söndag 9 februari 2020

Minska belåning? Byta bolag i portföljen?

Det här är en fråga som har fått och som jag själv har reflekterat över sedan nordnet ständigt byter villkor. Jag jobbar, sakta men säkert, på att få ner belåningsgraden lite. Personligen reflekterar jag som så att vi har haft en mycket lång uppgång på börsen nu och den har, i.a.f med historiska mått mätt, gått lite för bra.

Vi har fått ett par års avkastning på relativt kort tid och oavsett vad man tror om börsens framtid så är det inte orimligt att anta att det inte varar för evigt.

Jag har skrivit många gånger tidigare om att jag inte är särskilt rädd för belåning och att beloppet inte spelar så stor roll även om det skulle bli stora belopp. I skrivande stund har jag drygt 59,000:- i belåning vilket är ca 11% av portföljvärdet...eller 15% av belåningsutrymmet som mina aktier ger.

Det är ärligt talat en relativt låg risk i sammanhanget. Så varför försöker jag få ner belåningen?

Jag försöker få ner belåningen för att kunna ha utrymme att expandera med i nästa stora uppgång. Jag gör en analys och ett antagande om att börsen har gått lite för bra på för kort tid och min strategi har gjort att belåningen följt med i uppgången.

Det finns "tyvärr" ett direkt samband mellan belåningsgrad och portföljvärde. När börsen går bra så minskar belåningen och när börsen går dåligt så ökar belåningen. Det gör att man får "mer pengar att handla för" när börsen går bra och "mindre pengar att handla för" när börsen går dåligt.

Från ett investeringsperspektiv innebär det alltså att om börsen går ner och du fortsätter att investera pengar på börsen....så kan du inte köpa lika mycket nya aktier eftersom ditt sparande går till att hålla belåningsgraden nere. Givetvis relaterat direkt till hur stor risk du tagit med din belåning!

Det är i ärlighetens namn inte så lätt att räkna på scenariot, men i min lilla portfölj....för varje % som min portfölj går ner så minskar mitt belåningsutrymme med ca 4000:-. I sin tur minskar det "taket" för lägsta räntan med 1600:-. (mitt egentliga utrymme för belåning)

Absolut inga större summor men när portföljen går ner endast 1% i värde så tappar jag i bästa fall 1600:- i belåningsutrymmet. Verkligheten ser dock annorlunda ut och alla bolag har inte 80% i belåningsutrymme. Av portföljens totala värde på 516,000:- så är 1600:- ingen summa att bry sig om.

Däremot så måste man beräkna upp sina innehav enligt sin mäklares belåningsgrad och sedan aktivt övervaka den lägsta räntenivån vilket i mitt fall ligger på 154,000:-. I sammanhanget blir 1600:- värt betydligt mer från ett belåningsperspektiv.

Min poäng här är att en relativt liten minskning i en belånad portfölj kan minska belåningsutrymmet kraftigt och eftersom jag långsiktigt (2-3 år) tror på en korrigering så vill jag få ner den något.

Hur kan man minska sin belåningsgrad?

Ja det är helt uppenbart att en lösning är att betala av lånet - antingen genom att spara mer pengar eller genom att sälja aktier. Har man valt att använda sig av belåning som en del av sin strategi så är det ganska dumt att sälja av aktier för att täcka belåningen.

En mer naturlig väg att gå är att sakta men säkert köpa aktier för mindre pengar än man sparar varje månad (inklusive utdelningar). Exempelvis om man sparar 10,000:- så köper man bara aktier för 8000:- den månaden och då minskar belåningen med 2000:-.  Sakta men säkert kommer belåningsgraden att minska till önskad nivå.

Det finns dock ett annat sätt som frågan egentligen handlade om.

Man kan fördela om sina innehav till att bara bestå av bolag som ger en bra belåningsgrad. Jag äger t.ex bolag som enligt Nordnet inte är tillräckligt etablerade för att erbjuda någon användbar belåningsgrad (med användbar menar jag lägsta räntenivån).

Av min totala portföljs värde på 516,000:- så är mitt belåningsutrymme bara ~75%. För att öka belåningsutrymmet (och därmed minska belåningsgraden totalt sett) så kan man byta ut "dåliga" aktier mot "bra" aktier och minska risken. Detta gör att den totala belåningsgraden minskar samtidigt som portföljvärdet inte förändras.

I mitt fall skulle det betyda att jag behöver göra mig av med följande bolag:
  • -Duni
  • -Kallebäck Properties
  • -Mainstreet Capital
  • -Realty Income
  • -Svolder

Samtliga bolag kan jag definitivt klara mig utan men jag gillar samtliga bolag och kan motivera varför dem skall finnas kvar i min portfölj. Skulle jag dock behöva göra mig av med ett bolag så hade jag valt Kallebäck Properties. Det är bolaget jag skulle kunna tänka mig att fördela om - planen med kallebäck var relativt kortsiktig (3-5) år vid anskaffandet. Övriga bolag är jag inte beredd att ge upp.

Jag erkänner att jag tycker att det bokstavligt talat SUGER att nordnet inte erbjuder någon form av belåning på ovanstående bolag eftersom de TIDIGARE erbjöd en lägre belåning. Mitt utrymme har defintivit minskat efter deras förändring.

Jag har en relativt låg belåning men påverkades ändå negativt av deras s.k "förbättring" av lånet. Därför har min portfölj de senaste månaderna successivt minskat belåningsgraden för att komma i fas igen.

Risken med att använda belåning är att man helt är beroende på sin mäklares bedömning av marknaden och att den kan ändras från månad till månad. Skulle t.ex Nordnet göra en bedömning att Svolder uppfyller kraven framöver så minskar min belåning automatiskt. Det skulle tyvärr kunna vara precis tvärt om att man minskar belåningsgraden på Swedbank eller Kindred.

Så svaret på frågan: 

Kommer jag att byta bolag p.g.a belåningsgraden?

Nej, inte som marknadsläget är just nu. Det är såklart en mycket bra strategi att nyttja om marknadsläget kräver det. Men min strategi just nu är att långsamt minska belåningsgraden genom att köpa aktier för en lägre summa än mitt sparande.

Målet är att ligga på 10% i total belåning i alla marknadslägen. Som mest har portföljen varit belånad till 20% och det kan jag tänka mig igen framöver om det uppstår nya tillfällen! Nu skall den dock ner till 10% innan året är slut!

Min vision är att det finns tillräckligt med utrymme vid en rejäl sättning då och att risken inte skruvas upp allt för mycket i större uppgångar! Med det sagt...var inte rädd för att använda belåning under rätt förhållanden men var medveten om riskerna och hur de olika mäklarna beräknar din portfölj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar