fredag 10 april 2020

Nya belåningsgrader - påverkan för mig

Senaste inlägget handlade om att Nordnet justerar sina belåningsgrader. Jag lovade att uppdatera portföljen för att reflektera det. Jag är själv ganska kritiskt till justeringar på belåningsvillkor med kort varsel - det bidrar bara till att sätta kunder i kläm....men det är ju banker ökända för att redan göra.

Listan är väldigt lång på vilka aktier som påverkas och i praktiken är det mycket bolag inom transport och fastighets-sektorn som påverkas. Jag kan bara spekulera hur många som blir påverkade av detta, men använder du Nordnet som mäklare så kommer du bli drabbad (högst troligt i.a.f) om du har en total belåningsgrad på över 30% på din portfölj.

Många stabila bolag justeras nämligen ner under 70%-strecket vilket då gör att du får betala en högre ränta istället för lägsta räntan. Det tycker jag är riktigt fult och i listan ser jag att många stabila bolag justeras ned också, bolag med mycket låg belåning och låga risker.

Men detta inlägget skall inte handla om vad jag tycker om deras justering - det är nog glasklart. Det skall handla om hur det påverkade portföljen.

Belåningsgrad före justering:

Portföljen har gått väldigt bra och jag gjorde några "klipp" på botten, exempelvis OneOK, Chevron och MainStreetCapital. Jag vill inte vikta mig för mycket, men ärligt talat hade jag velat trippla mitt innehav på MainStreetCapital när den var i botten...men jag valde att följa min strategi och inte få för mycket övervikt....MAIN har gått som tåget och det var ett dåligt beslut att inte följa magkänslan - att marknaden hade fel, bara för att det inte passade min strategi.

Men det är också i sådana stunder man inte får glömma att man skall blicka tillbaks på sin strategi och inte avvika från den allt för mycket även i gynnsamma situationer.

Uppgången har påverkat belåningsgraden ganska mycket positivt och den ser ut såhär:

Belåningsvärde
Total kredit i :-383530,83
Varav till 0,89%:153412,33
Nuvarande lån:73656,87
Utnyttjat till 0,89%48,01%
Belåning tot %:19,20%


Jag har kommit under 50% nu trots att totala summan har ökat i kronor och ören. Tyvärr har jag inte fått in under flikarna vad jag satt in under månaden, men det har varit en ansenlig summa i förhållande till övriga månader.

Belåningsgrad efter justering:

Belåningsvärde
Total kredit i :-374925,28
Varav till 0,89%:149970,11
Nuvarande lån:73332,11
Utnyttjat till 0,89%48,90%
Belåning tot %:19,56%


Som synes påverkade denna justeringen mig knappt, det var bara Klövern B som halkade under 70%-strecket och det var därför mitt belåningsutrymme minskade med 4000:- och det gjorde i stort sett 1% högre belåningsgrad.

Det här är inga alarmerande siffror men för er som funderar på att använda belåning bör ni nog ändå reflektera över att t.o.m i den här lilla portföljen så påverkade ETT bolag med 1%. Jag har förhållandevis låg risk i min portfölj och det värsta som skulle kunna hända mig är förmodligen att jag halkar upp till 1,97% i ränta....och då tjänar jag fortfarande dubbelt så mycket på lånet som det kostar mig i ränta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar