lördag 18 januari 2020

Kindred - Blir jag orolig?

Veckan började verkligen med en ordentlig kalldusch ur flera aspekter. Det är första veckan på nya jobbet och jag har fått känna på hur det kan bli när man kastas in i hetluften med minimal introduktion. Men detta inlägget tänkte jag främst reflektera över Kindred och deras vinstvarning.

Jag kände mig ganska säker på att det inte skulle bli så många bolag som sänker utdelningen under 2020 och jag hade ärligt talat inte tänkt i banorna att Kindred skulle gå den vägen heller. Det kändes faktiskt väldigt, väldigt avlägset i mitt resonemang. Det var t.o.m som så att jag gjorde ganska nyligen en skatteteknisk transaktion i just Kindred och har köpt på mig på tidigare nedgångar då jag tror på bolaget på lång sikt.

Nu vet vi såklart inte utfallet ännu men en sak är säker i.a.f - vinstvarningen kommer garanterat påverka utdelningen.

Jag har haft fullt upp med mina nya arbetsuppgifter med allt vad det innebär så jag har inte "tänkt" särskilt mycket på nedgången. D.v.s det har inte varit något orosmoln i mitt huvud direkt. Givetvis har tankarna gått och jag har läst en hel del spekulationer och andra tankar om bolaget.

Personligen är jag inte orolig, det kommer bli bra på längre sikt och om det så tar 5 år så får det ta 5 år. Jag har redan investerad min post i Kindred så det var dessvärre inte något tillfälle för mig att öka i Kindred i portföljen. Hade jag däremot swingtradat eller investerade i en klassisk portfölj för värdeökning så hade jag tagit en relativt stor position inför framtiden.

Det är just vid sådana här tillfällen som det är viktigt att ha en strategi och fullfölja den. Jag har som mål och strategi att alltid ha investerat lika mycket i samtliga bolag i inköpsvärde - för att få en så diversifierad portfölj som det är möjligt. Syftet är b.l.a att ett 20%-igt fall inte påverkar portföljen. Men det innebär också att man måste ha is i magen och INTE köpa på sig en för stor klump när ypperliga tillfällen ges.

Jag behåller och kommer förhoppningsvis se kursen stegra upp mot 100:- igen.

Det som däremot är tydligt är det jag tidigare flaggat för - att alla inte handlar på börsen med samma tillgängliga information. Mycket tydligt i just Kindreds fall att man som småsparare helt enkelt inte kan agera på förhandsinformation - som de stora hajarna definitivt har fått på någotvis.

Inget nytt i och för sig, händer konstant utan påföljder - men av någon anledning är det ovanligt många småsparare som köpt in sig i Kindred på diverse köprekommendationer och därför kommer väl publiciteten på köpet när småsparare blir drabbade?

På längre sikt spelar variationer i kursen inte så stor roll ändå, men man kan ju verkligen ifrågasätta det finansiella systemet med tillhörande lagar och regler. Varför blir t.ex vissa bloggare och sociala medier anklagade för försök till kursmanipulation om de köper/säljer aktier som de skriver om?

När stora drakarna gång på gång visar att det är fullt lagligt att kringå de finansiella reglerna - är faktiskt en gåta för mig. Ju tidigare man lär sig att pengar = makt, desto enklare blir livet så man inte behöver bry sig så mycket.

Det gamla klassiska citatet:

"Money talks!"

Summerar börsen som helhet och de rika har alltid tillgång till bättre information än fattiga! Det är alltid lätt att vara efterklok men de som swingtradar brukar göra rätt i att dra öronen åt sig och försäkra sig när så stora rörelse sker utan någon speciell information. Det är en billig försäkring!

Hur har du själv gjort med Kindred? Själv är jag faktiskt sugen på att plocka in LeoVegas och NetEntertainment också nu när den branschen är så nedtryckt!

2 kommentarer:

  1. sålde hela innehavet, säger som Börjesson att det inte är de friska blommorna man skall plocka utan de som är vissna, köpte investment och fastighet för pengarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym och tack för kommentar! Beklagar sent svar, gjorde en dundertabbe vid jobbytet!

      Det är helt rätt att ta efter hans visdomsord. Investmentbolag tror jag personligen fungerar i ur och skur, fastighetsbolag har eventuellt nått sin topp men över längre sikt är det inga problem.

      Själv behåller jag mina Kindred och tror att det vänder någon gång framöver. Det kan mycket väl bli en otroligt dålig investering men jag säljer garanterat den dagen utdelningen försvinner.

      Nu är Kindred inget ericsson, men de är i alla fall en hyfsat global aktör med möjlighet att reda ut diverse böter och regleringar framöver. JAg chansar inte för jag tror på bolaget, men jag är smått restriktiv till utökning!

      Radera