lördag 8 februari 2020

Måluppfyllnad - 20,000:- i utdelning

Under veckan som gick så kom portföljen upp i nästa mål att erhålla 20,000:- i totala utdelningar (ackumulerad utdelning). Personligen lägger jag inte extremt stor vikt vid detta målet, jag försöker få ett jämnt kassaflöde i första hand, men det är ändå en milstolpe!

Tanken när jag startade bloggen var att följa upp utdelningarna i början för varje 10,000:- som kommer in och sedan skala upp siffran när portföljen börjar växa av sig själv. Jag vet att 20,000:- inte är särskilt mycket pengar egentligen (det är ju knappt en lägre månadslön). Däremot är det trots allt pengar jag inte hade tjänat om jag inte hade investerat i portföljen!

Då jag har portföljen i en helt vanlig aktiedepå är det dessutom "bara" 30% skatt på intäkten. Betydligt högre än i en ISK - absolut, men definitivt lägre än vårt snedvridna skattesystem för löner. Det finns många anledningar till att jag har en vanlig aktiedepå där den största anledningen för mig är flexibiliteten det ger vid den årliga deklarationen.

Hur lång tid tog det då egentligen att nå 20,000:-?

Portföljen startades 2018-09-01 och det blev 10,000:- totalt redan i April året efter. Sedan dess har portföljen tuffat på i långsam takt och det tog 1 år och 5 månader att nå 20,000:-.  Jag tycker inte man skall bry sig så mycket, för vissa är det lång tid och för andra är det kort tid. Allt är trots allt relativt till hur stor portföljen är och hur mycket man kan spara.

Jag tillhör nog kategorin "slösa" i sparsammanhang och lägger ganska stora summor på saker som inte många andra gör (restaurang, mat, nöjen etc). Det finns m.a.o väldigt mycket "luft" i mitt sparande,

Beträffande målen så borde jag nog egentligen höja siffran redan nu. Jag kommer garanterat redan i år att nå upp till över 30,000:- totalt. Det är faktiskt inte så lätt att planera och sätta realistiska mål som dessutom har något syfte när man behöver blicka tillbaks historiskt och följa upp målen.

Jag tänkte att varje 10,000:- är en bra milstolpe upp till 100,000:- men det blir ju flera "enkla" mål som uppnås längs vägen som en direkt konsekvens. För er som eventuellt reflekterar över det så vill jag vara öppen och tydlig med att jag egentligen inte bryr mig överdrivet mycket.

Målet är långsiktigt det är mest för min egna uppföljningsstatistik som de registreras. Exempelvis sparade jag "endast" 55,000:- förra året och skulle det bli ungefär likvärdiga siffror i år (även om jag tror på betydligt större sparande) så står utdelningarna redan för 30% av nysparandet....m.a.o så sparar jag utan att egentligen behöva tänka på att spara något.

Det är faktiskt den stora charmen med att investera pengar och se hur det sakta men säkert genererar nya pengar! Men jag skall fundera framöver på vad som är rimligt att mäta, för ärligt talat är det inget jag firar att jag  skrapat ihop 20,000:- totalt i utdelningar nu!

I princip alla mina investerade pengar får jobba för sig själv utan att jag blir orolig för humöret på börsen.

Om du mot förmodan orkade läsa detta tråkiga inlägg så skriv en kommentar om vad du tycker är realistiska mål - inspiration är nyttigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar