praktiken innebär att man förlitar sig på Tele2 som kassao. Tack och hej säger jag men behåller Millicom och väljer att öka inför framtiden. Millicom tror jag väldigt mycket på inför framtiden, att Kinnevik väljer att inte se det är mycket märkligt då Tele2 har ungefär samma förutsättningar.

Portföljen är i skrivande stund totalt upp 95,000:- inklusive utdelningar vilket innebär en totalavkastning på ca 29% på insatt kapital sedan starten. Det är inte världsklass men heller inte ett totalt bottennapp. Man får dock inte glömma att det var en nedgång på 10-20% på många bolag i slutet av 2018 som jag med råge har kompenserats för!

Hur man än vänder och vrider på 2019 så framstår det som ett fenomalt börsår och man har verkligen fått kämpa hårt för att ha misslyckats med sina investeringar! De flesta hade faktiskt kunnat "kasta pil" och ändå klarat sig bra under hela året. Jag säger grattis till alla aktieägare - ni är de stora vinnarna för året!

Jag har redan i föregående inlägg skrivit om mina förväntningar inför 2020 så det blir ingen repitition för min del av tidigare inlägg...

...däremot några korta reflektioner över 2019 i punktform...

  • -Börsen har gått som tåget och det har i princip inte gått att misslyckats med att investera i aktier.
  • -Regeringen är fortsatt handlingsförlamade när det kommer till att analysera verkligheten i form av vilka konsekvenser vårt flytktingmottaggande fått för konsekvenser.
  • -Bonus-Malus systemet premierar s.k laddhybrider med motiveringen att det är bra för miljön. I praktiken innebär det att man kan fortsätta köra bensindriven bil fast med skattebetalarnas subventionering nu. Ironiskt nog är dessa inte ett dugg miljövängliga i förhållande till Dieselbilar vid längre körsträckor (3mil+)...tjänstebilar har en tendens att gå betydligt längre än 3 mil per resa.
  • -Till sist fick vi ytterligare en räntehöjning vid slutet av året så det blev en repetition av 2018. På tok för sent tycker jag men ändå ett steg i rätt riktning!
  • -Det råder någon form av "fanatisk inställning till miljön" just nu efter "Gretas", förlåt Miljölobbyisternas framgångar. Tyvärr saknar debatten någon som helst förhållning till fakta från dessa fanatiker. Men jag är inte förvånad, rödgröna väljare har en tendens att blunda för fakta.
  • -Efter ett par omorganisationer under 2019 på mitt företag så fick jag till slut nog och bytte jobb - det enda man kan göra när ägarna/ledarna fattar dåliga beslut om man inte är delägare själv. 
  • -Vi bygger fler och fler cykelbanor i tron om att folk tänker cykla 3-4 mil till/från jobbet varje dag...vore ju förvånansvärt om politiker inser att vi kommer med riktiga transportfordon eller åtminstone inte låta oss bilister betala för tramset.
  • -Jag har sett några exempel på att nyasfalterade vägar är sänkta till 90kmh på motorvägar. Det har gått hur bra som helst i alla år att låta vägen bestämma hastigheten, jag blir inte ett dugg förvånad om det här kommer bli riktiga 90-sträckor framöver med samma dumma motivering att det är "trafiksäkrare". En väg blir aldrig säkrare än den svagaste länken och bra mycket idioter finns det trots allt i trafiken som gör vägarna osäkra - knappast hastigheten.
  • -Jag har sett tendenser till s.k "gated-communities" i våra större städer och jag tror nog fasen att det är så framtiden kommer bli när politikerna tror att vi vill bo med alla idioter vi släpat hit. I USA är detta mycket vanligt och det finns ju egentligen ingen anledning till att skötsamma medborgare skall behöva stå ut med att tvingas bo med oskötsamma personer bara för att våra politiker placerar dem i närheten av våra hem.
  • -Det verkar vara svårt att få kriminella att sluta begå brott och när polisen faktiskt gör sitt jobb så frias dem ofta i en rättegång. Inte undra på att det går utför, läste t.ex om dessa s.k "tiggare" som inte går att avvisa p.g.a EU-regler trots att det är bevisat att de inte tigger utan säljer knark helt öppet.

Utan tvekan så är den stora reflektionen under 2019 att året har handlat mycket om SD:s ökade stöd, flyktingpolitiken samt kriminaliteten. Själv är jag inte ett dugg förvånad över att SD ökar så mycket i popularitet eller att kriminaliteten ökar i takt med invandringen. Det är heller inte särskilt förvånande att vi har långa vårdköer med ett stort budgetunderskott, mycket tack vare en urusel organisering inom vården och troligen mindre med invandring att göra.

Trots att det många gånger skrivs mycket välskrivna artiklar om SD, Kriminalitet och förhållande till invandringspolitiken så tystas detta oftast ner och "rasist-kortet" spelas av PK-maffian.

Så till er vill jag bara säga att det omöjligen kan vara något rasistiskt i att berätta sanningar och att förhålla sig till saklig fakta. Men så fort någon yttrar sig inom ämnet så får det stora konsekvenser oavsett yrkesroll. Åsiktsfrihet gäller tyvärr inte i Sverige om man förespråkar SD:s politik - då görs allt man kan för att bli munkavlad. Ungefär samma mentalitet verkar just nu också råda vid diskussioner om "miljön", sällan är det ju samma personer som gärna tittar åt det röda hållet så där finns säkert ett samband. I vilket fall som helst så blundas det för fakta i båda diskussionerna, inte helt ovanligt för fanatiker!

Tyvärr har vi 2 år kvar med nuvarande politik och det är i alla fall glädjande att de som bidrar med mest också verkar få behålla mer och mer av sin insats. Jag läser många artiklar varje vecka från både vänster och höger-media att vi behöver MER skatter och inte FÄRRE skatter. Att de rika blir rikare och de fattiga blir fattigare.

Jag har ärligt talat för dålig information för att avgöra vem som är rik och vem som är fattig, men min politiska inställning är att det är fel på ett skattesystem som bygger på att alla inte betalar samma % på sin inkomst, så det går i rätt riktning.

Lika fel är det att staten skall ha skatteintäkter när de inte gör ett förbaskat skit (som t.ex reavinstskatt för privatpersoner)...det finns mängder med liknande S-skatter som byggts upp under årtionden så det kommer säkerligen att ta årtioenden att rätta till det också! Det är inget fel på skatter när dem är rättvisa och det finns överhuvudtaget inget rättvist i att bestraffa dem som gjort bra val i sina liv!

Jag tror - och hoppas på - att vi kommer få se förändringar framöver! 2020 slopas värnskatten och det är ett mycket, mycket stort steg framåt!

Sist men inte minst vill jag såklart önska alla ett gott nytt år och ett bra sparande 2020! Det är aldrig för sent att börja med sitt sparande och tiden är direkt avgörande för din totala avkastning! Så om du inte redan sparar se till att börja 2020 med ett nyårslöfte om att börja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar