lördag 1 augusti 2020

Betydligt sämre än Index

Det har inte blivit så många uppdateringar på senare tid. Jag har varit extremt upptagen med jobb och privata ärenden som tar allt fokus. Det kanske blir bättre framöver, kanske inte. Just nu är jag i alla fall på semester och då finns det annat att tänka på! 

Vad håller världens samhällen på med?


Ni som läst tidigare inlägg vet vad jag tycker om hitte-på-reglerna och tramset kring corona. Världen har ju totalt fått fnatt och hade man inte vetat bättre hade man kunnat tro att var och varannan medborgare är investerare i dessa tider...eftersom i princip alla, liksom börsen, överreagerar på allt...fakta verkar man totalt ignorera och allt är ju dessutom tillgängligt för vem som helst att granska, men matte och logik i kombination med sunt förnuft verkar inte finnas i dagens samhälle.

Själv passade jag på att korsa både gränsen till Danmark och Tyskland, vansinnet är ju totalt idiotiskt här nere men man tar seden dit man kommer. Det är ju fortfarande mycket kommunistiskt i Tyskland och varje dag matas man med propaganda om masker, handsprit m.m. och räknar potentiellt sjuka i varje kvarter. Att det är så nära 100% chans att överleva en sjukdom som man kan komma tycks mötas med den största ignorans jag sett för fakta, det verkar inte vara bättre med mattekunskaperna här nere...påpekar det i princip varje dag med människor jag möter och de brukar titta snett på mig...inget nytt där dock, jag tycker ofta människor är dumma när de inte kan se logiska samband.

För er som har läst lite om vad som hänt så är det stora diskussioner i Tyskland om ett visst Slakteri som tydligen var "jättefarligt" och precis som i Sverige har det hissats upp som extremt farligt men med enkla mattekunskaper kan man snabbt dra slutsatsen att det var 100% överlevnad och inte ens 0,004% hamnade på intensiven. Det är m.a.o siffror som inte ens skall bli en notis i lokaltidningen.

Som jämförelse är en helt vanlig lunginflammation för en normalt frisk människa betydligt farligare, men det skall mycket till för att folk ens söker sjukvård för det...men inte f-n stänger vi ned samhällen för det.

I Sverige kan man notera att folk fortfarande inte vet skillnaden på s.k "allmäna råd" samt "förordningar"...lyckligtvis väntade jag bara på att någon företagare med lite kontakter skulle veta skillnaden också....om 5-7år när det passerar HD lär vi veta hur många hundra miljoner, kanske t.o.m miljarder kronor, skattebetalarna behöver betala i skadestånd till alla näringsidkare som polisen stänger ned p.g.a att "dem inte följer ordningslagen" (vilket dem definitivt gör, det är polisen som inte vet vad ett allmänt råd är). Kom ihåg vart ni hörde det först - och btw, låt folk umgås precis hur f-n dem vill...håll er hemma om ni är så förbaskat rädda för att bli förkylda - låt oss andra leva normalt, det finns instanser för er som vill bli inlåsta och inte kunna få besök eller träffa människor.

I Tyskland har man t.o.m dragit det till sin spets med s.k "smittspårning"...Man behöver skriva på ett "gästkort" på varje restaurang man besöker ... som förmodligen bara fyller ett syfte - att omsätta någon byråkrat som samlar in papper och sorterar dem....inte helt ovanligt svenskt skatteslöseri m.a.o. Noterar också att i princip ingen bryr sig egentligen, det är mest "för syns skull". Visst innehåller det relevant information om vem man är och när man kom/gick o.s.v, men att sätta in sådana åtgärder för spåra förkylningar...ja jisses säger jag....jisses vad människan är korkad.

Extremt dyra konsekvenser


Det här kommer få så stora konsekvenser för nästa år att det inte går att överblicka. Jag är därmed väldigt restriktiv med mina inköp nu. Finns inte ens en mikroskopisk chans att företag och hela nationer går opåverkade genom dessa dårskap till tilltag som genomförs. Med produktionskedjor som är 6-12 månader långa från inköp till exporterad vara...med en nästan obefintlig marknad....ja 2021 lär bli tufft ;-). Börsen tycker annorlunda just nu, men jag håller inte med - finns ingen logik i det när BNP faller precis överallt!

Mycket sämre än Index


Bloggen är i.a.f alltid uppdaterad beträffande portföljens värde och antalet aktier inkl utdelningar...så kommer det fortsätta också! Den sköter ju sig för det mesta själv då nästan allt är automatiserat.

Man skulle kunna tro att det finns massvis med tid till att se över sina aktier och tänka på investeringar när man har semester. Tyvärr har jag heller inte haft överdrivet mycket tid till att reflektera över senaste rörelserna på börsen men kan konstatera att jag ligger lite drygt 9% efter Index i Sverige om man jämför portföljen rakt av. Detta kan sättas i relation till att portföljen tidigare genererat bättre än Index.

Nu har den tyvärr både stigit långsammare än Index och dessutom fallit betydligt brantare än jämförbara portföljer. Det enda jag reflekterar över är egentligen att marknaden fortfarande överreagerar i många aktier och det rör sig både upp och ned i stora steg på väldigt ointressanta nyheter. 

Det är 2 månader kvar till 2-års dagen för portföljen och bloggen och om inte något drastiskt händer nu ås kommer portföljen att ha genererat drygt 6,5% avkastning per år vilket egentligen inte är godkänt....men då har det också varit 2 extrema år och jag har känslan av att det finns rätt stor potential att det återhämtar sig till bättre än index kommande 2 åren igen.

Jag har satsat relativt mycket på en likviktad portfölj där samtliga innehav skall ha lika stor inköpsvikt. Just nu halkar den efter rejält och var inte med särskilt mycket på den stora återhämtningen som var. Som ni ser så tror jag fortsatt på "stabila råvaror" och det stör mig inte så mycket att portföljen släpar mycket mot index. Syftet med portföljen är trots allt inte värdeinvestering utan att få till ett stabilt kassaflöde som successivt ökar månad per månad "automatiskt".

Portföljen framöver


Där tuffar det på i bra takt och det ser ut som att det t.o.m kan bli ett bättre år 2020 än det var 2019 rent utdelningsmässigt, allt beror egentligen på hur det sker med svenska bolag i slutet av 2020. Personligen tycker jag att samtliga av mina innehav utan vidare har råd att betala ut 2019 års utdelning som det är tänkt, men PK-maffian sätter säkert stopp för det...men inget av bolagen har blivit fundamentalt påverkade av nedstängningen i större skala förutom H&M och StarBucks. 

Disney ställde ju in ena halvårsutdelningen så det blev inget i Juli i år, det kan jag acceptera med tanke på läget. Jag tror att de kommer att kompensera det framöver, mycket långsiktigt innehav i vilket fall som helst.

I det stora hela så återstår det att se om några andra bolag sänker utdelningen framöver, mycket möjligt ett ONEOK står på tur och även CVX...men jag tror att olja kommer vara mycket stor efterfrågan på framöver också - så ser ingen anledning till oro där. Snart är dessutom både CVX och ONEOK nere på kövärda nivåer igen.

Sist men inte minst så fortsätter belåningen att minska i portföljen och den är nu nere på 41% vilket är en sänkning med 9% på årsbasis. Som jag nämnde tidigare så avser jag att vara lite mer restriktiv med mina köp nu och det är en direkt konsekvens av det. 

Samtidigt som jag är restriktiv så är jag också sugen på att öka innehaven i flera av mina bolag som fallit, det är inte omöjligt att jag köper på mig framöver. Skall försöka uppdatera om det i.s.f :)!

Ut och njut av livet nu och låt er inte styras av den icke tänkande PK-maffian som tar varje chans att förstöra näringslivet! Ni har garanterat större chans att dö av en idiot i trafiken än ni har av en förkylning! 

7 kommentarer:

  1. Måste säga att din klarsynthet kring viruset och samhällets reaktioner på det är uppfriskande.

    Många utdelningsinvesterare viker ner sig i dessa tider för att de "underpresterar" några procent, det är så veklingar agerar. Det är bara investera på enligt plan och tacka sig själv om 20 år! Tech har gått oförtjänt bra senaste tiden och det är ont om utdelningsaktier inom tech vilket gör att vi utdelningsinvesterare är underinvesterade i sektorn, inte konstigare än så. Sektorer kommer och går i hur heta de är, inget att ändra sin strategi efter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihet och tack för kommentar! Jag använder sunt förnuft och logik baserat på vetenskaplig fakta....om alla hade gjort det hade världen sett betydligt annorlunda ut just nu. I vilket fall som helst blir jag bara räddare och räddare när idioter inte tänker själva eller ens kan göra det.

      5 minuter är allt som krävs på google för att läsa på lite och komma fram till att exempelvis munskydd inte hjälper ett förbaskat dugg, att det är nästan 100% chans att överleva o.s.v. Men istället eldas skiten på med hjälp av media och i princip kommunistisk propaganda....senaste tramset jag läste var att journalister blir mer eller mindre hotade för att de inte diskuterar "munskydd" av en PK-maffia utanför presslokalerna...människan är bra dum, som sagt var 5 minuter research är allt som krävs för en normalbegåvad person att reda ut saken.

      Beträffande utdelningar så tycker jag ändå att det finns ganska bra alternativ i Tech-branschen. Själv äger jag Intel, Cisco, Apple samt IBM och kan tänka mig plocka in fler bolag framöver. Däremot håller jag med många om att tech-branschen nästan befinner sig i samma läge som vid IT-bubblan. Många bolag är otroligt löjligt högt värderade utan något egentligt värde. Jag blir inte ett dugg förvånad om det kommer en "krasch" i den sektorn framöver.

      Som utdelningsinvesterare så bryr man ju sig relativt lite om s.k värdeinvestering, det handlar trots allt om att bygga ett kassaflöde och inte om att "bli rik"....känns spontant som att många andra inte riktigt förstår den typen av investering...eller i.a.f stirrar sig blind på kursrörelser - vilket är en annna typ av strategi.

      Min personliga åsikt är att även om jag gör värdeinvestering, exempelvis i Apple, så skall bolagen dela med sig av vinsten oavsett - allt annat är värdelöst för mig som aktieägare.

      Radera
  2. Att du laggar index beror nog mer på
    din relativt stora exponering mot USD
    än dina bolag skulle jag tro och om du
    dessutom fyllde på där i mars/april så
    hade vem som helst fått svårt och slå index
    (eller vem som helst i Sverige i alla fall).

    För egen del så blev jag livrädd när USA-börsen
    gick bananas med 6-7% upp följt av 8-10% så
    jag sålde av rubbet och körde på all in på
    svenska aktier istället som med facit i hand
    verkar ha varit en vinnande strategi fram tills
    nu i alla fall, det vänder tids nog.

    Har börjat smyga in lite i USD igen då dollarn
    rasat lite väl fort enligt mig men lär väl dra
    ner till 8 kr-strecket bara för att jag sa så.

    Och angående hur nästa år ser ut börsmässigt...
    Hmm, jag vill ju tro att alla dessa stimulanser
    kommer slå tillbaka på något sätt men hur
    och på vilket sätt tror jag är svårt att sia
    om redan nu.

    Detta massiva paradigmskifte med ändlösa
    lån och stimulanser mitt i en kraschad
    ekonomi och i vissa fall även kraschade
    länder plus den ständigt ökande
    polariseringen i resten av länderna
    och länderna emellan, shit will go down.

    Lite som en omvänd renässans, egoism,
    rädsla,religion och den här "vårt folk
    är bättre än ert så underkasta er",
    människosläktet gräver sin egen grav.

    2020 lär vara en walk in park jämfört
    med kommande år på 20-talet, 1984 draws
    ever closer.

    Lika bra och ställa in sig på det värsta
    scenariot så blir man glad om bara 80%
    av alla undergångsscenarion som man
    föreställer sig ska inträffa inträffar.

    Men tills den dagen så ska jag ta
    och följa ditt exempel och njuta av
    livet.

    Lycka till med investeringarna
    framöver, säga vad man vill om
    börsen men underhållningen är
    det inget fel på, hoppas bara
    att den blir mer av en dramakomedi
    än en skräckthriller i höst bara.




    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym och tack för kommentar! Visst är det så, USD har ju tappat så jag har en valutaexponering som dragit några procents avkastning mot "index" (beror ju på vad man mäter sig mot). Men oavsett så är det onekligen så att svenska börsen har gått oerhört bra på kort tid.

      Vi har nog inte sett det värsta i USA än heller, det lär smälla på ganska bra framöver. Det är ju iofs en del av min strategi också att vara viktad mot USD och framöver även fler valutor.

      Visst stämmer det att jag fyllt på relativt mycket i USD sedan "kraschen" i mars....främst då jag inte tyckte många svenska bolag i min portfölj rasade så mycket att jag ville fylla på, däremot fina ras på många bra amerikanska bolag så jag kunde inte hålla mig borta.

      Jag tror personligen inte att stimulanserna fungerar särskilt effektivt, det är mer eller mindre kapitalskifte...vi har sett det förr...då blev det både en och två större krig tyvärr...man försökte ju "sälja sin själ" i tyskland för fredens skull...det gick som det gick....lite samma sak sker i de flesta fattiga regioner i europa och det är ett fuktansvärt sorgligt skämt att vi släppt in länder som spanien, italien, grekland, portugal, rumännien osv....det kostar på, och finns inte en chans att det kan pågå hur länge som helst....vi lånar ut pengar som vi vet att de aldrig någonsin kan betala tillbaks, lösningen är garanterat krig eller råvaror/resurser som ersättning i slutändan.

      Nu tror jag inte att börsen får en så kraftig reaktion som 1929, men om vi skall jämföra mot nuvarande nivåer så vore det märkligt tycker jag....om det skall fortsätta upp över 2021, för det finns inte en chans att företag kan behålla samma lönsamhet när BNP sjunker kraftigt i större delen av världen där alla länder stängt ner p.g.a tramsigheter.

      Vad skall hända framöver? skall vi stänga ned fabriker så fort någon anställd hostar och kan sprida en förkylning? Det håller givetvis inte, men det är så vi agerar nu....det tar extremt lång tid att starta upp produktioner 6-12 månader minst med leveransflöden inräknat...om det inte påverkar börsen må så vara...men det kommer till 100% påverka företags resultat - det finns inget annat utfall på kort sikt.

      Oavsett så bryr jag mig inte särskilt mycket och i eget fall så är portföljen rustad för att klara ett mycket kort fall med 50% oavsett sektor, därefter kan det falla bra mycket mer till och då lär jag fortfarande inte få panik.

      Men förstår att alla kanske inte har samma lugna inställning till börsens rörelser, jag vet tyvärr folk som får ont i magen med 5% rörelser upp/ner.

      Lycka till själv :)!

      Radera
    2. Håller med om mycket av det du skriver här dock måste jag påpeka en sak, släppa in Italien i EU? Italien är ett av de tre grundarländerna, knappast vi som har släppt in Italien utan det är ju precis tvärtom. I övrigt håller jag med om att EU och framförallt euron har blivit ett riktigt frankensteins monster. Man skjuter mycket riktigt bara upp problemen med dessa nödlån, Italien kommer ALDRIG kunna betala sig ur den här skuldfällan så länge de är fast i euron, de behöver ha kontroll över en egen valuta de kan devalvera. Därför är min prognos att EU upphör att existera inom 10-15 år för när Italien lämnar är det game over.

      Vad gäller dollarn och dess framtida status ser det ju i grunden inte bra ut. USA använder sin valuta som ett vapen och de trycker biljoner ur tunna luften. Dock måste jag säga att jag ser inte några rimliga alternativ till dollarn? Euron har jag redan skrivit av, se ovan varför. Kina? Vem litar på Kina? ALDRIG. Brittisk pund? Been there done that, händer inte igen. Sen finns det bara lilleputt valutor som kronan och dylikt. Vi kan ironiskt nog bli fast med dollarn länge till i brist på gångbara alternativ. Sen får vi inte glömma att det är USA som styr världen rent militärt, ingen är ens i närheten och i den värld vi är på väg in i spelar det faktumet en mycket stor roll. Glöm denna historiska anomali, om än en ganska trevlig sådan, vi är på väg tillbaka till ett nytt normalläge där varje land/region ser till sina intressen. I min värld är USA den region som har bäst förutsättningar att komma ut på andra sidan starkare i slutändan. Jag tänker i termer av militär styrka, självförsörjande i form av energi, mat, vatten. USA är på väg att lämna Tyskland bla, det blir åka av snart. Vi har ett bedrövligt årtionde framför oss. Om nu inte Joe Biden vinner valet och lämnar över världsledarskapet till Kina utan att ett skott avlossas, men vem vill leva under kinesisk diktatur? Inte jag i alla fall...

      Radera
    3. Hej Frihet och tack för kommentar,

      Ja, du påpekar en viktig historisk grej....dock ändrade man ju från "EG" till "EU" och just när det blev "EU" skulle man sparkat ut skitland som exempelvis Italien, de bidrar ju inte med något förutom att låna pengar från rikare länder som de aldrig haft några intentioner på att betala tillbaka...idiotiskt från början, kan bara fallera på lång sikt

      Beträffande USD har jag resonerat som så att det är världens största krigsmakt och de kan i.a.f stå uppför sig själva så det betyder ganska mycket för mig. Reser du runt lite granna i världen så inser man också att USD är det som gäller, EUR kan du elda (liksom många andra valutor) men överallt vill alla ha USD...det är en Världs-valuta med eller utan Kina.

      Beträffande Kina så har jag besökt landet flera gånger och dels jobbat men även som turist....jag ser faktiskt inte många problem som väst-världen gärna kastar på kina. Känner mig aldrig så säker som någon annanstans än i Kina.

      Men smaken är som baken som sagt var, enda jag vet är att i Sverige kan jag inte stanna...det går utför snabbare än det någonsin går att parera. Det började med Reinfeldt, tyvärr har PK-maffian fortsatt i samma spår och som man bäddar får man ligga..men jag tänker i.a.f inte vara med och betala för det kalaset.

      För övrigt, att trump är president säger mer om amerikanska folket än om trump :).

      Radera
  3. "följt av 8-10% ner" skulle det stå

    SvaraRadera