lördag 20 oktober 2018

(KÖP Analys) - Main Street Capital

Min analys säger KÖP!!
Det finns verkligen ingenting som talar emot ett köp av MAIN. Kassaflödet är bra, utdelningshistoriken god, räntekostnaden rimlig, resultatet bra. Läs vidare för mer info!

Dessutom är det ju trevligt med en månadsutdelare av den här kaliberna!

Jag tänkte presentera min analys/motivering till varför det blir ett köp i Main Street Capital (MAIN).
Det här är ett oerhört välskött bolag som möter samtliga kriterier som jag ställer på ett bolag.

Jag brukar vara relativt välinformerad inom det mesta och försöker göra väl övervägda beslut baserat på så mycket information som möjligt. Så jag försöker leta i de årsredovisningar och kvartalsrapporter som finns och gräva fram den informationen jag är intresserad av.

Jag är främst intresserad av följande:
-Ett bolags EBITDA (kassaflöde)
-Ett bolags UTGIFTER (kassaflödet måste täcka dessa)
-Ett bolags RÄNTEKOSTNAD (viktigt att det hålls på en rimlig nivå)
-Ett bolags RESULTAT (de måste såklart göra vinst)
-Ett bolags UTDELNINGSHISTORIK (vinsten skall dem dela med sig av)

Med hjälp av dessa siffror är jag sedan också intresserad av:
-EBITDA/UTGIFTER (ger mig en överblick över hur kassaflödet är i förhållande till utgifter)
-RÄNTOR/UTGIFTER (ger mig en överblick över hur mycket lån påverkar totala kostnader)


Main Street Capital

Main Street Capital är ett amerikanskt "Investment bolag" som lånar ut pengar på långa löptider till mellanstora företag främst i USA. De investerar en del kapital med jämna mellanrum istället för att dela ut avkastningen via utdelning - men det genererar mer pengar framöver istället!

I vilket fall som helst så ser siffrorna väldigt bra ut (jag listar dem nedan efter en kort presentation av bolaget).

"Main Street (www.mainstcapital.com) is a principal investment firm that primarily provides long-term debt and equity capital to lower middle market companies and debt capital to middle market companies.  Main Street's portfolio investments are typically made to support management buyouts, recapitalizations, growth financings, refinancings and acquisitions of companies that operate in diverse industry sectors.  Main Street seeks to partner with entrepreneurs, business owners and management teams and generally provides "one stop" financing alternatives within its lower middle market portfolio.  Main Street's lower middle market companies generally have annual revenues between $10 million and $150 million.  Main Street's middle market debt investments are in middle market businesses that are generally larger in size than its lower middle market portfolio companies."

Källa: https://ir.mainstcapital.com/financial-results

Resultat



Det är inte så mycket att säga annat än att resultatet är bra. Tittar man i rapporterna så ser man att många år har de investerat 20-30M vilket förklarar att resultatet inte ökat varje år. Men som det också syns har det gett resultat de senaste åren. Jag väjer att inte visa en graf med alla kvartal eftersom MAIN är ett bolag som presterar oerhört bra samtliga kvartal och är ett väldigt jämt bolag rent resultatmässigt. Vi kan därför förvänta oss någonstans runt 180M för 2018!

EBITDA



Som synes oerhört fina siffror och en stadig ökning a kassaflödet varje år.



Jag nämnde tidigare att MAIN är oerhört stabila och alla kvartal ser väldigt jämna ut. Det ökar stadigt kvartal efter kvartal och inget sticker direkt ut.



Och när jag tittar på EBITDA i förhållande till Q1-Q4 på årsbasis så blir det ännu tydligare att det är ett kvalitetsbolag som inte har något dåligt eller bra kvartal. Jag förväntar mig därför någonstans runt 230-240M i kassflödet för 2018 vilket är oerhört bra!

UTGIFTER



Tittar man på EBITDA mot Utgifter (längre ned) så ser man tydligt att MAIN har ett väldigt fint kassaflöder för att hantera sina utgifter. Utgifterna går stadigt uppåt och räntekostnaderna ligger på ca 50% vilket är lite väl högt kanske men samtidigt täcker intäkterna kostnaderna flera gånger om.



Bryter man istället upp det i en graf som visar det per kvartal så syns det rätt tydligt att det är en jämn och stabil ökning av kostnaderna och då framförallt att räntekostnaderna inte ökar. D.v.s man tar ungefär %-sett lika mycket lån som tidigare.



Som jag nämnde tidigare så ligger räntekostnaderna på ca 50% av de totala utgifterna. Det är väldigt högt, men absolut ingen fara! Vilket nästa graf kommer visa!



Det här ger mig information om hur mycket pengar som företaget drar in i förhållande till sina totala kostnader (före avskrivningar). Ett värde på 100% innebär att bolaget kommer göra ett noll-resultat förutsatt att ingen utdelning görs.

Ett värde över 100% innebär att det i.a.f teoretiskt finns möjlighet till utdelning men framförallt att företaget kan täcka sina kostnader inklusive lån. Som synes i grafen är MAIN ett väldigt välskött bolag med fina kassaflöden och relativt låga kostnader i sammanhanget. Det gör ingenting att räntekostnaderna är 50% av totala kostnaderna när bolaget drar in 3x så mycket pengar. Det finns m.a.o mycket goda möjligheter till aktieutdelning här NU och framöver!!

UTDELNINGAR

MAIN är en s.k månadsutdelare vilket innebär att du kommer få utdelning varje månad för varje aktie du äger i det här bolaget. De har en mycket fin utdelningshistorik, tjänar bra med pengar och jag ser ingen anledning till att det inte skulle fortsätta i den här takten!



De höjer inte utdelningen varje år men det är få år de inte höjt utdelningen. Det är flera år då de delar ut extra pengar och tittar man i tidigare rapporter så har det ofta varit åren då resultatet varit bra p.g.a tidigare investeringar. Det är i alla fall en väldigt trevlig kurva att titta på!



Såhär ser utdelningen ut på kvartalsbasis och den är väldigt stabil. Som syns i grafen är det en del extrautdelningar Q2 och Q4.

Hur ser historiken för utdelningshöjningar ut?


ÅRUTD.HÖJ
2008100,00%
2009106,29%
2010100,00%
2011103,29%
2012109,55%
2013155,23%
201495,51%
2015103,92%
2016102,83%
2017102,20%
201850,81%

I % ger det inte så mycket per år men slår man ut de senaste 10 åren så har de höjt från 1,43$ 2008 till 2,79$ 2017. Det ger en total höjning på 95% eller drygt 10% per år. Det ska man ju inte klaga på även om man bör räkna med 2-3% per år som syns ovan.

Slutsats?

Det blir tveklöst ett köp då alla ingen parameter jag tittat på ringer i min varningsklocka.
Jag har dock inte tittat på skulder, avskrivningar (iaf inte i detalj) samt hur mycket som är i kassan.
Värt att nämna är att det är en REIT och därför måste dela ut en stor del av vinsten av skattetekniska skäl. Bolaget går väldigt bra, så det är bra för oss!

Köper!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar