fredag 26 oktober 2018

Månadens köp i en kraftig nedgång

Idag har börsen börjat rött igen. -1,69% när jag skriver detta.
Gårdagen var inte mycket bättre!

Hela Oktober månad är den sämsta sedan 1980 rent börs-mässigt så visst ska man ta detta som en kraftig varningssignal. Väldigt många bolag är nere på väldigt låga nivåer nu och trots att det gått bra Q1-Q2 börjar vi nu se en kraftig korrigering på börsen.

Det är inte helt ovanligt att Byggbranschen går först, följt av fastighetsbranschen som följs av banker. En konsekvens av det blir oftast att industrier backar också i svallvågorna av oroligheter. Som grädde på moset vet vi att våra bolån kommer bli dyrare inom en väldigt snar framtid.

Kort sagt - det stormar och blåser på börsen och man får se över sin strategi och sin portfölj i dessa tider!

Jag väljer att strukturera om (ombalansera) lite för att följa min strategi:
-Att uppnå samma inköpsvärde på samtliga innehav i portföljen.
-Att vikta ned övervikt i bolag som rapporterat dåligt.

Kortare summering:
  • Väljer att minska ned på Ratos och Kallebäck properties så att totala inköpsvärdet blir 10000:-/innehav. 
  • Ratos p.g.a dålig rapport och garanterat sänkt utdelning för 2019. 
  • Kallebäck för att vikta ned i fastighetsbranschen eftersom SAAB rapporterade dåligt och kallebäck har SAAB som "enda" kund!


Placerar om pengarna till:
  • Main Street Capital (investmentbolag med månadsutdelning)
  • Kinnevik (investmentbolag som jag tror på i sämre tider)
  • Chevron Corporation,
  • Emerson Electric
  • Consolidated Edison.
 Påverkar utdelningen:
  • Ratos (-310:- SEK för 2019, tror dock på sänkning av utdelning 2019)
  • Kallebäck Properties (-160:- SEK för 2019. Mycket fint bolag men viktar ned)
  • Main Street Capital  (+36,79USD för 2019)
  • Kinnevik (+90,75:- SEK för 2019, tror dock på ökning 2019)
  • Kindred (+49,28:- SEK för 2019, tror den kommer behållas)
  • Consolidated Edison (+11,44USD för 2019, tror den kommer ökas)
  • Emerson Electric (+7,76USD för 2019, tror den kommer ökas)
  • 3M Company (+5,44USD för 2019, tror den kommer behållas)

Totalt:  +61,43USD, -329,97SEK.

Detta ökar mina utdelningar framöver (främst December månad) och viktar upp mig i USD samt ger mig mer vikt mot infrastruktur - helt i plan med min strategi. Dessutom korrigerar jag lite inköpsvärden då jag vill att samtliga innehav till slut skall ha samma inköpsvärden för att sprida riskerna så gott det går!

USD är en risk i sig men på sikt tror jag att det kommer vara gynnsamt att sprida riskerna fördelat över olika valutor.

Läs vidare för en större genomgång!

Säljer 25% av Ratos

Jag väljer att sälja av ca 25% av mitt innehav i Ratos efter en väldigt svag Q3 rapport. Detta har varit lite av en förhoppning att det skulle repat sig under sommaren men det slog inte in. Min strategi är att vikta lika mycket i varje bolag som jag plockar in och försöka få till en så bred diversifiering som möjligt och investmentbolag är inget undantag. Ratos är vad jag kallar ett "högriskinvestmentbolag" som investerar i bolag som troligtvis kommer får det tufft 1-2 år framöver nu.

Jag säljer av 155st till en kurs på 28,71. Det gav mig totalt: 4450,12:-. Courtaget landade på 10:-.
Jag har kvar 310st till ett GAV på 32,32 och totalt inköpsvärde på 10020:-.

Det följer min strategi att ha ett inköpsvärde som är likvärdigt mellan mina innehav och jag tror fortsatt på Ratos på lång tid. Men de kommer självklart inte behålla utdelningen lika högt som för 2018 så jag ser en sänkt utdelning för 2019 på troligtvis 50% eller mer. Bara att bita i sura äpplet och veta att det kommer gå upp förr eller senare och jag tror på Ratos än så länge iaf!

Jag gör därför en förlust på:
(155 * 32,32 = 5009,6) - (155*28,71 = 4450,05) = 559,55
Kapitalförlust blir då: 559,55*0,3 = 168,865

Inte jättemycket men jag får i alla fall tillbaks 168,87:- nästa år på deklarationen och samtidigt frigjorde jag lite kapital att omplacera!

Säljer 20% av Kallebäck Properties

Det här handlar bara om att balansera om portföljen enligt min strategi att samtliga bolag skall ha ett inköpsvärde som är likvärdigt. Jag viktar ner mig lite i fastighetsbranschen också men huvudsaken till min transaktion är att vikta ned till ett inköpsvärde på 10000:-.

Jag säljer 16st till en kurs på 150,625. Det ger mig totalt 2410,03. Courtaget lndade på 6:-.
Jag har kvar 66 st till ett GAV på 152,17 och ett totalt inköpsvärde på 10043:-.

Transaktionen är en "plus-noll" affär och påverkar inte min skatteplanering för 2019 alls!

 Köpt 8st Kindred Group

Jag  väljer att vikta upp Kindred Group smått med 8st nya aktier till kursen 86,16.
Totala inköpsvärde nu är 9986:- med GAV på 109,74.

Sänker mitt GAV till 109,74 och jag tror fortfarande på "gambling" i sämre tider. Hade gärna köpt mer i Kindred men syftet var att uppnå ett inköpsvärde på 10000:- med transaktionen och inte nödvändigtvis att sänka GAV.

Köpt 11st Kinnevik

Jag viktar upp Kinnevik med 11 nya aktier från kapitalet jag frigjort från Ratos/Kallebäck Properties. Kursen blev 246,7. Totala inköpsvärdet är nu 7917:- med GAV på 273.

Det innebär att jag sänker mitt GAV och ökar viktningen av Kinnevik för att närma mig 10000:- inköpspris. Det finns marginal kvar här men jag väljer att avvakta då min känsla är att Kinnevik inte nått botten ännu.

Syftet med transaktionen var att dels öka innehavet av Kinnevik men även sänka GAV då jag känner mig mer bekväm med Kinnevik under sämre tider än med Ratos.


Köpt 13st Main Street Capital

Jag plockar in ett nytt bolag till portföljen. Min analys går att läsa här om varför. Jag använder kapitalet från försäljningen av Ratos/Kallebäck Proprties för att vikta om min portfölj och sprida riskerna i ett för stunden mer intressant investmentbolag.

Jag tar en inledande position på 13st aktier för kursen 39,49USD. Totala inköpsvärdet i USD är 475,74. Det motsvarar 4346:- SEK.

Det är en månadsutdelare som kommer hjälpa till att hålla belåningen nere varje månad vilket gör att jag kan köpa fler aktier i andra bolag snabbare.

Syftet med transaktionen var att få ett jämnare kassaflöde från utdelningar/månad samt att ombalansera Ratos till ett annat investmentbolag som jag tror kompletterar portföljen. Det finns mycket utrymme för utökning här och jag tror oerhört mycket på detta bolaget!

Köpt 4st Emerson Electyric Co

Jag fyller på i emerson Electric Co. Min analys går att läsa här. Kursen sattes till 67,12USD och mitt totala inköp uppgår nu till 4577,3:- SEK. Sänkte samtidigt mitt GAV till 71,38USD.

Utdelningen ökar med 1,94USD för 2018 och totalt med 7,76USD för 2019.

Syftet med transaktionen var att sänka GAV samt öka utdelning i December månad.

Köpt 2st Chevron Corporation

Jag fyller på i Chevron Corporation. Kursen sattes till 111,14USD.och nytt GAV blir 116,14USD.
Mitt totala inköpsvärde uppgår nu till 4258:- SEK.

Utdelningen ökar med 2,24USD för 2018 och totalt med 8,96USD för 2019.

Syftet med transaktionen var att sänka GAV samt öka utdelning i December månad.

Köpt 4st Consolidated Edison

Jag fyller på i Consolidated Edison. Kursen sattes till 76,92USD och nytt GAV blir 77,92USD.
Mitt totala inköpsvärde uppgår nu till 4931:- SEK.

Utdelningen ökar med 2,86USD för 2018 och totalt med 11,44USD för 2019.

Syftet med transkationen var att sänka GAV samt öka utdelningen i främst Februari men även November månad.

Köpt 1st 3M Company

Jag fyller på i 3M Company. Kursen sattes till 184,07 USD och nytt GAV blir 197,6USD.
Mitt totala inköpsvärde uppgår nu till 3393:- SEK.

Utdelningen ökar med 1,36 USD för 2018 och totalt med 5,44 USD för 2019.

Syftet med transaktionen var att sänka GAV samt öka utdelningen i December månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar