torsdag 9 januari 2020

Halva miljonen avklarad - nytt portföljvärde/mål uppnått

Under dagen så kunde jag notera att portföljens marknadsvärde steg till över 500.000:- vilket faktiskt är över en halv miljon kronor i värde!


Notera dock att jag skrev portföljens marknadsvärde.


Jag startade den här portföljen 2018-09-01 med syftet att visa att det går att skapa ett stabilt kassaflöde genom att sprida ut sina utdelningar och öka på takten med hjälp av belåning. Det går egentligen inte att dra några slutsatser redan efter lite drygt ett år. Börsen har trots allt haft en nästan osannolik uppgång senaste året. Kassaflödet ser stabilt ut och belåningen hjälper till med ca 200:-/mån i utdelningar. Det kan tyckas vara väldigt lite i sammanhanget men kostnaden för lånet är endast runt 45:-/mån - så en ren vinst på 150:-/mån!

Totalt investerat i portföljen är ca 338.000:- . Räknar man bort belåningen från portföljens marknadsvärde så ger det en totalavkastning idag på ca 100.000:- inkl utdelningar.

Det är min uppfattning att många är rätt skraja överlag för belåning men jag anser att korrekt hanterat är det ett kraftfullt verktyg. Jag använder mig därför utav belåning för att öka hävstångseffekten - och vilken hävstångseffekt det blivit hittills!

Med det sagt....belåning kommer med stora risker som JAG personligen tycker är värt att ta! Men jag är också van att hantera mycket stora summor från yrket och räds inte "stora röda siffror" i balansräkningar. Allt går att hantera om man håller huvudet kallt i skarpa lägen och inte får panik.

Det kan lika gärna svänga om imorgon och då blir hävstångseffekten det motsatta! D.v.s ökad belåning, minskad avkastning. Dock kvarstår hävstångseffekten på utdelningarna!

Personligen tycker jag dock inte att man skall inte stirra sig blind på summan man är skyldig sin mäklare då denna snabbt ökar i förhållande till portföljens värde. Tänk på att säkerheten för lånet är dina aktieinnehav och att en belåningsstrategi absolut kommer med en stor risk om den hanteras felaktigt.

Oavsett vad som händer med min belåning och mina risker så kommer du att få ta del av det här! Den här portföljen förvaltas med hjälp av belåning och kommer fortsätta vara belånad! Det är en del av min strategi att vara 10-20% belånad på totala belåningsvärdet!

Nu hoppas jag att trenden håller i sig och att portföljen når 550.000:- under April månad!

2 kommentarer:

  1. Hej minimalistspararen och tack för kommentar!

    Tack så mycket! Ja det är en oerhört fin totalavkastning på 15 månader. Jag är dock fullt medveten om att det här inte är ett normalt marknadsläge och att det förr eller senare kommer en rekyl nedåt.

    Fick en fråga på mail om jag hade planer på att casha ut och bli likvid för en stund i väntan på rekylen....nej definitivt inte, denna portföljens syfte är att vara stabil/defensiv/diversifierad och successivt öka i värde oberoende av marknadsläge.

    Lycka till med ditt eget sparande!

    SvaraRadera