måndag 4 mars 2019

Swedbank - vad får jag för pengarna?

I sedvanlig ordning när det stormar kring storföretag så är pressen inte sen med att försöka smutskasta bolag. Jag har läst många artiklar senaste dagarna som handlar om hur diverse nyhetstidningar intervjuar kunder i Swedbank med syftet att försöka visa den stora massan att kunderna inte accepterar det Swedbank håller på med.



VAD exakt är det dem inte accepterar? Att Swedbank försöker tjäna pengar? Ledsen att behöva säga det men det är inte ditt bekymmer som KUND att bry dig om hur din leverantör tjänar pengar på dig. Passar det inte så välj ett annat bolag - enkelt.

VolvoCars råkade ut för en liknande smutskastning när man drog in bonusen för anställda, men det är en annan diskussion. För att återgå till ämnet...

Det anmärkningsvärda tycker jag snarare är att många av Swedbanks kunder nu helt plötsligt verkar bry sig om vad deras leverantör använder sina kunders pengar till. Det kan väl ändå inte komma som en överraskning att Swedbank's absolut största mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt?

Att dessa kunder överhuvudtaget använder Swedbank som bank för sina egna lån och tjänster säger egentligen mer om dem som person/kund än om Swedbank som företag. Själv kan jag inte finna ett endaste argument till att använda Swedbanks tjänster om man bryr sig om vad sina egna pengar spenderas på. Dem har aldrig varit billigast, aldrig bäst....men dem är störst!

Själv lämnade jag bolaget så fort jag blev myndig - jag insåg tidigt att det här var ett företag med skyhöga avgifter för precis allt!

Jag läser vidare och ser att dem här personerna kräver både det ena och det andra av Swedbank. Och det är nästan så att det framställs som att dem har blivit personligen förolämpade av bolaget och kräver att VD:n tar ett privatflyg till dem och ber om ursäkt öga mot öga.

Jag ber om ursäkt nu till dig som läsare då du kanske är en av dem här personerna....men ärligt talat - byr du dig VERKLIGEN om hur ett bolag sköts? Du bryr sig troligtvis bara om vad du betalar för dem tjänsterna du nyttjar....Swedbank är absolut inget undantag.

Du vill väl ha bästa tjänst till bästa pris? Eller i alla fall inte betala mer än nödvändigt för dina banktjänster? Kanske vill du inte vara kund hos ett bolag som inte matchar dina moraliska och etiska värderingar? Men oftast är det priset du betalar för en tjänst som avgör om du är nöjd eller inte.



Så om du helt plötsligt, bara sådär, bryr dig om hur Swedbank försöker tjäna pengar (för tro mig, det är deras absolut högsta prioritet att tjäna pengar på dig och andra kunder som dig!) så undrar jag varför DU inte bryr dig om att byta bank istället?

För mig som aktieägare i Swedbank är det såklart inte så jag vill att du skall göra. Tvärtom - jag vill väldigt gärna att du är kvar hos Swedbank och betalar dyrt för dina lån och bankkort. Det tjänar Swedbank på och det tjänar jag och alla andra aktiägare på!

Problemet är väl att du som kund inte tjänar särskilt mycket på det och det finns många bättre alternativ om du nu tycker att Swedbank beter sig så dåligt! Gör något åt saken - men förvänta dig knappast en ursäkt från dem.

Swedbanks ledningsgrupp kommer att försöka fatta så bra ekonomiska beslut som möjligt för bolaget som helhet. Ibland går det bra, ibland går det dåligt. Sista ordet är inte sagt ännu i den här härvan...men det påminner lite granna om Volkswagen's Dieselskandal.

I slutändan är jag helt övertygad om att alla inblandade parter mycket väl vet vad dem har fattat för beslut och vad dem har gett sig in på. M.a.o är jag helt övertygad om att eventuella böter är inräknade i eventuella beslut som fattats OM man nu visste om att man hade en teoretisk chans att bli bötfälld för penningtvätt.

Swedbank har en uppgift! Att tjäna pengar på dig som kund till oss aktieägare. Med eller utan böter. Med eller utan kontroversiella affärer. Med eller utan just DIG som kund!

Är det verkligen bara jag som inte förstår varför man inte bara byter bank om man nu är så missnöjd? Det är trots allt i princip gjort på 5-10 minuter idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar