tisdag 7 april 2020

Nordnet ändrar belåningsgrader IGEN

Det är inte första gången och det är troligen inte sista gången. Som alltid finns det risker med att använda sig av belåning men det är verkligen inte någon stabil marknad som varken Nordnet eller Avanza ägnar sig åt.

Många gånger ändras förutsättningar med EXTREMT kort varsel...man kan tycka att villkorsändringar bör komma med längre framförhållning än 5 dagar. Såhär skriver Nordnet om deras senaste förändringar:

"Från och med 8:e april kommer vi att sänka belåningsgraden i ett antal aktier och fonder. Du får det här meddelandet eftersom du har en eller flera av de aktierna/fonderna på ditt konto. Vi justerar belåningsgrader på grund av den rådande situationen i marknaden och hoppas kunna höja många av de här belåningsgraderna när situationen normaliseras igen."

Meddelandet gick ut den 3:e April.

Känns det rimligt att portföljer som använder sig av belåning skall få så kort tid på sig att balansera om sina portföljer - om man nu vill göra det? 

Jag tycker verkligen inte det i.a.f!

Problemet är inte att Nordnet ändrar belåningsgraderna, problemet är att det direkt påverkar en strategi och det är att jämför med att göra en löpande värdering av en bostadsmarknad så att när du gör ett köp så får du låna pengar till det. Ett år senare är värdet annorlunda och du kan tvingas betala högre ränta på ditt bolån utan att du egentligen kunnat påverka dina villkor.

Listan på bolag som påverkas är dessutom ganska omfattandet och många bolag hamnar under 70% spärren nu och jag är därför helt övertygad om att syfted från Nordnet faktiskt är att passa på att samla in lite extra ränta från kunder som inte har bra koll på sin portfölj.

Någon annan förklaring kan jag verkligen inte hitta. Men som sagt var, det hade varit intressant att se hur bostadsmarknaden eller blancolånemarknaden hade reagerat när villkoren ändras från dag till dag på ditt lån.

Jag låter bitter - är jag arg?

Absolut inte, jag är fullt medveten om att den marknaden är oerhört ful och att syftet med att erbjuda tjänsten givetvis är att tjäna så mycket pengar på den som möjligt. Lite som inkassobolag och kreditbolag tjänar pengar på att kunder betalar försent så tjänar Nordnet och Avanza sina bästa pengar när de gör snabba förändringar som många inte hinner reagera på.

Med det sagt skulle jag därför inte dra på mig mycket högre belåning än 20% totalt sett av belåningsvärdet. Börsen kan svänga snabbt (vilket vi märkt) och villkoren kan förändras snabbt (vilket vi sett många gånger nu). Det visar återigen att det är mycket viktigt att hålla koll på sin belåning så att man inte av "misstag" råkar betala mer ränta än nödvändigt.

Jag sa tidigare att Nordnet försökte lura marknaden att deras nya villkor var bättre och erbjöd en högre belåningsgrad = mer pengar att låna....men att man inte skulle gå på det, nu sänker de dessutom belåningsgraden på många riktigt stabila bolags aktier. Att de sänker från 80% till 70% gör ingenting, men de är riktigt fula och sänker exempelvis många stabila fastighetsbolag från 70% till 65% vilket gör att de INTE längre ingår i deras lägsta ränta.

D.v.s from 8:e april kommer många portföljer ha en betydligt högre belåningsgrad än tidigare.

Jag noterar dock att man sänker belåningsgraden på extremt starka bolag som Wallenstam och Hufvudstaden och då börjar man ju undra hur de resonerar. Att man gör det på SBB, Klövern, Norwegian, Lufthansa, Boeing och bolag som har uppenbarliga problem just nu finns det åtminstone en liten förståelse för. Men bolag som har stabilt kassflöde, extremt låg belåning....njae, det styrker bara min tes att syftet är att tjäna extra pengar på ränta på belånade portföljer. Speciellt med tanke på att de sänks under 70%-graden.

Tänker jag agera på informationen?

Inte direkt, men ni kommer givetvis få se den nya belåningsgraden så fort den är aktuell den 8:e april. Det slår inte överdrivet hårt på min porfölj men några % åker belåningsgraden upp (igen). Det var inte alls längesedan den åkte upp några % p.g.a deras senaste "generösa villkorsförändringar".

Jag har för övrigt redan reagerat en del och gjort mig av med både Duni och Kallebäck och bytt ut mot bolag med en bättre belåningsgrad. Men med de nya förändringarna hamnar Klövern under 70% spärren så det var en "icke-förändring" i praktiken.

Förutom det så har jag satt in en hel del extra-pengar under tiden som gör att trots att belåningen ökat med ca 10,000:- så har det totala portföljvärdet ökat med betydligt mer så belåningen är inom rimlig kontroll. Det värsta som kan hända är att jag får en något högre ränta. Jag lovar att jag inte kommer göra mig av med min belåning, den skall ligga runt 10-20% av totala belåningsvärdet.

Men jag råder er som är högre belånade att vara uppmärksamma på detta och se till att ni inte blir lurade av Nordnet igen!

2 kommentarer:

  1. Tack för en bra blogg.
    jag tycker då att det är fördelaktigt att avanza och nordnet agerar på detta sättet då det säkerställer att det inte finns flera steg i risktagandet. Om dem tillåter stora lån och den enskilde individen belånar sig till deras max och en liknande marknadshändelse äger rum så kan det snabbt börja likna 2007 på individbasis igen.

    Rent statistiskt borde enskilda inte få använda egen hävstång om man ser till hur få aktier som ägs i genomsnittsportföljen samt vad den genomsnittliga avkastningen hos aktieplockaren jämfört med breda index.

    "Det är först när tidvattnet drar sig tillbaka vi får se vilka som badat nakna"

    Belåna dig inte om du inte kan klara en räntejustering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar!

      Det är väl en sanning med modifikation att de gör det för att skydda kunden? NordNet gör det uteslutande för att de vet såklart om att många som nyttjar belåning INTE har koll på sin belåningsgrad.

      De gick ju exempelvis ut med information under Mars månad att väldigt många portföljer tvingades tvångssälja aktier för att täcka belåning.

      Problemet jämfört med andra typer av lån är ju att ditt värde är "flytande" och beroende på dagskurser, den risken är extremt hög jämfört med bostäder och t.o.m bilar.

      Nordnet/Avanza spär ytterligare på denna risken faktiskt genom att justera belåningsvärden upp/ned lite som de känner i individuella aktier. Där bidrar dem garanterat till ökade belåningsgrader, vilket hänt flera gånger nu på kort tid, snarare än minskade = ökad risk för deras kunder = större chans att de får ränteintäkter.

      Jag håller dock med om att rent statistiskt så är nog inte många portföljer tillräckligt diversifierade för att ta den risken. Om du läst något tidigare inlägg skrev jag exempelvis vid senaste justeringen att de ljuger för sina kunder och går ut med information om att de erbjuder "mer pengar att låna" till sina kunder, när de i praktiken försämrade för de flesta kunder.

      Så hittills under 2020 har Nordnet nu ökat sina kunders belåningsgrader två gånger redan. Det är en ganska dålig strategi om man vill att sina kunder skall ta lägre risk att då hjälpa dem att ta en högre risk.

      Jag emotsätter mig inte justeringar faktiskt, däremot sättet de görs på och motiveringen bakom. Ingen hade någonsin accepterat att banken kom till dig och sa att ditt hus har gått ner 30% av marknadsvärdet så nu vill vi ha in differensen mellan nuvarande belåningsgrad och nya belåningsgraden - imorgon!

      Jag har inget problem med räntejusteringar, mitt inlägg ovan var egentligen mest riktat till att det finns ganska högt belånade portföljer i bloggosfären och de påverkas ganska mycket i sådana här justeringar. Där kan jag bara se ett syfte från Nordnet - att få in mer räntepengar.

      Radera