tisdag 7 januari 2020

Decembers sammanställning

December 2019 - Sammanställning

Det blev sent för December p.g.a alla ledigheter, men jag har sedan tidigare redan sammanställt 2019:
https://frihetviautdelning.blogspot.com/2019/12/arskronikan-2019.html

Så det här blir mest för att kunna följa utvecklingen historiskt och för eget bruk med kommentarer längst ner. December har tuffat på som börsen under hela 2019.  Lönen i December var exceptionellt god också, men det är en månad med mycket utgifter!


Det sticker fortfarande i mitt öga att jag inte riktigt blev klar med att betala av min privata skuld under 2019...men det kommer lösa sig under 2020 när jag byter bil!

Siffrorna för December ser ut såhär (grafer och bilder längst ner):

  • Lön utbetalt: 52,469:-
  • Övrig inkomst: 2,000:-
  • Insättning: 6000:-
  • Utgifter: 31,876:-
  • Buffert: 35,979.64:- (ökning med 14,826.17:-)
  • Sparkvot: 11,5% (Valde att öka bufferten kraftigt)
  • Sålt: 36,568:-
  • Köpt: 46,562.04:-
  • Utdelningar: 894,9:- (Ökning med 480,15:- från 2018!)
  • Portföljvärde: ~494,000:- (En ökning, men skrev aldrig upp portföljvärdet i slutet av dec)
  • Total avkastning: ~99,000:- (En ökning, men skrev aldrig upp portföljvärdet i slutet av dec)

Kommentar

December är som vanligt en månad med dyra nöjen och höga utgifter. Mina intäkter i December månad var exceptionellt höga och jag brukar inte ligga på sådana nivåer. I november skrev jag att December månad kommer väga upp med råge och jag hade flera alternativ. Till sist valde jag att utöka min buffert saftigt - främst p.g.a 2 anledningar:

  • 1. Jag handlar alltid på "kredit" (kreditkort), vilket innebär att julklappar och dylikt skall betalas i Januari.
  • 2. Trots att man betalar världens högsta skatter så måste man stå för tandläkarutgifter på egen hand. Det är dags för det årliga besöket och jag lider tyvärr av problem med sura uppstötningar och brukar alltid kräva någon form av åtgärd årligen hos tandläkaren.

Eftersom jag inte riktigt vet alla förutsättningar och hur det kommer påverka min ekonomi i början av 2020 så kändes det därför bättre att "buffra" extrapengarna än att direkt trycka in slantarna på börsen. Det viktiga är att bufferten sakta men säkert utökas varje månad och för att ligga enligt plan skall den vara 26,000:- i slutet av Januari.

Mellan tummen och pekfingret skulle jag uppskatta att den verkliga bufferten ligger på ca 30,000:- när julklapparna är avdragna.

December är också månaden jag alltid väljer att skatteplanera så det är normalt för mig med många transaktioner i December månad. Detta året blev det inte så mycket utan endast Swedbank och Kindred som bidrar till minskad statligt skatteslöseri.

Jag gjorde mig även av med Hemfosa i förskott och förlorade några kronor på det, men efter ett välgenomtänkt beslut ville jag inte ha något med SBB att göra och ville därför omplacera Hemfosa till bättre jaktmarker. Valet föll till slut på Klövern och sedan spridda skurar i bolag som jag hade för små positioner i.

Jag utökade även positionen i Millicom och vill bli fullinvesterad där snabbt, jag gillar operatörer skarpt vilket syns i min portföljsammansättning. Det kommer att komma in ett par operatörer till framöver så jag räds överhuvudtaget inte branschen - 5G kommer göra underverk för operatörer enligt mig!

Sist men inte minst så önskar jag alla en God fortsättning och ser med spänning fram emot 2020!



Köp




Sålt




Utdelningar





Courtage

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar